به گزارش تجارتنیوز، ایران در سالهای گذشته به کشورهای مختلفی همچون عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، آذربایجان و جیبوتی خودروهای داخلی صادر میکرد.در بین این کشورها، عراق بیشترین سهم واردات خودروی ایرانی را به خود اختصاص داده بود.البته جمهوری کره، کشورهای ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی و مجارستان نیز در مقاطعی مشتری خودروی ایرانی بودند.اما با توجه به تحریمها و البته موضوع استاندارد خودروها، این صنعت بازار بینالمللی خود را تا حد زیادی از دست داده است.در این شرایط سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت بر صادرات سالانه یک میلیون خودرو تاکید دارد.اما آیا این موضوع عملی است؟صادرات یک میلیونی خودرو ممکن نیستبابک صدرایی، کارشناس خودرو در گفتگو با خبرنگار تجارتنیوز گفت: تاکید وزیر صمت بر صادرات یک میلیونی خودرو قابلیت تحقق ندارد.او افزود: این طرح بیشتر شبیه به یک شوخی است تا طرحی کارشناسی شده!به گفته صدرایی، اگر میخواهند خودرویی صادر کنند ابتدا باید دروازدههای واردات خودرو را با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصد آزاد کنند. چنانچه خودروسازان توانستند با شرایط ایجاد شده خودروی خود را به فروش برسانند، میتوانیم دربازارهای جهانی و با تعرفه ۲۰ تا ۳۰ درصد، رقابت را آغاز کنیم.چرا صنعت خودروی بازار جهانی را از دست داد؟این کارشناس خودرو در خصوص از دست دادن مشتری خودروی ایرانی گفت: همه کشورهای جهان برای محیط زیست، منابع طبیعی و ایمنی مشتریان خود ارزش قائل هستند.او افزود: در بازار جهانی رقابت فراوانی برای خودروسازان وجود دارد و خودروسازان انواع خودروها، از اقتصادیترین تا لوکسترین را تولید میکنند. در این بازار پیشرفته چگونه خودروهایی با تکنولوژی سه تا چهار دهه قبل میتوانند با خودروهای روز دنیا رقابت کنند؟امروزه دنیا در جستجوی خودرویی با قیمت و کیفیت مناسب است. باید به این نکته توجه داشت که خودروهای اقتصادی در چین تولید شدهاند که میتوانند با خودروهای اقتصادی ایران از لحاظ کیفیتی، قیمتی، خدماتی، مهندسی و آپشنی رقابت کنند و تولیدات خود را به آسانی در بازار جهانی به فروش برسانند.آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارتنیوز بخوانید.