کد خبر: ۱۹۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۳
فوق تخصص گوارش: مصرف زیاد خرمالو علت شایع انسداد معده و روده در شمال کشور است.

مصرف زیاد خرمالو، علت انسداد معده و رودهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل نسبت به بروز انسداد معده و روده بر اثر خوردن بیش از اندازه خرمالو هشدار داد و گفت:افراد نباید نسبت به خوردن بیش از یک عدد خرمالو در روز اصرار کنند، چون خوردن این میوه ممکن است به بیماری «بزوآر» منجر شود.


دکتر سید حسن عابدی بیماری بزوآر، یک توده جامد از مواد هضم نشده در معده است که در مجاری گوارشی تجمع می‌یابد و در مواقعی موجب انسداد در مسیر گوارشی می‌شوند که این توده‌ها به طور عموم در معده ایجاد می‌شوند و در مواردی ممکن است در روده کوچک و روده بزرگ نیز ظاهر شوند.


وی با اشاره به اینکه بزوآر معده هم در کودکان و هم در بزرگسالان و حتی در برخی از حیوانات ایجاد می‌شود، تصریح کرد: این بیماری در افرادی که سیستم گوارش نرمالی دارند هم ایجاد می‌شود، ولی امکان بروز آن در افرادی که سیستم گوارشی در آن‌ها طبیعی نیست، بیشتر است.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: این بیماری در افرادی که دارای سابقه جراحی معده، دیابت یا بیماری کلیه پیشرفته، سابقه بیماری‌های روانی یا اختلالات رشد باشند، بیشتر دیده می‌شود.

 


دکتر عابدی وجود فیبر‌های غذایی غیر قابل هضم در خرمالو را علت زیان آور بودن مصرف بیش از حد روزانه آن دانست و افزود: این گونه فیبر‌های غیرقابل هضم همچنین در میوه‌ها و سبزیجات مانند کرفس، کدو تنبل، آلو، کشمش، تره فرنگی، چغندر و پوسته آفتابگردان هم وجود دارد.


وی از توده‌هایی با تار‌های مو و الیاف لباس و فرش و تجمع دارو‌هایی که به خوبی در مجاری گوارشی منتشر نشوند به عنوان دیگر عوامل ایجاد بیماری بزوآر در افراد یاد کرد.


مصرف زیاد خرمالو، علت انسداد معده و رودهاین فوق تخصص گوارش با بیان این نکته که خرمالو یک میوه بسیار مفید، سرشار از کلسیم و انواع ویتامین‌ها و فیبر است گفت: بعضی از مردم گمان می‌کنند که حالت چسبندگی این میوه باعث انسداد معده یا روده می‌شود در صورتی که این باور اشتباه است. خرمالو، میوه راحت الحلقومی است و مردم، مثل سیب یا گلابی آن را خوب نمی‌جوند و حتی در بسیاری از موارد، آن را نجویده می‌بلعند و به همین دلیل تکه‌های له نشده خرمالو کم کم در داخل معده و گاهی در انتهای روده کوچک جمع و با غذا‌های دیگر موجود در معده ترکیب می‌شود و توده تشکیل می‌دهد که باعث انسداد می‌گردد.


وی با اعلام این که بیماری بزوآر معده اغلب بدون علامت است افزود: با این وصف بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، کاهش وزن و احساس پری بعد از خوردن حتی مقدار کمی غذا می‌توانندن از علایم این بیماری باشد.


دکتر عابدی گفت: این بیماری گوارشی همچنین زخم‌های گوارشی، خونریزی و انسداد روده را سبب می‌گردد و مرگ بافتی را در بخشی از سیستم گوارش به دنبال دارد.


فوق تخصص گوارش دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: بزوآر‌های کوچک ممکن است به خودی خود و یا بعد از مصرف دارو‌هایی که به بخش شدن توده کمک می‌کنند، از مجاری گوارشی عبور کنند و در موارد شدید خصوصا تریکو بزوآرها، اغلب به جراحی نیاز است.


وی توصیه کرد: برای پیشگیری از انسداد معده و روده اولا افراد روزانه بیش از یک عدد خرمالو نخورند و ثانیا همان یک عدد را هم خوب بجوند تا مشکلی برایشان پیش نیاید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار