کد خبر: ۱۹۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵
گزارش «تجارت» از تاثير آزادشدن نرخ بليت هواپيما بر مشتريان و شركت هاي هواپيمايي
پس ازاينكه علي عابدزاده از سوي هيئت دولت به سمت رياست سازمان هواپيمايي كشوري منصوب شد وي در نخستين اظهار نظر خود خبرازآزادسازي نرخ بليت هواپيما در آينده اي نه چندان دور داد ...
روزنامه تجارت-احمدرضا صباغي؛ پس ازاينكه علي عابدزاده از سوي هيئت دولت به سمت رياست سازمان هواپيمايي كشوري منصوب شد وي در نخستين اظهار نظر خود خبرازآزادسازي نرخ بليت هواپيما در آينده اي نه چندان دور داد و گفت: هرچند هنوز نمی‌توان تاریخ دقیقی برای اجراي قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما مشخص کرد اما تمام سعی من این است كه این قانون در برنامه پنجم توسعه به صورت کامل اجرا شود.
 درهمين حال وبا وجود اينكه بليت هواپيما در تابستان سال گذشته با افزايش 30 درصدي به لحاظ قيمتي همراه بود اما آزادسازي نرخ بليت هواپيما مي تواند بازخوردهاي منفي ومثبت فراواني را براي صنعت هوايي كشور داشته باشد.
در واقع موضوع آزادسازي نرخ بليت هواپيما تنها مربوط به روزگار فعلي سازمان هواپيمايي نمي شود بلكه اين موضوع در سالهاي گذشته ودر مديريت هاي مختلف بارها مورد بحث وبررسي قرار گرفته است كه نتيجه اي درپي نداشته است.
آزادسازي قيمت بليت هواپيما از اين جهت كه نقش دولت را به عنوان يك جايگاه حاكميتي در تعيين نرخ بليت هواپيما حذف خواهد كرد مي تواند يك گام به سوي خصوصي سازي درصنايع هوايي باشد اما اجراي اين قانون بايد با در نظر گرفتن تمام جوانب آن توام باشد به طوري كه اگر قرار است  نرخ بليت هواپيما از سوي ايرلاين ها پس ازآزادسازي تعيين شود قيمت بليت ارائه شده از سوي شركت هاي هواپيمايي بايد متناسب با ارائه خدمات هوايي وفرودگاهي از سوي ايرلاين ها باشد.
ازطرفي يك ازمهم ترين دغدغه هاي مردم در موضوع آزادسازي نرخ بليت هواپيما افزايش قيمت آن با آغازآزادسازي است كه اين بايد مورد توجه مسئولان هوايي كشور قرار بگيرد وآنها مكانيزمي را طراحي كنند كه آزادسازي نرخ بليت سبب افزايش ناگهاني قيمت آن نشود.
البته در بسياري از كشورهاي دنيا سقف وكف قيمت بليت هواپيما را دولت تعيين مي كند وايرلاين ها هم نرخ هاي خود را متناسب با ارائه خدمات در اين رنج قيمتي تحت نظارتي خاص تعيين مي كنند.
مساله مهم ديگردربحث آزادسازي نرخ بليت هواپيما موضوع زمان است. در واقع سفرهاي هوايي در زمانهاي مختلف قيمت هاي متفاوتي را تجربه مي كنند به طوري كه نرخ بليت هواپيما درايام تعطيل ويا روزهاي پاياني هفته با روزهاي ديگر به لحاظ قيمتي كاملا متفاوت است واگر قرار است قيمت بليت هواپيما به صورت شناور تعيين شود بايد چارچوب قيمتي براي روزهاي مختلف هفته از سوي مرجعي بالاتر براي ايرلاين ها تعيين شود.
هرچند نبايد ازموضوع ارائه كيفيت خدمات سرويس دهي هوايي وفرودگاهي از سوي ايرلاين ها در بحث آزادسازي قيمت بليت هواپيما غافل شدو درحقيقت اين موضوع نيازمند كاركارشناسي دقيق وموشكافانه است.
البته كيفيت ارائه خدمات سرويس دهي از سوي ايرلاين ها قاعدتا بايد متناسب با مبلغي باشد كه مسافرهوايي در هنگام خريد بليت آن را پرداخت مي كند كه اگراين موضوع تحقق پيدا كند مي تواند رضايت مشتريان راهم در پي داشته باشد.
بحث كترينگ وارائه غذا ونوشيدني درداخل هواپيما در موضوع آزادسازي قيمت بليت مي تواند بسيارمهم باشد به طوري كه با اجراي اين قانون هزينه سرويس دهي در داخل هواپيما فارغ از قيمت بليت ازمسافران هوايي دريافت مي شود كه اين امرهم نسبت به مسافت هاي هوايي ونوع ايرلاين استفاده شده ازسوي مسافر متفاوت است.
از سويي آزادسازي نرخ بليت هواپيما مي تواند از اين جهت كه حق انتخاب ايرلاين مناسب را براي مردم افزايش دهد بسيار موثر است كه اين امر مي تواند موجب ايجاد رقابت در بين شركت هاي هواپيمايي به منظور جذب مسافر بيشترشود.
درواقع اجراي قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما از اين جهت كه مي تواندسبب ايجاد رقابت بين ايرلاين ها شود بسيار مهم به نظر مي رسد و اين امر در ارتقاي ارائه سطح خدمات كيفي وكميتي به مسافران مي تواند تاثير به سزايي داشته باشد.
هرچند موضوع آزادسازي قيمت بليت هواپيما مي تواند رابطه ايرلاين ها ومردم را بيشتر وبيشتر كند اما نبايدازنظارت دقيق براجراي اين قانون در بين شركت هاي هواپيمايي فعال در داخل كشورغافل شد.
 درواقع اجراي اين قانون مي تواند گامي مهم براي جلب اعتماد مردم از سوي ايرلاين ها باشد كه اگر اين اتفاق بيفتد مسافران تنها با يك شركت هواپيمايي سفرهاي خود را انجام خواهند داد وديگر مسافري به بهانه هاي مختلف ايرلاين خود را براي هرسفر هوايي تعويض نخواهدكرد.
بنابراين قانون آزادسازي نرخ بليت هواپيما كه به گفته رئيس سازمان هواپيمايي كشوري بايد تا پايان برنامه پنجم توسعه اجرا شود نيازمند بررسي دقيقي از سوي كارشناسان هوايي كشور در زمينه هاي مختلف است تا موانع لازم براي اجراي اين قانون برداشته شود تا هم رضايت ايرلاين ها به طوركامل تامين شود وهم مسافران از سفرهاي هوايي خود لذت كافي راببرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار