کد خبر: ۱۸۶۹۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
استاندار مرکزی:
ایسنا/مرکزی استاندار مرکزی گفت: تغییرات مدیریتی در استان ضربتی انجام نمی گیرد در حال حاضر رصد، شناسایی، بررسی و ارزیابی مدیران فعلی انجام می گیرد.

فرزاد مخلص الائمه ۲۰ آبانماه ۱۴۰۰ در حاشیه بازدید از جهاد دانشگاهی استان مرکزی و خبرگزاری ایسنا که هم‌زمان با فرا رسیدن ۲۰ آبان سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی در استان صورت گرفت، در خصوص ظرفیت های جهاد دانشگاهی استان اظهار کرد: جهاد دانشگاهی مولود انقلاب اسلامی است و جایگاه حساس و مهمی در طول بیش از چهار دهه فعالیت خود در کشور داشته است که انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه آشنایی بالایی از جهاد دانشگاهی دارم، افزود: این نهاد فعالیت های متنوع و گسترده ای در سطح کشور دارد که در مواردی بی رقیب است و اگر جهاد وارد میدان نمی شد قطعا برخی موفقیت‌ها شکل نمی گرفت، البته نمی توان منکر نظام دیوان سالار و بروکراتیک کشور شد که به راحتی امکان و اجازه برخی فعالیت ها را به بخش خصوصی نمی دهد و لازم است در برخی موارد یک نظام جهادی وارد میدان شود که توان مقابله با این نظام دیوان سالار را داشته باشد.

وی با اشاره به موفقیت های جهاد دانشگاهی در عرصه های مختلف بیان کرد: با وجود این موفقیت ها، جهاد همچنان با نقطه ایده آل خود فاصله دارد.

اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیان دو رکن اقتصاد مقاومتی

استاندار مرکزی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی به عنوان تنها راه علاج حل مشکلات کشور دو رکن دارد که شامل اقتصاد مردمی و اقتصاد دانش بنیان می شود و به نظر می رسد که جهاد دانشگاهی در هر دو رکن به ویژه اقتصاد دانش بنیان نقش تعیین کننده و محوری دارد و تا زمانی که این ارکان استوار نشود، اقتصاد مقاومتی در مقام حرف و شعار باقی می ماند.

مخلص الائمه با بیان اینکه اگر خواهان مقاوم شدن اقتصاد خود در مقابل تکانه های خارجی هستیم و رشد و شکوفایی کشور را در مقابل فشارهای داخلی و خارجی خواهانیم باید به این دو رکن توجه داشت، گفت: از مجموعه جهاد دانشگاهی استان مرکزی انتظار می رود که در مقوله اقتصاد دانش بنیان با شتاب چند برابری پیش برود، همچنین ضرورت دارد که در بحث آلودگی هوای نیز ورود کند.

اختلال در نظام زیست محیطی یکی از ابرمسئله های استان مرکزی

وی اختلال در نظام زیست محیطی استان را یکی از ابرمسئله های این منطقه دانست و افزود: شاید در این استان  با برخی از مسائل مانند مباحث امنیتی با ابرمسئله روبرو نباشیم، اما در حوزه زیست محیطی با اختلال جدی روبرو هستیم که بخشی از آن ریشه گرفته از آلودگی هواست. خاصیت مسائل کلان این است که تأثیر خود را با قدرت بر دیگر مسائل می گذارند و به راحتی نمی توان روند آنها را تغییر داد. جهاد دانشگاهی در کنار تلاش در مسأله ناباروری به موضوعات زیست محیطی نیز توجه داشته باشد و با قدرت در کنار استانداری مرکزی باشند تا اقدامی فوری برای رفع دغدغه های مردم داشته باشیم.

استاندار مرکزی با بیان اینکه آلودگی هوا به دلیل محسوس بودن و قابل لمس بودن در زندگی مردم، نگرانی فزاینده ای در ذهن مردم استان و کلانشهر اراک ایجاد کرده است که باید حرکتی جهادی درخصوص رفع این معضل شکل بگیرد، گفت: در این عرصه مجموعه های دانش بنیان با محوریت جهاد دانشگاهی می توانند ورود کنند و قطعا استانداری با حداکثر توان در مهار این ابر مسئله کمک خواهد کرد.

استان مرکزی در برخی از مؤلفه ها در کشور کم رقیب است

وی در خصوص اولویت های استان اظهار کرد: استان مرکزی استانی پرظرفیت و در برخی از مؤلفه ها در کشور کم رقیب است. این استان، استانی آرام با مردمانی فرهیخته و نخبه، استانی صنعتی، شاهراه اقتصادی کشور و دارای ظرفیت های کشاورزی است که البته این ظرفیت در سایه صنعت قرار گرفته است ولی از جمله ظرفیت های سرشار این استان به شمار می رود، البته مباحث مرتبط با آب به عنوان یک مسئله ملی و کلان دیگر، قدری بر کشاورزی تأثیر گذاشته است و با کمک مجموعه های دانش بنیان و دستگاه های جهادی می توان این معضل را به نفع حوزه کشاورزی مهار کرد.

مخلص الائمه استان مرکزی را به لحاظ ظرفیت‌های صنعتی، اقتصادی و کشاورزی، استانی کم نظیر برشمرد و گفت: مأموریت استانداری، حمایت از تولید در گام اول و ارتقای هویت فرهنگی استان و رسیدگی به مشکلات جاری و روزمره مردم به عنوان دغدغه های اصلی است، مسیرهای درستِ پیموده شده در گذشته را با شتاب بیشتر ادامه می دهیم و مسیرهای پیموده نشده را نیز طی می کنیم.

تغییرات مدیریتی شتابزده نخواهد بود

استاندار مرکزی در خصوص تغییرات مدیریتی در استان تصریح کرد: در حال حاضر، در حال ارزیابی، شناسایی و بررسی عملکرد مدیران فعلی استان هستیم، تمامی نیروهای کارآمد، جهادی و انقلابی را حفظ خواهیم کرد و نیروهای ناکارآمد، ضعیف و بی انگیزه را جایگزین می کنیم، البته این فرآیند  شتابزده نخواهد بود و مؤلفه‌های شایستگی را لحاظ خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، استاندار مرکزی در بخش دیگری از این بازدید در نشستی با مسئولان جهاد دانشگاهی به گفت و گو پرداخت و با اشاره به پتانسیل این نهاد در حوزه های مختلف از جمله ظرفیت های پژوهشی و درمانی و لزوم بکارگیری این ظرفیت ها در راستای رفع مشکلات استان از جمله مشکل جمعیت گفت: در بخشی از نظام مرتبط با موضوع جمعیت در کشور، تعارض منافع شخصی با منافع ملی شکل گرفته است

مخلص الائمه اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی ظرفیت های موجود در قانون اخیرالتصویب حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موسوم به قانون تعالی جمعیت را در کارگروه پژوهشی خود بررسی کرده و برش استانی آن را تدوین کند تا بتوانیم مطالبه جدی در این حوزه از بخش های مربوطه داشته باشیم.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار