کد خبر: ۱۹۰۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

آمار کرونا در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت از دیروز تا امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳ هزار و ۵۱۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۸۴ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۱۴۱ هزار و ۳۳۵ نفر رسید.

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۰ هزار و ۳۵۶ نفر رسید.

آمار واکسیناسیون در ایران

بنابر اعلام وزارت بهداشت تاکنون ۵۸ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۸۷ نفر دُز اول، ۴۸ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۳۶۲ نفر دُز دوم و یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۹۸۲ نفر نیز دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۸ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۳۱ دُز رسید.

در شبانه روز گذشته ۴۷۴ هزار و ۴۹۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

***

جزئیات طرح پیشنهادی امریکا برای مذاکرات

روزنامه ایران نوشت: «یک روز قبل از آغاز دور جدید مذاکرات یعنی هفتم آذرماه، خبرگزاری رویترز در خبری به ابعاد ایده‌ «توافق موقت» با ایران در دور جدید پرداخت. پیش از آن نیز در روز 26 آبان، خبرگزاری اکسیوس در گزارشی عنوان کرد که مشاور امنیت ملی امریکا، ایده‌ «توافق موقت» با ایران، با هدف خرید زمان بیش‌تر در مذاکرات هسته‌ای را با همتای اسرائیلی خود مطرح کرده است. طبق این گزارش، طرح انعقاد توافق موقت با ایران توسط یکی از متحدان اروپایی واشنگتن مطرح شده است.

طرح توافق موقت ایده‌ تازه‌ای نیست. این طرح تاکنون تحت عناوین مختلفی توسط اندیشکده‌ها و مقامات غربی مطرح شده است...

بررسی یادداشت‌های تولیدشده در اندیشکده‌ها و تارنماهای خبری غربی تا حد خوبی از ابعاد و مفاد طراحی‌شده از سوی امریکا برای توافق موقت پرده‌برداری می‌کند. مهم‌ترین تعهدات مطرح‌شده برای ایران شامل توقف غنی‌سازی با درصد بالا و تعهد به اجرای تمام اقدامات شفاف‌ساز (بازرسی‌ها و نظارت‌ها) می‌شود. از سوی دیگر، تعهدات مطرح‌شده برای امریکا عبارتند از تخفیف محدود در تحریم‌های فروش نفت و اجازه‌ دسترسی محدود ایران به بخشی از دارایی‌های مسدودشده...

این که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات، مباحثی انحرافی نظیر ایده‌ «توافق موقت» از سوی طرف غربی مطرح می‌شود، نشان می‌دهد که آن‌ها هزگز پایبندی و تعلقی به توافق اصلی (یعنی برجام) نداشته و به‌دنبال تمسک به انواع شیوه‌ها برای امتیازگیری حداکثری و امتیازدهی حداقلی هستند. اساساً مطرح شدن ایده‌ توافق موقت نشانه‌ عدم اراده و خواست اروپا و امریکا برای حل مشکل است.

ایده‌ توافق موقت ایده‌ای طراحی شده از سوی امریکا با اهداف مشخصی بوده که نمی‌تواند اهداف ایران از مذاکرات جاری را تأمین کند.

این ایده با سیاست‌های کلی اعلام‌شده از سوی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد... توافق موقت علاوه بر این‌که فقط باعث تخفیف‌های تحریمی و نه لغو آن‌ها می‌شود، جامعیت نداشته و کلیه تحریم‌ها را شامل نمی‌شود.»

***

واکنش رئیسی به نوسانات  دلار

به گزارش فارس، سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در نشست با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به مناسبت روز دانشجو در مورد تغییرات قیمت ارز بیان داشت: خبر دقیق داریم عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر معرفی افراد هستند.

رئیسی تاکید کرد: برخی از این افراد در داخل و برخی نیز در خارج از کشور در محافل و فضای مجازی و واقعی به دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد، نان و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم، تصریح کرد: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم نگران وضع نیستیم. فروش نفت نیز به رغم تهدیدها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است.

رئیسی با اشاره به اینکه باید زندگی مردم سامان یابد و آرامش بر فضای جامعه حاکم شود، اظهار داشت: هر اقدام اقتصادی که دولت بخواهد انجام دهد، مردم و فعالان اقتصادی را در جریان می گذارد.

***

بازگشت شفافیت آرا به خانه اول

به گزارش ایرنا، سیدنظام موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره جلسه غیرعلنی امروز به خبرنگاران گفت: با توجه به اهمیت موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی و مباحث مختلفی که در این باره در مجلس و افکار عمومی وجود دارد،  نمایندگان امروز و پیش از آغاز رسمی نشست مجلس جلسه‌ای در این باره برگزار کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی افزود: در این نشست مدل ورود دوباره مجلس به موضوع شفافیت و نقطه نظرات نمایندگان موافق و مخالف استماع شد. چرا که بخش عمده‌ای از نمایندگان خواهان در دستور قرار گرفتن موضوع شفافیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس یازدهم شفاف‌ترین نهاد کشور است، اظهار داشت: دلیل آن هم این است که مردم و رسانه‌ها به صورت علنی در جریان مذاکرات، موافقت‌ها و مخالفت‌های نمایندگان قرار دارند. البته نمایندگان معتقدند که موضوع شفافیت باید برای همه ارکان‌ و بخش‌ها منظور شود و نباید فقط محدود به مجلس شورای اسلامی شود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در نشست امروز تاکید شده به جای اینکه مسئله شفافیت را در آینده از مجلس به دیگر نهادها تعمیم دهیم، یک طرح متمرکز و جامع‌تری که شامل شفافیت همه نهادها و دستگاه‌ها است، ارائه شود.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در جمع بندی جلسه غیرعلنی مجلس گفت: مجلس موافق پیگیری موضوع شفافیت است ولی باید شفافیت در طرح جامعی در دستور کار قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد:« مقرر شد کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس در این باره نظر و پیشنهادات های سایر کمیسیون‌ها را گرفته و در آینده کلیات طرح به در صحن علنی به صورت دو شوری بررسی شود.»

گفتنی است از ابتدای طرح موضوع شفافیت آرای نمایندگان در مجلس دهم، نمایندگان مجلس دهم با شانه خالی کردن از شفافیت آرا، طرحی به مجلس ارائه دادند که همه نهادها را شفاف می‌کرد و طبیعتا آن طرح به سرانجام نرسید. اکنون مجلس انقلابی هم ظاهرا از مجلس دهم تبعیت کرده و به همان سمت حرکت می کند که نتیجه ای جز عدم شفافیت ندارد.

***

تشکر عنابستانی از قالیباف

علی اصغر عنابستانی نماینده سبزوار در مطلبی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام در واکنش به سخنان روز دوشنبه (۱۵ آذرماه) محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی نوشت: «البته واضح بود که ماه پشت ابر نمی ماند اما از شجاعت ریاست محترم مجلس آقای دکتر قالیباف تشکر می کنم که بعد از چندین ماه دروغ پراکنی، ایشان بالاخره به اندازه کمی حقیقت را روشن کردند!

به گزارش ایسنا، بارها گفته ام که اشتباه عنابستانی سیلی زدن به سرباز در حال انجام وظیفه نبود! بلکه اشتباه عنابستانی هل دادن سرباز توهین کننده بود!تفاوتی که در هیاهوی رسانه ای گم شد.»

دوشنبه محمدباقر قالیباف در همایش دانشجویی که در دانشگاه شهید بهشتی به مناسبت ۱۶ آذرماه روز بزرگداشت دانشجو برگزار شد، گفت: «در خصوص آقای عنابستانی که دانشجویان اشاره کردند باید بگویم که اگر چه هیات نظارت پیگیری های مجدانه ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری‌ها باید محکم‌تر انجام می‌شد اما در نهایت نظر دادگاه ملاک قرار گرفت؛ البته در برخورد مامور نیروی انتظامی هم اشکالاتی وجود داشت؛ سرباز نباید از قانون تخطی کند. نماینده مجلس سیلی نزد و صرفا سرباز را هل داد اما حق همین هول دادن را نداشت؛ اگر چه ما شاهد بودیم که در مجلس قبل در خصوص موضوع گمرک این گونه موضوع پیگیری نشد.»

ببینید: واکنش سرباز راهور به اظهارات قالیباف

 

***

خاندوزی: گره‌های اقتصادی در ماه‌های آینده باز می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه مسوولان کمک برای افزایش تاب‌آوری جامعه را در دستور برنامه‌های خود قرار دهند، گفت: گره‌های اقتصادی به شکل مشهودی در ماه‌های آینده باز خواهند شد.

به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی افزود: تلاش‌هایی برای کسب درآمدهای مالیاتی جدید، درآمدهای نفتی جدید، روابط خارجی از نو ساماندهی شده و کنترل طرف هزینه‌ها در بودجه دولت آغاز شده که به ثمر رساندن آن‌ها زمان‌بر است.

خاندوزی خاطرنشان‌کرد: درخواست بنده از مسوولان این است که کمک برای افزایش تاب‌آوری جامعه را در دستور برنامه‌های خود قرار دهند.

همچنین خاندوزی در حاشیه این نشست از تهیه پیش نویس لایحه اصلاح قانون اجرای سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی خبر داد.

وی با بیان اینکه یکی از وعده های وی زمان رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی این موضوع بوده است، گفت: با توجه به وجود نارضایتی هایی که از روند برخی واگذاری های گذشته وجود داشت و باید علاج می شد، تلاش کردیم در دولت سیزدهم این واگذاری ها با روندی متفاوت و با اصلاح ریل صورت گیرد.

وی با بیان اینکه پیش نویس لایحه یادشده، مبتنی بر یک آسیب شناسی بسیار مفصل است افزود: در این پیش نویس تمام روند واگذاری های 15 سال گذشته سازماندهی شده و نقاط قوتی که باید ادامه پیدا کند و نقاط ضعفی که وجود داشته و موجب به وجود آمدن برخی آثار و پیامدهای شدید اجتماعی و اقتصادی و حتی امنیتی و منطقه ای شده مورد بررسی قرار گرفته است.

***

 قالیباف: مجلس به دنبال توسعه اینترنت برای همه مشاغل است

به گزارش فارس، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص عملکرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه تکالیف مقرر در قانون و برنامه‌های کلان و تعهدات این وزارتخانه قرائت شد.

پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در خصوص طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی علیه مجلس جوسازی شد و دروغ گفتند، خاطرنشان کرد: در این رابطه گفتند که مجلس به دنبال تعطیلی پلتفرم‌هاست، در حالی که این حرف‌ها بی‌اساس است و اتفاقات مجلس به دنبال توسعه اینترنت برای همه مشاغل خُرد و کلان است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز حوزه ICT یکی از فرصت‌های اقتصادی است و مجلس نیز به آن توجه دارد، اظهار داشت: ما یک درد بی‌درمان داریم که در برنامه هفتم توسعه نیز باید به آن توجه کنیم و آن هم بحث پروژه‌های نیمه تمام عمرانی است؛ این پروژه‌های نیمه تمام در حوزه دیجیتال و هوشمند هم سرایت کرده، در حالی که در حوزه دیجیتال پروژه نیمه تمام معنی ندارد و کار باید به سرعت انجام شود.

وی افزود: به عنوان مثال کارت‌های هوشمند ملی همچنان بلاتکلیف است؛ این چه معنی دارد؟

***

برای روحانی پرونده‌ای در دادگستری تشکیل نشده است

ذبیح الله خداییان، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه در اعتراضات اصفهان  چه تعداد از معترضین بازداشت شدند؟ گفت: در ارتباط با تجمع مردم در اصفهان باید بگویم که مردم حق دارند اگر  خواسته یا مطالبه ای  دارند را به اطلاع مسولان برسانند.  مردم اصفهان هم تجمع واعتراضاتی را  داشتند و چندین روز ادامه داشت و آرام و مسالمت آمیز بود و مشکلی ایجاد نشد و همین تجمع مسالمت آمیز و شعور مردم اصفهان، دشمنان را عصبانی کرد و باعث شد تحت تاثیر دشمنان افرادی در صفوف مردم نفوذ کنند و دست به اغتشاش بزنند.  ما نمی توانیم اسمشان را مردم بگذاریم و آنها اقدام به سلب امنیت مردم و تخریب اموال مردم کردند و  مانع طرح صحیح خواسته مردم شدند. خود مردم اصفهان وارد عمل شدند و با کمک نیروی انتطامی آن را خاتمه دادند.

وی افزود: ۱۳۰ نفر بازداشت شده بودند و قرار برایشان صادر شده بودند و برخی بلافاصله آزاد شدند و دیروز هم اکثر آنها آزاد شدند. جز افرادی که تیراندازی مسلحانه داشتند بقیه با قرار کفالت و وثیقه آزاد شده بودند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ و شکایت از رئیس جمهور سابق گفت: دستگاه قضایی در رسیدگی به جرم افراد خط قرمز ندارد و در این ایام به جرایم افرادی رسیدگی شد که جزو مسئولان عالی رتبه نظام بودند. قبلا هم گفتم با توجه به اینکه ایشان روحانی است در دادگاه ویژه روحانیت به موضوع رسیدگی می‌شود و باید از این مرجع پرسید که آیا پرونده‌ای تشکیل شده است یا خیر اما در دادگستری پرونده‌ای تشکیل نشده است.

***

لزوم تسریع در پاکسازی گسترده امنیتی

تابناک نوشت: «با توجه به موضع محکم تیم مذاکره کننده ایران و مواضع اصولی ایران در مذاکرات با ۴+۱ و تحرکات دشمنان ایران به ویژه رژیم صهیونیستی، دور از انتظار نیست که شاهد موج تازه‌ای از اقدامات مخرب باشیم. با این رویکرد باید بدون نادیده گرفتن توانایی‌های داخلی، از اطمینان کاذب پرهیز کرد و پیش از ضربات دشمن به نقاط حساس کشور، پاکسازی گسترده امنیتی تسریع شود. این پاکسازی حتی باید در سطح کارشناسی بخش‌های حساس رخ دهد و تغییر ترکیب این مجموعه‌ها را منوط به اثبات نکرد، بلکه با رویکرد احتیاط، این تغییرات را سریع اجرایی نمود.

بی‌شک پی بردن دشمن نسبت به این تغییرات، ممکن است آخرین استفاده از برخی از این عناصر قبل از جابجایی عملیاتی شود؛ بنابراین، باید در طول دوره زمانی جابجایی‌ها نیز بسیار هشیار بود. در عین حال با توجه به اینکه ممکن است گروهی از اشخاص نه با اتهام قطعی بلکه صرفاً برای کاهش ریسک جابجا شوند، باید شان این گروه به ویژه مجموعه کارشناسان هسته‌ای که برخی‌شان از خبرگان کشور هستند، حفظ شود و از آن‌ها در سایر فضا‌ها یا به شکل ایزوله از محیط پرخطر استفاده ویژه کرد و اگر ظرفیت ارزشمندی وجود دارد، به کل از دسترس کشور خارج نکرد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار