کد خبر: ۱۹۰۷۱۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عدم پیش بینی محورهای اصلاح ساختار بودجه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، محمدرضا پورابراهیمی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه شنبه) مجلس با تبریک روز دانشجو و روز پرستار، گفت: مهم ترین اولویت کنونی کشور در حوزه اقتصادی، سند بودجه ۱۴۰۱ است، از تلاش سازمان برنامه و بودجه به ویژه آقای میرکاظمی برای اقداماتی که در این خصوص انجام داده است، تشکر می‌کنم اما به نظر می‌رسد محورهایی که در حوزه اصلاح ساختار باید دنبال کنیم، به طور کامل و جامع  در این سند دیده نشده است. محورهای مهم و اساسی در اصلاح ساختار بودجه شفاف‌سازی شرکت‌های دولتی و بانک‌ها و دیگری تصمیم برای اصلاح ساختار آنها است. اگر برای آنها تصمیم گیری نشود، اثرات آن در حوزه تصمیمات اقتصادی کشور، ما را با چالش جدی مواجه می‌کند.

نماینده مردم کرمان در مجلس ادامه داد: مولدسازی دارایی‌های دولت، اساسی ترین محور اصلاح ساختار بودجه است که باید در لایحه ۱۴۰۱ دیده شود اما بر اساس اطلاعات غیررسمی، کمترین توجه به این موضوع شده است. تحول در نظام مالیاتی کشور ازجهت قوانین موجود که اجرای آنها باید عملیاتی شود و همچنین از جهت ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی در نظام اقتصادی حائز اهمیت است اما بر اساس اطلاعات غیررسمی، در لایحه ۱۴۰۱  به صورت جامع به آن توجه نشده است. عدم تمرکز اتفاقی است که در این سند رقم خورده است، آقای رئیس جمهور اینکه اختیارات را به استانداران تفویض و به استان‌ها واگذار کنیم تا با رویکرد عدم تمرکز در سیستم اداری کشور تصمیم گیری شود، نکته بسیار حایز اهمیت است و نیازی به قانون گذاری ندارد.

وی اضافه کرد: به استناد اصول ۱۲۷ و ۱۳۸ قانون اساسی، امکان رویکرد تصمیم گیری در حوزه کار اجرایی کشور با نگاه عدم تمرکز در حوزه تصمیمات وجود دارد و قطعا امروز ظرفیت های مناطق مختلف کشور به استناد این تصمیم می‌تواند مبنای اتفاقات مثبت در نظام اجرایی باشد. پیشنهاد مشخص ما به رئیس جمهور و تیم دولت این است که از سال ۱۴۰۱ به استناد قوانین مرتبط با این حوزه، اصول قانون اساسی و بودجه این ظرفیت را در اقتصاد کشور اجرایی کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه بر اساس اطلاعات واصله، تا امروز گزارش نهایی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با سیاست های کلی نظام نهایی نشده، گفت: از اعضای مجمع تشخیص درخواست دارم تاهر چه سریعتر این سیاست‌های کلی نظام را مشخص کنند تا خط و مشی دولت و مجلس برای احکام قانون و برنامه هفتم توسعه فراهم شود.

نماینده مردم کرمان در مجلس با اشاره به در پیش داشتن دومین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: سال قبل به دلیل کرونا نتوانستیم مراسم درخور جایگاه این عزیز برگزار کنیم لذا از همه نمایندگان دعوت می‌کنم که در دومین سالگرد این شهید عزیز در کرمان حضور پیدا کنند، ضمن اینکه از رئیس جمهور محترم درخواست کردیم با توجه به رفع محدودیت های کرونا، در این مراسم شرکت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت ایجاد فضای همدلی و وحدت در کشور، اضافه کرد: این فضا نیازمند اتفاقات دوطرفه است، اقدامات اخیر وزارت اقتصاد در موضوع انتصابات در دستور قرار داده از نظر ما با نگاه مشورتی، قابل قبول نیست به ویژه اقدام اخیری که در معاونت پارلمانی وزارت اقتصاد انجام شد . لذا از آقای حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور درخواست دارم تا گلایه کمیسیون اقتصادی را به شخص رئیس جمهور اعلام کند. ما به نیروی اقتصادی جهت همکاری در این حوزه نیاز داشتیم، این انتصاب با چه شاخص‌هایی انجام شده است؟

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار