کد خبر: ۱۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷
راه پیشرفت در صنعت خودرو این است که با خودروساز و قطعه ساز خارجی وارد مذاکره شویم. زمانی که خودروساز و قطعه‌ساز خارجی به بخشی از بازار داخلی کشور ورود کند متعاقبا ورود تکنولوژی و سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت و همچنین سهمی از بازار خارجی را در اختیار خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی قرار می‌دهند. البته در اين ميان چگونگی شکل‌گیری این روابط اقتصادی به نتایج نهایی مذاکرات بستگی بسیار زیادی خواهد داشت. بحث کیفیت سال‌ها است که در صنعت کشور مطرح است و هنوز اقدامات اساسی در این زمینه صورت نگرفته است. موضوع اساسی که در حال حاضر بازار خودرو و قطعه کشور را تهدید می‌کند ورود قطعات افتر مارکتینگ بی‌کیفیت است. در واقع عدم کنترل دقیق بر بازار داخلی و ورود قطعات بی‌کیفیت بدون گذراندن مراحل تایید استاندارد و کیفیت برای ورود به خط تولید خودروسازان را می‌توان آغاز بی‌کیفیتی محصولات تولیدی دانست. در موارد دیگر نیز استفاده از همین قطعات وارداتی بی‌کیفیت در تعمیرات و تعویض لوازم یدکی خودروها موجب شیوع بی‌کیفیتی در میان خودروهای تولیدی می‌شود.
در اين ميان بايد بپذيريم كه بحث تحقیق و توسعه در صنایع و تولیدات کشور امری مستمر و دائمی است. صنعت خودروی کشور برای حضور در بازار صادرات بايد بطور مستمر عملیات تحقیق و توسعه را پیگیری كرده تا توان رقابت در بازار صادرات خودرو را در خود ایجاد كند. تحقیق و توسعه در تکنولوژی‌های نوین خودروسازی و به انجام آزمون و خطا در خصوص نحوه عملکرد آنها به بنیه مالی خودرو سازان بستگی دارد و از جمله فعالیت‌های هزینه بر در صنایع مختلف از جمله خودرو و قطعه محسوب می‌شود. در حال حاضر کاملا واضح و روشن است که خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی شرایط مالی مناسبی را سپری نمی‌کنند و به واقع پتانسیل لازم برای ورود به عرصه تحقیق و توسعه برای آنها وجود ندارد. لزوم تحقیق و توسعه، افزایش کیفیت، تنوع برند و تولید محصولات جدید امری اجتناب ناپذیر است. برای تحقق این اهداف نیاز به سرمایه‌گذاری‌های کلان در بحث خودروسازی به میان خواهد آمد. سرمایه‌گذاری‌ها نیز در اغلب کشورهای توسعه یافته از طریق سیستم بانکی صورت می‌گیرد ولی متاسفانه بانک‌های داخلی به صورت انقباضی عمل می‌کند و با قطعه‌ساز و خودروساز کشور همراه نیستند. در این زمینه وزارت صنعت و معدن و تجارت می‌تواند با اعمال تغییراتی در سیاست‌های فعلی از منابع مالی قابل سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و تولید برند استفاده نماید.
* عضو انجمن قطعه‌سازان

نام:
ایمیل:
* نظر: