کد خبر: ۱۹۰۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۴
مهدی نقوی گزارش می‌دهد
گذشت ۴۰ سال از تأسیس دیوان عدالت اداری ما را بر آن داشت که به ساختمان دیوان در بزرگراه ستاری برویم و با مردمی که به قصد شکایت از دستگاه‌های اجرایی به دیوان آمده اند، گفتگو کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با مردمی در دیوان عدالت اداری مواجه شدیم که برای تظلم خواهی از دستگاه‌های اجرایی آمده بودند و بیشتر آن‌ها از آموزش و پرورش، تأمین اجتماعی، سازمان امور استخدامی و اداری شکایت داشتند و ادعا می‌کردند حق و حقوق آن‌ها بر اساس قانون داده نشده است.
دیوان عدالت اداری براساس اصل ۱۷۳ قانون اساسی مسئول رسیدگی به شکایات و اعتراضات مردم از دستگاه‌های دولتی است.
دیوان در این سال‌ها تلاش مضاعفی برای افزایش سرعت رسیدگی به پرونده‌ها داشته است که در همین ارتباط حجت الاسلام حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری گفت: میانگین رسیدگی هر پرونده از آغاز تا مختومه شدن زیر یک سال است در صورتی که سابق بر این بالای سه سال بوده است.


عملکرد دیوان عدالت اداری را از مردمی که آمده بودند جویا شدیم که برخی‌ها ناراضی بودند و برخی‌ها روند رسیدگی را بسیار منظم و مطلوب می‌دانستند.
آقای کرمی وکیل دادگستری هم که رفت و آمد بسیار زیادی به دیوان عدالت اداری دارد، گفت: دیوان عدالت اداری بسیار تخصصی شده و هیأت‌ها و کارگروه‌های مربوط به شهرداری و کار و کارگری و استخدامی پرونده‌ها را بررسی می‌کنند که نظم خوبی پیدا کرده است.
دیوان عدالت اداری در این سال‌ها تلاش کرده است ضمن رسیدگی‌های تخصصی، برای سازمان‌های پرشکایت از جمله تأمین اجتماعی، امور استخدامی و اداری و آموزش و پرورش برنامه‌های آموزشی برگزار کند.
ضمانت اجرایی احکام دیوان مسئله بسیار مهمی است که آن را از رئیس دیوان جویا شدیم و حجت الاسلام مظفری در این باره گفت: اگر ما احساس کنیم که دستگاهی به هر بهانه‌ای از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند و قصد اجرای احکام دیوان را ندارد از ابزار قانونی استفاده می‌کنیم و اخیراً از هیأت‌های تخلفات اداری هم خواسته ایم که آن‌ها هم ورود کنند.
با توجه به این که مدت هاست ثبت دادخواست‌های بدوی از دفاتر الکترونیک قضایی قابل دریافت است و اخیراً هم ثبت دادخواست‌های تجدید نظر غیر حضوری شده است هیچ توجیهی برای مراجعه حضوری مردم به دیوان وجود ندارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار