کد خبر: ۱۸۸۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸
ولی پور گفت: در توزیع اقلام امدادی هنگام حادثه، لازم است مردم همکاری کافی را با نیرو‌های امدادی داشته باشند تا مدیریت بحران به درستی انجام شود.

مهدی ولی پور، رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به بیان نکاتی در خصوص تامین نیاز‌ها و اقلام انبار‌های هلال احمر قبل از حوادث و توزیع اقلام امدادی بعد از وقوع مواردی نظیر زلزله پرداخت و گفت: اقلامی که بر اساس شاخص‌ها جهت پاسخ دهی در حوادث و سوانح ذخیره می‌شوند شامل سه دسته هستند. دسته‌ی اول اقلام زیستی شامل چادر، پتو، زیرانداز، ست ظروف و لوازم گرمایشی هستند. در دسته دوم اقلام غذایی نظیر بسته‌های غذایی ۲۴ ساعته، ۷۲ ساعته و یکماهه و دسته‌ی سوم اقلام بهداشتی هستند.

ولی پور ادامه داد: انبار‌های هلال‌احمر برای تامین چادر در وضعیت ۷۰ درصد آمادگی و سایر اقلام در وضعیت حدود ۵۰ درصد آمادگی هستند. اقلام غذایی و بهداشتی به لحاظ داشتن تاریخ مصرف به صورت محدود تا پایان سال بنابر نیاز قبل از حوادث تهیه شده و بخشی از آن‌ها نیز در روز‌های درگیری حوادث تهیه می‌شوند.

رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر گفت: موجودی انبار‌های استان‌ها و شعب به صورت مداوم بررسی می‌شوند، در شهرستان‌ها معادل دو درصد و در مراکز استان‌ها معادل یک درصد جمعیت ساکن آن‌ها ذخیره سازی امدادی انجام می‌شود. هر زمان که این درصد‌ها دچار تغییرات شوند، به میزان مصرف در هر کدام از گروه‌های اقلام امدادی توزیع مجدد انجام می‌شود.

وی درباره اقلام غذایی که تاریخ انقضا دارند، گفت: این دسته از اقلام محدود بوده و چنانچه به تاریخ پایان مصرف آن‌ها نزدیک شویم و حادثه‌ای پیش نیاید، در طرح‌های حمایتی هلال احمر در نقاط محروم کشور توزیع می‌شوند.

ولی پور با اشاره مشکلاتی که هلال احمر هنگام بروز حوادث در توزیع اقلام مواجه می‌شود، اظهار داشت: عدم رعایت نظم و تامین امنیت نیرو‌های امدادی هنگام انتقال و توزیع اقلام امدادی در حوادث همواره تکرار می‌شود. لازم است در این زمینه فرهنگ سازی شود تا مردم در وقوع حادثه و بحران که وضعیت طبیعی زندگی دچار مشکل می‌شود، با چهارچوبی که هلال احمر در توزیع اقلام امدادی دارد، همکاری کنند.

وی اضافه کرد: در حوادث وظیفه‌ی هلال احمر اسکان و تغذیه اضطراری است که تا حداکثر یک‌ماه بعد از حوادث ادامه دارد، چادر‌هایی که توزیع می‌شوند جهت این مسئله بوده و برای رفع شرایط بحرانی است.

ولی پور گفت: بر اساس دستورالعمل‌های موجود برای ارائه خدمات هنگام حادثه، خانوار‌هایی که منازل آن‌ها قابل سکونت نیست و بین ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده است نیازمند چادر هستند، اما انتظار به گونه‌ای است که تمامی مناطقی که زلزله را احساس کرده اند، چادر دریافت کنند.

رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر در پایان تاکید داشت: اقلام امدادی جز اموال عمومی است که هلال احمر امانتدار آن است که ضروریست با همکاری مردم در مواقع بحران به دست آسیب دیده‌ی اصلی رسیده و از سوء استفاده و حاشیه سازی جلوگیری شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار