کد خبر: ۱۸۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۹
مرگ و میر تامل‌برانگیز کرونایی در بایرن؛ ۳۰درصد جان‌باختگان هر دو دوز را زده بودند. آیا واکسن ضامن سلامتی نیست؟ پاسخ سهل و ممتنع آن که واکسن کارایی صددرصدی ندارد، اثرش به مرور کم می‌شود و سوابق بیماری افراد هم مهم هستند.

مرگ واکسینه شده‌ها؛ آیا همه بر اثر کرونا می‌میرند؟

بخش مراقبت‌های ویژه در کلینیک دانشگاهی گرایفزوالد در آلمان

مرگ واکسینه شده‌ها؛ آیا همه بر اثر کرونا می‌میرند؟تابناک باتو ــ اداره بهداشت و غذا در ایالت بایرن (LGL) آماری از فوت‌شدگان کرونا در ماه اکتبر را منتشر کرد که بحث‌آفرین شد. طی چهار هفته، ۳۷۲ مورد مرگ بر اثر کرونا در بایرن ثبت شده که ۱۰۸ مورد آن به افراد واکسینه‌شده مربوط بوده است. در هفته اول نوامبر نیز ۲۳ مورد از ۸۸ مورد فوت، به همین گروه تعلق داشت؛ بیش از یک چهارم مرگ و میرها.

این ارقام بسیار بالا به نظر می‌رسند و بلافاصله کارایی واکسن در تضمین مصونیت افراد را زیر سوال می‌برند. اما آیا حقیقتا چنین است؟ پاسخ منفی است، زیرا اکثریت غالب فوت‌شدگان، سالخوردگانی بوده‌اند که بالای هشتاد سال سن داشته‌ و از نظر تندرستی، جزو آسیب‌پذیرترین گروه‌ها محسوب می‌شده‌اند.

تازه‌ترین گزارش هفتگی موسسه ویروس‌شناسی روبرت کخ نیز مرگ و میر کرونایی بین افراد واکسینه‌شده را نشان می‌دهد. ظرف چهار هفته (اواسط اکتبر تا اوایل نوامبر)، ۴۲درصد جان باختگان واکسینه‌شده را بیماران مسن‌تر از ۶۰سال تشکیل داده‌اند. این نرخ در گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال معادل ۵/ ۱۸درصد است.

این ارقام زیاد به نظر می‌رسند آن هم در شرایطی که ۸۵درصد افراد بالای ۶۰ سال در آلمان به طور کامل واکسینه شده‌اند و نرخ واکسیناسیون عمومی پیوسته بالاتر می‌رود. در پاسخ این وضعیت ظاهرا متناقض باید گفت، هر چه واکسیناسیون گسترده‌تر می‌شود، تعداد مرگ و میر واکسینه شده‌ها هم بیشتر می‌شود. مثلا اگر صد در صد شهروندان واکسینه شده باشند، طبعا همه درگذشت‌گان به این گروه تعلق خواهد داشت.

کمک‌های مالی کرونایی بر اساس مصوبه دولت آلمان و ایالت‌های این کشور، کمک‌های مالی کرونایی برای آن دسته از شرکت‌‌ها و کسب‌وکارهایی که در اثر بحران برخاسته از کرونا آسیب دیده‌اند، تا پایان سال جاری تمدید خواهد شد.
لغو قاعده "سه جی" در آن دسته از ایالت‌هایی که شاخص ابتلا به ویروس کرونا در آن‌ها نازل است، امکان نقض قاعده "سه جی" پیش بینی شده است. به سخن دیگر، هرگاه شاخص ابتلا به ویروس کرونا در یک بازه زمانی هفت روزه کمتر از ۳۵ مورد در یکصدهزار نفر باشد، الزامی برای ارائه تست منفی کرونا وجود نخواهد داشت. این قاعده شامل همه ایالت‌های آلمان نمی‌شود.
محدودیت تجمع شهروندان آلمان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند به طور محدود در پارتی‌ها، جشن‌ها و کلوب‌ها حضور یابند. قاعده حضور در میادین ورزشی نیز تعریف شده است. در استادیوم‌های ورزشی بزرگ، در مکان‌هایی که امکان حضور بیش از ۵۰۰۰ تماشاگر باشد، باید قاعده توزیع جایگاه تماشاچیان رعایت شود. به عنوان مثال حداکثر ۲۵ هزار نفر می‌توانند در استادیوم حضور یابند و باید نیمی از صندلی‌ها خالی بمانند.
واکسیناسیون کرونا در آلمان تا کنون حدود ۴۶ میلیون نفر از کل جمعیت آلمان به طور کامل در برابر همه‌گیری کرونا واکسینه شده‌اند. به این ترتیب، بیش از ۵۵ درصد کل جمعیت این کشور به طور کامل واکسینه شده‌اند.
مزایای کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند کسانی که به طور کامل هر دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، نیازی به ارائه تست منفی برای ورود به محوطه‌های سرپوشیده ندارند. حتی به هنگام بازگشت از مناطق پرخطر نیز الزامی به قرنطینه برای این دسته از شهروندان وجود ندارد.
رستوران‌ها و پارتی‌ها در فضای باز محدودیت‌های کرونایی در مورد محوطه بیرون رستوران‌ها لغو می‌شود. به‌رغم آن، حفظ فاصله از جمله محدودیت‌هایی است که باید رعایت شود. تصویر رستورانی در برلین را نشان می‌دهد که عملا پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت نشده است.
آیا الزام پوشش بینی و دهان از بین می‌رود؟ الزام استفاده از ماسک همچنان به قوت خود باقی است. افزون بر آن، شهروندان آلمان باید پروتکل بهداشتی را رعایت کنند. این در حالی است که در برخی از ایالت‌ها و از جمله در ایالت زاکسن، الزام استفاده از ماسک برای ورود به فروشگاه‌ها لغو شده است.

کاهش تاثیرات محافظتی

نخست باید توجه داشت که واکسن به طور ۱۰۰درصد مانع دوره شدید بیماری یا مرگ نمی‌شود. نکته دیگر این است که ثمربخشی و ایجاد مصونیت واکسن به مرور زمان کم‌ می‌شود.

اولیور کپلر، مدیر بخش ویروس‌‌شناسی دانششگاه لودویک ماکسیمیلیان مونیخ می‌گوید: «بررسی‌ها ثابت کرده‌اند که اثرات ایمن‌سازی واکسن به ویژه نزد گروه‌های سنی بالاتر، بعد از چهار ماه کاهش می‌یابد و از همین روست که واکسن تکمیلی و تقویتی توصیه می‌شود.»

کپلر در گفت‌وگو با رادیو بایرن یادآور می‌شود که ابتلا به گونه دلتا نیز اثربخشی واکسن را کم‌رنگ‌‌می‌کند.

 

تا ماه اکتبر، ابتلا به کرونا در واکسینه شدگان ۶۰ سال به بالا به طور محسوسی کاهش یافته بود. انستیتو روبرت کخ که کارایی واکسن‌ را بارها محک زده‌ است می‌گوید، واکسیناسیون کامل مانع ابتلای مرگبار ۸۷درصد این گروه سنی شد و نرخ این مصونیت در گروه سنی ۱۸ تا ۵۹ سال معادل ۹۲درصد بود.

در گزارش ماهانه این موسسه آمده است: «به طور کلی، مطالعات بالینی مؤید اثربخشی بالای واکسن هستند اما ۷۰درصد مرگ و میرهای کرونایی در ماه اکتبر مربوط به بیماران مسن‌تر از ۸۰ سال بوده که مستقل از اثربخشی واکسن، در صدر گروه‌های در معرض خطر قرار دارند.»

در این ماه، در سطح کل آلمان ۱۳۶۸ نفر از واکسینه شدگان بالاتر از ۶۰ سال فوت کرده‌اند. این رقم به نسبت واکسیناسیون۲۰میلیون و ۶۰۰هزار نفری این گروه سنی یعنی هفت صدم درصد این جمعیت.

در کدام مکان‌ها تست کرونا الزامی است؟ برای ورود به داخل کافه‌ها و رستوران‌ها نیز ارائه تست منفی کرونا الزامی خواهد بود. این محدودیت برای دیگر مراکز سرپوشیده و از جمله آرایشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی نیز اجرا می‌شود.
قاعده "سه جی" آنچه به عنوان "قاعده سه جی" در آلمان شهرت یافته ناظر بر حذف و کاهش محدودیت‌های کرونایی برای سه گروه از شهروندان است: کسانی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، کسانی که پس از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ درمان شده‌اند و کسانی که تاییدیه مربوط به تست منفی کرونا در اختیار دارند.
تست دیگر رایگان نیست از روز ۱۱ اکتبر هر شهروندی که مایل به انجام آزمایش کرونا باشد، باید هزینه آن را بپردازد. دولت آلمان البته استثناهایی برای این قاعده پیش‌بینی کرده است. از آن جمله گفته شده است که تست رایگان برای زنان باردار، کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال و همچنین کسانی که به علت بیماری امکان واکسیناسیون ندارند، همچنان در دسترس خواهد بود.
سیاست آینده دولت آلمان برای مقابله با کرونا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با روسای دولت‌های ایالت‌های مختلف این کشور بر سر نحوه مقابله با کرونا به‌ویژه در پاییز سال جاری جلسه داشته است. مسئولان دولت فدرال و دولت‌های ایالتی آلمان در این همایش نسبت به سیاست مشترک خود در امر مقابله با کرونا به توافق رسیدند.
کودکان و نوجوانان محدودیت‌های کرونایی و آنچه که به عنوان "سه جی" از آن یاد می‌شود، شامل کودکان نمی‌شود. از کودکان و دانش‌آموزان در آلمان به طور مستمر در ارتباط با احتمال ابتلا به ویروس کرونا تست گرفته می‌شود. در چنین حالتی انجام تست سریع برای حضور در کلاس‌ها عمدتا کفایت می‌کند.
کجاها تست کرونا الزامی است؟ در بیمارستان‌ها و همچنین در خانه‌های سالمندان مراجعه کنندگان باید تست کرونا بدهند. همچنین مراجعه به مراکز توان‌خواهی و معلولان نیز مستلزم داشتن نتیجه منفی تست کرونا است.
سرنوشت تست رایگان کرونا از روز ۱۱ اکتبر سال جاری، تست رایگان در آلمان برچیده می‌شود. تا کنون دولت آلمان برای فراهم ساختن تست رایگان کرونا سه میلیارد یورو هزینه کرده است. هر شهروند آلمانی تا کنون از امکان استفاده از تست هفتگی رایگان برخوردار بود.

سوابق پزشکی

و پرسش اساسی دیگر این که خطر مرگ چقدر در میان افراد مبتلا و واکسینه نشده بالاست؟ یک تحقیق سراسری در پاییز سال گذشته نشان می‌داد که احتمال مرگ بیمار کرونایی ۶۵ ساله برابر ۴/ ۱درصد است و بیمار ۸۵ ساله در معرض تهدیدی ۱۵درصدی قرار دارد. در زمان این پژوهش، هنوز واکسنی در دسترس نبود.

مطالعه دیگری در اسکاتلند که نتیجه آن در مجله علمی "لنست" منتشر شده نیز اطلاعات تازه‌ای در باره چند و چون مرگ بیماران کرونایی واکسینه‌شده ارائه می‌کند. از سه میلیون و ۲۷۰هزار نفری که تا ۱۸ اوت به طور کامل واکسینه شده بودند، ۲۳۶ نفر فوت کردند. این نیز نرخی هفت صدم درصدی در میان جان‌باختگان بود، اما آنچه مورد توجه پژوهشگران قرار گرفت، درج حداقل یک علت دیگر در گواهی فوت ۹۷ درصد درگذشتگان بود. در واقع اکثریت قریب به اتفاق درگذشتگان بالای ۷۵ سال سن داشتند، با سوابق چند بیماری.

مقامات ایالت بایرن نیز تاکید کرده‌اند که مرگ و میرهای ثبت‌شده در اکتبر، تنها ناشی از ابتلا به کرونا نبوده‌اند بلکه بیماری‌های زمینه‌ای و ضعف سیستم ایمنی به خصوص بین افراد ۸۰ سال به بالا مرگ آنها را تسریع کرده است.
منبع: دویچه وله

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار