کد خبر: ۱۹۰۰۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
همایون بهزادی دربی بازترین بازیکن در شهرآورد بود
حسین کلانی با ۶ گل زده دومین گلزن برتر تاریخ دربی است در حالی که خودش به درستی اعتقاد دارد ۷ گل در بازی‌های پرسپولیس و استقلال زده است.
خبرورزشی -

یکشنبه ۲۶ دیماه ۱۳۴۹ ششمین دربی پایتخت جنجالی و نیمه تمام باقی ماند. پرسپولیس که ستارگانی مثل همایون بهزادی، علی پروین و مهراب شاهرخی را در ترکیب داشت، در دقیقه دوم بازی با گل حسین کلانی پیش افتاد. رایکوف هم که در ترکیب تیمش از مردان مشهوری مثل پرویز قلیچ خانی، کارو حق وردیان و علی جباری سود می برد، در نیمه دوم عباس مژدهی را به زمین فرستاد و همین بازیکن بود که در دقیقه ۷۵ کار را به تساوی کشید.

در هشت دقیقه مانده به پایان در یک درگیری فوتبالی محراب شاهرخی به زمین افتاد و پرسپولیسی ها به بازی خشن مدافع استقلال اعتراض کردند.

مهدی لواسانی مدافع استقلال اخراج و بدنبال آن حسین کلانی و همایون بهزادی نیز با کارت قرمز روبرو شدند.این بازی بعد از چند دقیقه درگیری و جنجال نیمه تمام ماند و نتیجه آن ۳-۰ به سود استقلال اعلام شد.

سه اخراجی بازی به همراه محراب شاهرخی یک سال محروم شدند که محرومیت این بازیکنان در آبان ماه ۱۳۵۰ بخشیده شد.

درآستانه دربی رفت لیگ بیست و یکم بد ندیدیم سراغ حسین کلانی یکی از دربی بازان تاریخ برویم:

شما با ۶ گل زده دومین گلزن برتر تاریخ دربی هستید. در این رابطه صحبتی ندارید؟

اول اینکه فوتبال یک ورزش گروهی است و یک نفر به تنهایی نمی تواند گل بزند یا عامل موفقیت تیمش شود. دوم من به کمک همبازیانم ۱۳ گل با پیراهن شاهین، پیکان و پرسپولیس به استقلال زده ام که ۷ گل با پیراهن پرسپولیس بوده است اما ۶ گل حساب کرده اند!

به خاطر همان دربی جنجالی سال ۴۹ که بازی را سه برصفر به سود استقلال اعلام کردند؟

بله، مرحوم همایون بهزادی درگیر شد و ما هم اخراج شدیم. آن بازی در حالی که با گل من یک بریک دنبال می شد در نهایت ۳ برصفر به سود استقلال تمام شد و گل آن روز من هم محاسبه نشد.

اگر آن گل محاسبه می شد شما در کنار زنده یاد صفر ایرانپاک با ۷ گل زده بهترین گلزن تاریخ دربی بودید؟

خدابیامرز صفر ایرانپاک از روی نقطه پنالتی هم گل زده است اما من چنین شانسی نداشتم. به هر حال زنده یاد صفر ایرانپاک یکی از بهترین مهاجمان تاریخ این مرز و بوم بوده و به درستی جایش آن بالاست.

درضمن شما کمتر هم بازی کردید؟

درست است اما در دوره ما به اندازه الان دربی اهمیتی نداشت. دربی هم یک بازی معمولی مثل بقیه بازی ها بود تا اینکه سال ۵۲ ما ۶ گل به استقلال زدیم. آن روز از دیدن ناراحتی دوستان خودمان ناراحت شدیم!

جدا؟! پس از پیروزی شیرین در دربی سال ۱۳۵۲ و زدن ۶ گل به استقلال پشیمان شدید؟

پشیمان نه اما ناراحت بودیم. ما همه با هم رفیق بودیم و به همراه مرحوم جعفر کاشانی و خدابیامرز ابراهیم آشتیانی به رختکن آنها رفتیم. رفتیم و دلداری دادیم چون خیلی با هم صمیمی بودیم.

با کدامیک از استقلالی ها صمیمی تر بودید؟

مرحوم ناصر حجازی، زنده یاد پورحیدری، اکبرکارگرجم و بسیاری از بروبچه های استقلال صمیمی بودیم.

بسیارخوب، شنبه آینده دربی رفت لیگ بیست و یکم برگزار می شود. این بازی را چطور ارزیابی می کنید؟

واقعا نمی توان پیش بینی کرد و بستگی به هوای بازی دارد. منظورم از هوای بازی اتمسفری است که مدیریت، کادرفنی و بازیکنان هر یک از تیم ها برای خود می سازند. مسائل روحی و روانی از اهمیت بسیاری برخوردار است. باید دید روز دربی کدام تیم بهتر از لحاظ روحی و روانی آماده می شود.

دربی بازترین بازیکنی که تاکنون دیده اید؟

خیلی اسم در ذهنم وجود دارد اما شادروان همایون بهزادی به نظرم دربی بازترین بازیکن تاریخ شهرآورد بود.

در دیدار شنبه شانس کدام بازیکن پرسپولیس را برای گلزنی بیشتر می دانید؟

زمان ما کمتر پیش می آمد یک مدافع گل بزند و همیشه مهاجمان زننده گل بودند اما الان فوتبال عوض شده است. مدافعان هم جلو می کشند و گل می زنند. برهمین اساس خیلی سخت است که شما بخواهید گلزن دربی را پیش بینی کنید.

نتیجه بازی؟

این هم غیرقابل پیش بینی است اما با تمام احترامی که برای استقلال قائلم من هم دوست دارم تیم محبوبم پرسپولیس برنده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار