کد خبر: ۱۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶
«کریستین فوربس»، از اعضای شورای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلیس می‌گوید: تعلل این نهاد در افزایش نرخ بهره، به بهبود اقتصادی انگلیس لطمه می‌زند.
 به گزارش تجارت آنلاين به نقل ازاقتصادنیوز، «کریستین فوربس» اقتصاددان آمریکایی و از اعضای شورای سیاستگذاری پولی بانک مرکزی انگلیس، با بیان اینکه تعلل این نهاد در افزایش نرخ بهره، سبب آسیب به روند احیای اقتصاد انگلیس می‌شود، تاکید کرد: بانک مرکزی انگلیس (BOE) باید تا پیش از رسیدن نرخ تورم، به تورم هدف دو درصدی، نسبت به افزایش نرخ بهره اقدام کند.
 
فوربس در یادداشتی که روزنامه تلگراف منتشر کرده نوشت: افزایش خیلی سریع نرخ بهره ممکن است رغبت کمپانی‌ها به سرمایه‌گذاری و میل مصرف‌کنندگان به هزینه‌کردن را کاهش دهد، اما تعلل بیش از حد، پیش از تغییر سیاست‌های پولی، این خطر وجود دارد که احساس شود دیگر خیلی دیر شده و هرگونه تغییری بی‌فایده است.
 
به گفته فوربس، حفظ نرخ بهره در سطح بسیار پایین کنونی آن هم در دوران توسعه، خطر پیچیدگی را به‌همراه خواهد داشت. وی افزود: نرخ بهره باید درست تا پیش از اینکه تورم به نرخ هدف دو درصدی مورد نظر بانک مرکزی، افزایش یابد و هرگونه تعلل بیش از حد، سبب اخلال در احیای اقتصادی می‌شود به‌خصوص اگر لازم باشد بعدها نرخ بهره سریع‌تر از شیوه مقطعی مورد نظر ما افزایش یابد، شرایط وخیم‌تر خواهد شد.
 
فوربس گفت: کاهش عمدی ارزش یوآن و سقوط قیمت مواد خام نظیر نفت و انرژی بدین معنا بود که تا قبل از اینکه در انگلیس فشار تورمی ایجاد شود، زمان بیشتری وجود دارد.  
 
بانک مرکزی انگلیس، در طول بحران بزرگ مالی جهان، نرخ بهره را به 0.5 درصد کاهش داد و از آن زمان تاکنون تغییری در آن ایجاد نکرد اما رای مثبت «ایان مک‌کافرتی»، یکی از 9 عضو شورای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلیس به افزایش نرخ بهره در اجلاس ماه آگوست این نهاد، سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرد. بسیاری از اقتصاددانانی که در نظرسنجی موسسه رویترز شرکت کرده‌اند، انتظار دارند که دو یا سه عضو شورای سیاستگذاری به افزایش نرخ بهره بانکی رای مثبت دهند.
 
 

برچسب ها: ریسک ، نرخ ، بهره
نام:
ایمیل:
* نظر: