کد خبر: ۱۸۷۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴

سلامت نیوز: با خروج8 استان از وضعیت قرمز کرونایی، اوضاع بهتری برای کاهش آمار ابتلا پیش‌بینی می‌شود، اما این نظر قطعی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، ‌تا همین چند روز قبل خبر افزایش آمار ابتلا به کرونا از گوشه و کنار کشور به گوش می‎رسید و بعضی استان‌ها در وضعیت قرمز متوقف شده بودند، اما در آخرین رنگ‌بندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بسیاری از استان‌ها دیگر شهر قرمزی ندارند. به گزارش همشهری، روند ابتلا و بستری در استان‌هایی چون کرمانشاه، ایلام، مازندران، همدان، اصفهان، مرکزی، لرستان و چهارمحال و بختیاری که در گذشته با افزایش آمار مواجه بودند، بهبود یافته است و از جنوب هم خبر می‌رسد که بوشهر با آبی شدن همه شهرها تنها استان آبی کشور از نظر کروناست.

بوشهر، نخستین استان آبی
بوشهر در جنوب کشور از چند‌ماه قبل روند کاهشی ابتلا و بستری خود را آغاز کرد، اما شهرهای این استان همچنان زرد و نارنجی بودند تا اینکه طی روزهای گذشته کاهش آمار ابتلا و بستری موجب شده است همه شهرهای استان از وضعیت خطرناک بیماری کرونا خارج و آبی شوند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه در چند هفته اخیر همه نمودارهای کرونایی استان نزولی بوده است، به همشهری می‌گوید: طی رنگ‌بندی جدید اعلام شده، آخرین شهرستان ما یعنی بوشهر که تا هفته پیش زرد بود، به‌خاطر کاهش تعداد بستری و ابتلا آبی شد و هم‌اکنون همه 10شهرستان ما جزو مناطق کم‌خطر کرونایی محسوب می‌شوند. سعید کشمیری با بیان اینکه در کل استان 80بیمار کرونایی بستری هستند، می‌افزاید: در طول هر 24ساعت بین 20تا 25نفر به موارد مثبت بستری اضافه و معمولا همین تعداد هم بهبود می‌یابند و مرخص می‌شوند.
به‌گفته وی، آمار ابتلا و بستری بوشهر نسبت به شهریور 90درصد کاهش یافته است و همچنین به‌طور متوسط در هر روز یک نفر بر اثر ابتلا به کرونا فوت می‌کند.
کشمیری دلیل اصلی کاهش ابتلا و بستری در بوشهر را تغییر آب و هوایی می‌داند و توضیح می‌دهد: استان‌های گرمسیری و جنوبی معمولا در فصل بهار و تابستان به‌دلیل استفاده از کولر گازی و نداشتن تهویه مناسب در محیط‌های بسته با افزایش آمار کرونا روبه‌رو هستند و به همین دلیل خنک‌شدن هوا، کاهش استفاده از کولر گازی و باز شدن در و پنجره در محیط‌های بسته کمک بزرگی به کاهش آمار کرونایی استان کرده است.
کشمیری همچنین با یادآوری اینکه بوشهر در پاییز سال گذشته برخلاف استان‌های دیگر وارد پیک کرونا نشد، پیش‌بینی‌ می‌کند امسال هم پاییز بی‌خطری در انتظار استان باشد.

راهگشایی واکسیناسیون در مرکزی
استان مرکزی اما برخلاف بوشهر در ماه‌های گذشته به دلایل مختلفی ازجمله قرار داشتن در مسیر مهم و پر رفت‌وآمد جنوب کشور به سمت تهران با گسترش کرونا و رنگ‌بندی قرمز مواجه بود، اما به مدد گسترش واکسیناسیون، این استان هم حالا شهر قرمزی روی نقشه ندارد.
مدیر روابط ‌عمومی علوم پزشکی اراک به همشهری می‎گوید: آخرین شهر قرمز استان تفرش بود که دوباره به نارنجی تغییر رنگ داد. همچنین 10روز است که آمار ابتلا به کرونا و فوت در استان کاهش پیدا کرده و این روند نتیجه روند خوب واکسیناسیون در استان است.
یاسر قربانی با بیان اینکه شرایط‌فعلی کرونا شکننده است، می‎افزاید: نمی‌توان به این وضعیت دلخوش بود، زیرا قرمز نبودن شهرها احتمال بروز موج ششم را در آنها کم نمی‌کند.
وی ادامه می‌دهد: همه‌‌چیز به رفتار ما و تکمیل واکسیناسیون بستگی دارد. هم‌اکنون هنوز کودکان کمتر از 12سال استان، واکسن دریافت نکرده‌اند و همین می‌تواند موجب افزایش ابتلا و سرایت کرونا به دیگر افراد شود. پیشنهاد ما در علوم‌پزشکی این است که گرچه رنگ‌بندی جدید استان امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد، اما رعایت پروتکل‌ها باید ادامه داشته باشد. باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم، زیرا کوچک‌ترین سهل‌انگاری مردم می‌تواند شرایط استان را بحرانی کند.

خطر از اصفهان دور شد
افزایش سرعت واکسیناسیون و استقبال از واکسن کرونا موجب شده است تا آمار خوشایندی از بهبود وضعیت کرونا در اصفهان هم به گوش برسد. آمار فوتی‌ها و بستری‌های استان رو به کاهش گذاشته و رنگ بندی‌ها از قرمز به سمت زرد و نارنجی و در برخی شهر‌ها به سمت آبی شدن تغییر یافته است. همچنین تعداد ترخیص بیماران کرونایی از بیمارستان نسبت به بستری‌های جدید روزانه بیشتر شده که همین امر به کاهش میزان کل بستری منجر می‌شود. سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به همشهری می‌گوید: هیچ شهرستان قرمز و پرخطری در استان اصفهان وجود ندارد. پژمان عقدک رنگ‌بندی شهرستان‌ها را مبتنی بر تعداد افراد بستری و ترخیص شده برمبنای جمعیت اعلام می‌کند و می‌گوید: رنگ‌بندی شهرها تقریبا هر 5تا 10روز یک‌بار اعلام می‌شود. رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و آبی رنگ‌هایی هستند که فعلا برای وضعیت کرونایی شهرستان‌ها و استان‌ها درنظر گرفته شده اند. ما از پیک پنجم که تمام شهرستان‌ها قرمز کامل بود به‌تدریج به سمت نارنجی و زرد پیش آمدیم. 10روز قبل شهرستان مبارکه ناگهان قرمز شد و این اضطراب وجود داشت که شهرهای دیگر هم قرمز شوند، اما به‌طور کلی در 2ماه گذشته وضعیت رنگ‌بندی در اصفهان مطلوب گزارش شده؛ به‌طوری که از شنبه، 22 آبان شهرستان
قرمز نداریم.

رتبه خوب همدان در رعایت پروتکل‎ها
در ادامه فروکش کردن موج پنجم کرونا در استان‌های غربی کشور، هم‌اکنون در همدان هم فقط 2شهر کبودرآهنگ و نهاوند نارنجی هستند. به‌گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان، وضعیت کلی استان از نظر شرایط کرونایی رو به بهبود است؛ به‌ویژه که آمار مراجعان بستری با علائم تنفسی مشکوک به بیماری کرونا در این استان نسبت به یک‌ماه گذشته رو به کاهش رفته است.
محمد خزائی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان درباره دلایل فروکش‌کردن تعداد بستری‌های مثبت کرونا در همدان به همشهری می‌گوید: همدان با اطلاع‌رسانی گسترده و آموزش‌های مناسب بهداشتی از نظر رعایت پروتکل‌های بهداشتی شامل رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب در 2هفته متوالی توانست رتبه نخست را با اختلاف زیاد در بین استان‌های کشور کسب کند.

مازندران، نگران سفر
مازندران چند هفته‌ای است که از وضعیت قرمز خارج شده و رنگ‌بندی بیشتر شهرها زرد و چند شهرستان دیگردر وضعیت آبی قرار دارند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران معتقد است این وضعیت می‌تواند شکننده باشد و بستگی به رعایت کردن پروتکل‌ها و واکسیناسیون و البته وضعیت جوی دارد.
سیدعباس موسوی به همشهری می‌گوید: اگرچه مازندران چند هفته، وضعیت ثابت و روند کاهشی داشته است، اما درصورت برگزاری تجمعات و مسافرت‌ها امکان تغییر شرایط وجود دارد. کاهش آمار کرونا و تغییر وضعیت رنگبندی‌ها به‌دلیل نهادینه‌شدن رعایت پروتکل‌ها درغالب افراد ایجاد شده است.
رعایت فاصله‌گذاری و حضور نیافتن در تجمعات می‌تواند به ثبات و تداوم این وضعیت
منجر شود. این شرایط به‌شدت شکننده است و امکان دارد با سرد‌شدن آب و هوا، روشن شدن وسایل گرمایشی و بسته‌شدن در و پنجره‌ها دوباره وضعیت رنگ‌بندی شهرها تغییر کند.

خبرهای خوب همیشه موجب دلخوشی هستند، اما خبر خارج‌شدن شهرهای بیشتری از وضعیت قرمز همواره باید ما را هوشیار نگه دارد زیرا دلخوشی به همین وضعیت می‌تواند ما را از خطر کرونا غافل کند و بار دیگر بحران را به شهرهایمان برگرداند.
نکته مهم دیگری هم وجود دارد و آن جدی گرفتن واکسیناسیون است زیرا کارشناسان معتقدند با واکسیناسیون گسترده حتی اگر موج ششم اتفاق بیفتد شدتی مثل موج‌های قبلی نخواهد داشت.

برچسب ها: کروناویروس ، کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار