کد خبر: ۱۸۸۶۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
در حال حاضر روند بازار سرمایه به گونه ای است که شاید بتوان اتفاق غیر عادی را به آن نسبت داد و یا شاید این جریان را سیاسی دانست تا اقتصادی. از طرفی می توان این گونه اظهارنظر کرد که در سطح متغیرهای کلان در حال حاضر شاهد اتفاقات خاصی نیستیم اما آنچه باید در نظر داشت این است که بازار سرمایه بر لولای چشم انداز می گردد و اگر بگوییم که در شرایط فعلی با همهاکراتی که توسط شرکت های خارجی با طرف ایرانی انجام می شود نمی توان دیدی به آینده داشت شاید تصوری اشتباه باشد. از طرف دیگر بحث مربوط به مشکلات فروش شرکت ها و از طرفی رکود مطرح است و این رکود را در گزارش های 9 ماهه به بعد در سال 93 شاهد بودیم و بازار سرمایه نیز از آن زمان به استقبال کاهش قیمت ها رفته و دایما نیز پی بر ای (P/E) خود را کاهش داده است و این گونه می توان گفت که تمامی این متغیرها تا به امروز اثرات خود را در بازار نشان داده اند و نمی توان حداقل در 50 درصد بازار انتظار بیش بینی های جدید و با کاهش سود بیشتر را مد نظر قرار داد.البته ذکر این نکته نیز لازم است که برای گزارش های شش ماهه شرکت ها نیز باید همین انتظار را داشت و اتفاقی که نشان دهنده بهبود شرایط عملیاتی باشد وجود ندارد مگر آنکه در شرکت هایی که به صورت فصلی عمل می کنند شاهد افزایش فروش و رشد سود عملیاتی باشیم.
نرخ سود بانکی و اثرات آن بر بازار سرمایه
در کنار موارد ذکر شده، باید نیم نگاهی هم به نرخ سود بانکی داشت. نرخ سودی که هیچ گاه همگام با تورم حرکت نکرد و در زمانی که شاهد افزایش تورم بودیم این نرخ سود بالا و زمانی که شکاف بین تورم و سود بانکی هم کاهش یافت به صورت ناچیزی شاهد کاهش نرخ سود بودیم. یکی از اقداماتی که دولت در طول 2 سال گذشته بر آن تمرکز داشته کاهش تورم بوده است و در این مورد هم بسیار موفق عمل کرده و به زعم آن توانسته تورم حدود 40 درصد را به محدوده 15 درصد برساند که این سیاست را از طریق کنترل در بازارها و از طرفی سیاست های انقباضی ایجاد کرده است. حال سوال این است که سرمایه گذار با این سود بانکی واقعا تمایلی برای ورود به بازارهای دیگر و یا حتی بازار سرمایه (با وجود رکودی که در مورد آن صحبت شد) از خود نشان می دهد؟ پاسخ به این سوال منفی است. در این مورد باید متولیان امر چاره ای برای آن داشته باشند تا با کاهش نرخ سود بانکی و سرو سامان دادن به بازار پول، بتوانند زمینه های رونق را در بازار سرمایه فراهم کنند.
رفتار معاملاتی سهامداران
نکته ای که این روزها باید مد نظر قرار داد این است که در حال حاضر بحث عدم تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار مطرح است. زمانی بازار به تعادل می رسد که بین عرضه و تقاضا توازن برقرار باشد. اما چیزی که در بازار سرمایه مشهود بوده عدم تعادل بین این دو متغیر است در حال حاضر به دلایل گفته شده در موارد قبل تقاضای کافی در بازار وجود ندارد و همین عامل هم موجب شده است که به دلیل سستی بازار و عدم تحرک آن، برخی از سرمایه گذاران ترجیح به خروج موقت از بازار داشته باشند که همین امر منجر شده است که در کنار نبود تقاضا، با فروش سهام هر چند اندک شاهد صف فروش در آن نماد باشیم که آن هم به دلیل نبود تقاضای کافی است.
در پایان باید گفت که وضعیت بازار سرمایه با توجه به قیمت های فعلی، کاهش آنچنانی را تجربه نخواهد کرد و این جمله هم به معنی رشد شارپ بازار نیست اما می توان خرید سهام را با توجه به دیدگاه یک ساله و رشد آرام و با سود مناسب مد نظر قرار داد و این بار، بازار نه به دید نوسان گیری بلکه به دید یک سرمایه گذاری مناسب می تواند مد نظر قرار گیرد.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی ملت بازار
 
 
معامله ی 2835 قرارداد آتی سکه طلا
در بورس کالا
در معاملات آخرین روز معاملاتی رینگ طلایی بورس کالای ایران، مجموعا تعداد 2835 قرارداد آتی سکه مورد معامله قرار گرفت که در این میان در سررسید شهریور ماه 47 قرارداد ، در سررسید آبان ماه 83 قرارداد ،در سررسید دی ماه 345 قرارداد و در نهایت در سررسید اسفند ماه 2360قرارداد مورد معامله معامله گران قرار گرفت.
به گزارش تجارت به نقل از کارگزاری بانک سامان امروز در بازار معاملاتی قراردادهای آتي سكه در سررسید های مختلف 2835 قرارداد معامله شد.در سررسيد معاملاتي شهريور 94 GCSH94 47 قرارداد معامله و 1790 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 888595 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قيمت 887500 تومان شروع و با قیمت 889000 تومان خاتمه یافت.این سررسید با ميانگين وزني قيمت معاملات 888595 تومان که حاکی از رشد 0.19 درصدی بود. در سررسيد معاملاتي آبان 94 GCAB94  83 قرارداد معامله و 1950 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 886174 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قيمت 887000 تومان شروع و با قیمت 887000 تومان خاتمه یافت.این سررسید با ميانگين وزني قيمت معاملات 886174 تومان که حاکی از رشد 0.19 درصدی بود.در سررسيد معاملاتي دي 94 GCDY94  345 قرارداد معامله و 3239 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 887437 تومان رسید. معاملات در این سررسید با قيمت 886000 تومان شروع و با قیمت 888500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با ميانگين وزني قيمت معاملات 887437 تومان که حاکی از رشد 0.18 درصدی بود.در سررسید معاملاتی اسفند 94( GCES94) 2360 قرارداد معامله و 5892 موقعیت باز باقی ماند و در نهایت قیمت تسویه این سررسید به 899356 تومان رسید.معاملات در این سررسید با قیمت 898000 تومان شروع و با قیمت 900500 تومان خاتمه یافت.این سررسید با میانگین وزنی قیمت معاملات 899356 تومان که حاکی از رشد 0.28 درصدی بود.
برچسب ها: روان شناسی ، بازار ، سهام
نام:
ایمیل:
* نظر: