کد خبر: ۱۸۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۷
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
ایسنا/لرستان نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نیرو مکلف به تامین، بازسازی و ساخت ۷۰ درصد آب شیرین کن‌های مورد نیاز شده است که این مورد محقق نشده است.

دکتر محمد خدابخشی در خصوص بحران آب و تنش‌های آبی اظهار کرد: آب شرب یکی از مهم‌ترین خدماتی است که دولت‌ها در تمام دنیا به مردم ارائه می‌دهند، زیرا هرگونه نارسایی در ارائه این خدمات منجر به بروز تنش‌های اجتماعی می‌شود  و در کشور و در سال های اخیر با توجه به کاهش بارندگی‌ها با تنش های آبی رویرو بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه عوامل مختلف در پدیدار شدن تنش آبی تاثیرگذار هستند، اضافه کرد: عواملی همچون کاهش بارندگی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای ذخیره‌سازی و انتقال آب، نبود شبکه آب‌رسانی، مدیریت ناکارآمد در تنش‌های آبی کشور نقش داشتند.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین طی سالیان گذشته در مقاطعی به دلیل بی‌توجهی برخی از مسئولان وزارت نیرو در پروژه‌های انتقال آب برای حل مشکلات مقصد ،مبدا این پروژه‌ها را نیز دچار بحران کرده‌اند.

خدابخشی ادامه داد: یزد مخصوصا در مناطق روستایی مشکل آب شرب دارد که این استان از نظر شاخص سهم آب روستایی دارای رتبه ۲۹ و هرمزگان رتبه ۳۱ را دارد، این استان‌ها با وجود جمعیت قابل توجهی که دارند دارای مشکلات آبی هستند که نشان دهنده توسعه نامتوازن کشور در حوضه آب است.

نمی‌توانیم عامل مشکلات آب کشور را فقط در کاهش بارندگی‌ها بدانیم

وی افزود: با توجه به آمارهای منتشر شده نمی‌توانیم عامل مشکلات آب کشور را فقط در کاهش بارندگی‌ها بدانیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۱۳۹۸ بارندگی‌ها بالاتر از متوسط دراز مدت بارندگی در کشور بوده است با این وجود ۲۳۳ شهر دچار تنش آبی شده‌اند و این  نشان می‌دهد برخی مشکلات این بخش عامل دیگری به جز کم بارشی‌ها دارد و  باید سهم کم بارشی و سایر عوامل در ایجاد تنش های آبی مشخص شود.

خدابخشی با اشاره به تنش‌های آبی موجود در برخی از روستاهای استان خوزستان گفت: این استان در سال ۱۳۹۸ در شاخص سهم آب روستایی در کل کشور رتبه اول را دارا بوده است ولی در سال ۱۳۹۹ به رتبه ۴ تنزل پیدا می‌کند که نشان از وجود یک مشکل در روند خدمات آبی آن دارد و این مشکل یا مدیریتی بوده یا عدم رعایت الگوی کشت و عدم اولویت‌بندی بین آب شرب و سایر آب ها بوده است.

دولت مکلف به ارتقا نظام بهره برداری مصرف آب است

وی با اعلام اینکه در برنامه ششم توسعه، سه ماده قانونی در این خصوص وجود دارد، افزود: در ماده ۳۶ برنامه توسعه  دولت مکلف به اصلاح و ارتقاء نظام بهره‌برداری مصرف آب شده است و باید حداقل ۳۰درصد آب شرب مناطق جنوب کشور از طریق شیرین کردن آب دریا تامین می‌شد که متاسفانه تحقق پیدا نکرده است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در همین برنامه، وزارت نیرو مکلف به تامین، بازسازی و ساخت ۷۰ درصد آب شیرین کن‌های مورد نیاز شده است که این مورد نیز محقق نشده است.

خدابخشی تاکید کرد: دولت مکلف به تامین آب شرب برای مردم  است و  حتی مناطق خودگردان که توان پرداخت حق انشعاب آب شرب را ندارند باید حداقل امکانات لازم مانند تامین مکان ذخیره سازی آب به آنها ارائه شود.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار