کد خبر: ۱۸۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۸
استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۰.۹ درصد جمعیت بیکار دارد اما در همین استان بیکار کارخانه‌ای است که کارگران هندی را مشغول به کار کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، کارخانه فولاد یاسوج قبل از راه‌اندازی چند نیروی خارجی از کشور هند را بکار می‌گیرد تا از آنها برای راه‌اندازی کارخانه استفاده کند.

این کارگران هندی یکسال مجوز داشتند به شرط اخذ پروانه کار که هنوز نگرفتند و حالا هم که کارخانه راه‌اندازی و  یکسال از فعالیت هندی‌ها در این کارخانه می گذرد علیرغم نداشتن مجوز ادامه کار همچنان در استان و کارخانه مشغول هستند.

کهگیلویه و بویراحمد یک درصد جمعیت کشور را دارد و این استان کوچک ۷۳۰ هزار نفری  ۱۰.۹ درصد جمعیت بیکار دارد که اغلب این بیکاران فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.

 

در سفر مهرماه رئیس جمهور به استان هم مهمترین مطالبه مردم خصوصا جوانان از دولت سیزدهم اشتغال بود اما در کارخانه‌ای در مرکز استان دقیق بیخ گوش همین جوانان بیکار ،کارگران خارجی مشغول به کار شده‌اند و قصد دل کندن از کارخانه را ندارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز از این کارخانه بازدید کرد تا در وهله اول به مسئولان کارخانه یادآوری کند که فرزندان و بچه‌های همین استان در اولویت اشتغال هستند و هم اینکه مدت یکساله خارجی‌ها به اتمام رسیده است.

آیت‌الله ارمغانی گفت: هدف از این دیدار این است که اعلام کنیم در کنار سرمایه‌گذار کارخانه فولاد یاسوج هستیم و مشتاقانه و به جد پیگیر رفع موانع تولید هستیم  نه بر علیه تولید و رونق کارخانه .

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وظایف مختلف و متعددی دارد و با تمام اقشار جامعه ارتباط دارد  و همه ابعاد زندگی آنها خصوصا اشتغال و تثبیت اشتغال آنها برای ما  مهم است.

 

وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم کارخانه فولاد با تمام ظرفیت کار و توسعه پیدا کند، افزود: اعلام می‌کنم هر جایی نیاز به کمک و همراهی ما باشد کوتاهی نخواهیم کرد.

این مسئول بیان کرد: انتظار می‌رفت مدیریت جدید کارخانه فولاد یاسوج  در بکارگیری نیرو با اداره کار  هماهنگ می‌شد تا در ساماندهی  نیروها مورد نیاز کمک می‌کردیم  اما هماهنگی نشد و بدون شک  بخشی از  اختلافات و مشکلات فعلی کارگری  به وجود آمده  ناشی از همین موضوع است.

ارمغانی با بیان اینکه حق اهالی و جوانان بیکار روستای فیروزآباد و دیگر روستاهای همجوار است که در اولویت اشتغال کارخانه فولاد باشند، گفت: ضروریست تشکل‌های کارگری از جمله شورای اسلامی کار،کمیته حفاظت فنی و کمیته انضباطی در کارخانه فولاد یاسوج راه‌اندازی شود تا بعنوان رابط و بازوی مدیریت شکایت و تنش های کارگری را کنترل کنند.

وی با اشاره به تلاش و ویژگی‌های انسان دوستانه سرمایه‌‌گذار برای راه‌اندازی این کارخانه افزود: بخشی از زیرساخت‌های این واحد با مساعدت  دولت ایجاد شده است
 وظیفه ما این است که کنار شما باشیم اما وقتی از منابع این استان استفاده می‌‌کنید این حق را داریم که بگوییم نیروهای بومی‌های استان در کارخانه بکار گرفته شوند.

 

وی بیان کرد: در مسائل مربوط به روابط کار به این واحد کمک خواهیم کرد به گونه‌ای که تولید تداوم  داشته باشد و سرمایه‌گذار به چشم‌انداز مورد نظرش برسد  اما انتظار داریم  که شما هم همراه ما باشید چرا که کارگران نیروهای محرکه تولید هستند پس باید حق و حقوق آنها مطابق قانون کار پرداخت شود .

  وی طرح طبقه بندی مشاغل را مهم و ضرورتی در راستای عدالت برای کارکنان کارخانه دانست و تاکید داشت: مقدمات اجرای آن ظرف هفته آیند آغاز شود.

این مسئول در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همه ما در قبال اشتغال مسئول هستیم، گفت: نه تنها اداره کار بلکه همه دستگاه‌ها برای ایجاد اشتغال درگیر هستند و باید در  اقداماتمان بعد تولید  منجر به اشتغال را نیز در نظر بگیریم.

ارمغانی با اشاره به اشتغال طولانی مدت  نیروهای خارجی در این واحد صنعتی  گفت: قرار بود نیروهای خارجی در زمان کوتاهی کار کنند  و در کنار آنها نیروهای بومی آموزش ببیند،  اما  آیا در مدت یکسال نیروهای روستایی و بومی آموزش داده شدند؟ نگرانی ما اینجاست که چنین نشده اگر این اقدام صورت می‌گرفت قطعا موجب  کاهش  هزینه‌ها تولید برای کارفرما می شد.

 وی خطاب به سرمایه‌گذار این کارخانه گفت: هر جا لازم باشد به این کارخانه کمک می‌کنیم اما نمی‌توانیم  از کنار این موضوع بگذریم و از طرفی کسانی هم هستند که کار ما را رصد می‌کنند بعید می‌دانم آنها هم به راحتی  از کنار این مساله  که  کارخانه یک سال کارگر خارجی داشته و قصد خروج ندارند بگذرند.

ارمغانی بیان کرد: اطلاعات ما حاکی از آن است که  تعداد شکایات و دادخواست‌ها در مراجع حل اختلاف  بسیار بالا است و بنا داریم از طریق بازدیدهای مستمر و میدانی به کارگاهها  قبل از طرح  شکایت  حل و فصل شود.

 

وی خاطرنشان کرد: می‌خواهیم کاری کنیم که اختلافی نباشد و کارفرمایان به جای درگیری با تنش های کارگری صرفا به فکر افزایش تولید باشند.به همین دلیل انتظار همکاری از طرف کارفرمایان داریم

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار