کد خبر: ۱۹۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸
رضا صادقی اردکانی
بازار نفت در حالی بدترین دوران خود را در 6 سال اخیر تجربه می کند که بیشتر کارشناسان علت اصلی سقوط قیمت‌ها در بازار را علاوه بر عرضه مازاد، رکود اقتصادی حاکم بر چین می دانند.بعد از انتشار گزارش صندوق بین المللی پول و تائید ضمنی کارشناسان این صندوق در خصوص بحران مالی چین بازار‌های بورس جهان همگی با کاهش شاخص روبرو بوده اند به طوریکه بازار وال استریت شدیدترین سقوط شاخص را در طی یک روز در چهار سال اخیر داشت. سیاستهای اقتصادی چین در چند وقت اخیر سبب شده است که رشد اقتصادی این کشور از 7.6 درصد به 6.4 درصد برسد که مهمترین علت آن شاید تغییر سیاستهای بانک مرکزی چین و بالا بردن نرخ بهره در این کشور دانست. 
اما گویا سرانجام مقامات این کشور تصمیم گرفتند تا در سیاستهای خود تغییری ایجاد کنند حتی به قیمت پرداخت هزینه گزاف. بر همین اساس هفته پیش مقامات چینی به طور ناگهانی ارزش پول ملی خود (یوان) را کاهش دادند و نتیجه آن ایجاد نوسان در بورس‌های جهان بود. داده‌های تولیدی ضعیف چین در روز جمعه، و کاهش مجدد بازار سهام چین سرمایه گذاران را به خشم آورد و منجر به سقوط روز جمعه شد. تحلیلگران بازار بورس معتقدند که در روزهای آینده این  کاهش شاخص‌ها باز هم ادامه خواهد داشت اما روند آن آهسته تر خواهد شد.
با اینکه پیش بینی می شد به دلیل انتشار آمار وزارت بازرگانی آمریکا مبنی بر رونق دوباره مسکن و خرده فروشی در آمریکا این هفته بورس از رونق خاصی برخوردار باشد اما تصمیم ناگهانی چین بازار را شوک زده کرد. اما در این بین کشورهای تولید کننده نفت بیشترین ضربه را از این رکود خورده اند و کاهش مصرف چین سبب شده که میزان نفت مازاد در بازار افزایش پیدا کند.اشتغال : اشتغال جمعیت میلیاردی چین فقط از طرف یک سیستم قوی و با حمایت دولت امکان پذیر است بعد از باز شدن دربهای اقتصادی چین و تغییر ایدئولوژی این کشور و بایگانی کردن برخی از افکار کمونیستی بازار این کشور رونق گرفت و به دلیل پایین بودن قیمت تمام شده کالا در این کشور کمپانی‌های بزرگ اروپایی و آمریکایی تصمیم گرفتند که پلت فرم تولیدات خود را در این کشور راه اندازی کنند.یکی از دلایل ارزان تمام شدن قیمت کالاهای تولیدی پایین بودن حقوق کارگران بود. با گذشت چند سال از باز شدن دربهای اقتصاد وضعیت رفاهی کارگران به صورت قابل توجه ای بهبود یافته است و میزان دستمزد آنها نیز افزایش پیدا کرده به طوریکه سطح توقع این قشر چنان بالا رفته که برای کار کردن در کارگاه‌های کوچک و یا شغل‌های رده پایین صحبان صنایع این کشور به دنبال کارگر هستند.نرخ بهره بانکی : نظام کمونیستی چین از همان ابتدا اعتقادی به بهره بانکی نداشت و با پیوستن این کشور به سیستم جهانی اقتصاد دولت اقدام به دادن وام‌های کم بهره بانکی کرد اما با گذشت چند سال و بهتر شدن وضعیت مالی صاحبان صنایع این افراد تصمیم گرفتند که سود‌های خود را با تبدیل کردن به سایر ارزها به دیگر کشورها منتقل کنند.بالا رفتن ارزش پول این کشور نیز دیگر عاملی بود که سبب شد قیمت کالاهای صادراتی این کشور بالا برود. کارشناسان بر این باور هستند که با این تصمیم بانک مرکزی چین نباید برای اقتصاد این کشور جهش فوق العاده ای را انتظار داشت و فقط می توان اندکی از رکود اقتصادی حاکم بر این کشور کاست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار