کد خبر: ۱۸۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
رئیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد
رئیس جهاد دانشگاهی با بیان این‌که در بحث تحقق اقتصاد دانش‌بنیان من مقصر را سیاستمداران می‌دانم می‌گوید: سیاست‌گذاران ما این حوزه را چندان جدی نگرفته‌اند. همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان سیاست‌گذاری که مدنظر مقام معظم رهبری است، قبول ندارند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا طیبی در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره کتاب سال دانشجویی و نوزدهمین جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی که روز دوشنبه (۲۴ آبان‌ماه) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: ما از توسعه علم و فناوری دو هدف عمده را دنبال می‌کنیم؛ یکی اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان که منجر به سعادت دنیوی و رفاه مردم البته همراه با اخلاق و عدالت می‌شود و دیگری اقتدار دفاعی و نظامی. شاید در اقتدار  دانش‌بنیان نظامی و دفاعی موفق بوده‌ایم اما در بحث اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان موفق نیستیم و یا موفقیت‌های ما محدود است. زیرا آن‌جا یک فرماندهی واحد دارد و فرماندهی که نگاه روشنی به بحث علم و فناوری دارد و در جریان‌های سیاسی کشور به هیچ‌وجه برنامه‌هایش عوض نمی‌شود. مقام معظم رهبری فرماندهی کل قوا را برعهده دارند. در حوزه مالی هم  معمولا به خاطر امنیت نگاه اقتصادی به آن نمی‌شود.

او در ادامه افزود: در بحث تحقق اقتصاد دانش‌بنیان من مقصر را سیاستمداران می‌دانم، دانشگاه تولید علم کرده است و نشان داده می‌تواند علم را به فناوری تبدیل کند اما سیاست‌گذاران ما این حوزه را چندان جدی نگرفته‌اند؛ اولا ما احزاب چندان قوی‌ای نداریم که صاحب برنامه باشند و در زمینه علمی کشور به توافق نسبی رسیده باشند. متأسفانه گروه‌های سیاسی ما در هیچ مسئله‌ای توافق ندارند و بر سر هر چیزی مشکل داریم و این باعث می‌شود به‌طور طبیعی گردش سیاسی که ایجاد می‌شود، برنامه‌ها صفر شوند و مسئولان هم تغییر می‌کنند و در کشور شرایط زیگزاگی داریم.

حمیدرضا طیبی با تأکید بر این‌که هر دولتی که می‌آید تلاش در وضعیت بهبود کشور دارد، گفت: در تعاریف برنامه‌های کشور، کشور نیاز به برنامه‌های جامع درازمدت و هماهنگی نهادهای مختلف دارد، که جامع و درازمدت باشد و در گردش‌های سیاسی برنامه‌ها تغییر نکند؛ مشکلی که ما در کشور داریم. اما راهکاری که داریم؛ ما یک شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم که سه ماموریت مهم و استراتژیک دارد؛ تحول در حوزه آموزش، تحول در حوزه علم و فناوری و تحول در حوزه فرهنگ که جزء زیرساخت‌های پیشرفت در همه کشورها هستند. سه سند نوشته شده اما موفق به اجرا نشده؛ چرا موفق اجرا نشده،  زیرا دولت‌های ما شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان سیاست‌گذاری که مدنظر مقام معظم رهبری است، قبول ندارند. دولت‌های ما به دلیل اتکا به درآمد نفتی  و  عدم وابستگی به مردم به این موضوع توجه ندارند،  می‌خواهند هم سیاست‌گذار عالی باشند هم برنامه‌ریز اجرا، هم مجری و هم ناظر باشند. این نمی‌شود. امام بزرگوار ما و رهبر عظیم‌الشان شورای عالی انقلاب فرهنگی را به عنوان شورایی متشکل از افرادی خارج از بدنه دولت و اعضای دولت تعبیه کردند و این شورا باید تقویت شود که بتواند هم سیاست‌گذاری‌ها را خوب انجام دهد و هم خوب نظارت کند و با تغییرات سیاسی برنامه‌ها را تغییر ندهد و  نگذارد برنامه‌ها منحرف شود. 

رئیس جهاد دانشگاهی سپس با تأکید بر این‌که ما ساختارها را داریم و یاید از ساختارها استفاده شود اظهار کرد: دولت آقای دکتر رئیسی توجه ویژه‌ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد تا این نهاد بتواند نقش سیاست‌گذارانه خود را در توسعه علمی فناورانه  و آموزشی کشور به خوبی ایفا کند، اگر لازم است در برنامه‌ها تجدید نظری کند و بعد هم نظارت بر حسن اجرای آن داشته باشد و اگر لازم است دولت تغییراتی داشته باشد، آن نظرات را ارئه بدهد و از این ساختار که ساختار درستی است، استفاده کند. امیدوارم در دوره جدید این موضوع تحقق پیدا کند. ما در جهاد دانشگاهی تلاش کردیم  در حوزه توسعه فرهنگی  و علمی و فناورانه اثبات کنیم کشور پتانسیل انجام کارهای بزرگ علمی و فناورانه را دارد.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار