کد خبر: ۱۹۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، بر استفاده از بازاریابان فناوری با هدف افزایش ظرفیت‌های فناوری در این مجموعه تأکید کرد.
تشریح مزیت‌های کسب‌وکار فناورانه پژوهشگاه صنعت نفتبه گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری صداوسیما از پژوهشگاه صنعت نفت، آقای جعفر توفیقی در نشست مشترک با معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که با هدف توسعه همکاری‌های دو طرف برگزار شد، به جایگاه پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: این مجموعه یک پژوهشگاه وابسته به وزارت نفت است که می‌توان آن را در جوار صنعت دانست. بر همین اساس در برنامه‌ریزی‌های اولیه دنبال آن بودیم که جایگاه پژوهشگاه صنعت نفت را در زنجیره ایده تا بازار مشخص کنیم و نشان دهیم این مجموعه در میان TRL‌های نه‌گانه در چه بخشی جانمایی می‌شود.
 
وی تصریح کرد: به‌منظور جانمایی پژوهشگاه در زنجیره علم تا بازار، مطالعات گسترده‌ای درباره فعالیت‌های پژوهشگاه‌های مشابه در سطح دنیا در این مجموعه انجام و سرانجام مشخص شد پژوهشگاه صنعت نفت به‌عنوان یک سازمان پژوهش و فناوری در TRL‌های چهار تا هفت جانمایی می‌شود.
 
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، تغییر در مدل کسب‌وکار پژوهشگاه را از نتایج جانمایی پژوهشگاه در TRL‌های موجود دانست و افزود: به‌رغم آنکه پژوهشگاهی وابسته به صنعت نفت هستیم، باید در بازار فناوری رقابت کنیم، از این رو در مدل کسب‌وکار جدید، یک شبکه همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی برای TRL‌های یک تا چهار را ایجاد کردیم، همچنین شبکه همکاری دیگری را با شرکت‌های بخش خصوصی و توسعه‌دهندگان فناوری برای TRL‌های ۸ و ۹ فراهم ساخته‌ایم.
 
توفیقی به طرح ملی میزبانی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سوی پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: در‌های پژوهشگاه را به روی ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها باز کرده‌ایم تا دانشجویان و دانشگاهیان بتوانند در TRL‌های یک تا چهار در این مجموعه به فعالیت‌های خود ادامه دهند. در این راستا دانشجویان می‌توانند از امکانات آزمایشگاهی و ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه استفاده کنند.
 
وی تصریح کرد: همسو با طرح میزبانی از دانشجویان، صد‌ها موضوع پژوهشی مورد نیاز صنعت در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد و آن‌ها با استفاده از ظرفیت‌های موجود در پژوهشگاه می‌توانند این موضوعات را پیگیری کنند و به نتایج مثبتی دست یابند.
 
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، به تجاری‌سازی محصولات و دانش‌های فنی این مجموعه نیز اشاره کرد و گفت: تکنولوژی‌های توسعه‌یافته در این مجموعه را به بخش خصوصی و شرکت‌های اکتشاف و بهره‌برداری با هدف تجاری‌سازی واگذار می‌کنیم و در مواردی نیز به ازای دانش فنی واگذارشده، رویالتی (امتیاز وفاداری) مشخصی به پژوهشگاه اعطا می‌شود.
 
توفیقی در ادامه اظهار کرد: از ویژگی‌های جدید مدل کسب‌وکار پژوهشگاه آن است که ما شریک راهبردی صنعت هستیم، به عبارت دیگر در زنجیره تشخیص و رفع مشکل می‌توانیم در کنار صنعت قرار گیریم.
 
وی حضور گروه‌های بازاریاب یا بازارساز را از دیگر ویژگی‌های مدل کسب‌وکار برشمرد و گفت: در اصل صنعت درگیر مشکلات و چالش‌های روز خود است و از نیاز‌های خود مطلع نیست، بر همین اساس پژوهشگاه قادر است با تحلیل فناوری‌ها و مشکلات موجود، راه‌حل‌های مناسبی را به صنعت ارائه کند و به همین منظور گروه ارتباطات صنعتی در پژوهشگاه شکل گرفته است که می‌تواند اقدام‌های مؤثری را در زمینه شناسایی معضلات صنعت و حل آن‌ها انجام دهد.
 
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت، افزود: افزون بر اقدام‌هایی که از سوی پژوهشگاه انجام می‌شود، با هدف افزایش ظرفیت‌های موجود، ما از بروکر‌های فناوری هم استفاده می‌کنیم. به عبارتی برای حل مشکلات صنعت از بازاریابان فناوری برای بازاریابی‌های مناسب نیز بهره‌مند می‌شویم.
 
توفیقی کیفیت در ارائه خدمات را از دیگر مؤلفه‌های مدل کسب‌وکار دانست و تصریح کرد: مشتریان موجود در بازار هم‌اکنون به‌دنبال فناوری هستند از این رو تعداد مقاله و گزارش فنی از اهمیت کمتری برای آن‌ها برخوردار است، از این رو چشم‌انداز و مأموریت این مجموعه خلق ارزش فناورانه برای مشتریان است. بر همین اساس همه قرارداد‌هایی که پژوهشگاه با صنعت امضا می‌کند به نوعی قرارداد‌های فناورانه به شمار می‌آید.
 
وی رضایت‌سنجی از مشتریان را از دیگر مؤلفه‌های کسب‌وکار پژوهشگاه دانست و تصریح کرد: در طول انجام پروژه‌ها، مشتریان می‌توانند بازخورد خود را از نحوه فعالیت این سازمان ارائه دهند و مشارکتی مستمر با پژوهشگاه داشته باشند و همواره تلاش کرده‌ایم به‌عنوان یک سازمان پژوهش و فناروی، صنعت نفت را به صنعتی دانش‌بنیان تبدیل کنیم.
 
رئیس پژوهشگاه صنعت نفت ادامه داد: از آنجا که در یک محیط رقابتی فعالیت می‌کنیم همواره باید ارزش‌های جدیدی را برای صنعت خلق کنیم؛ از این رو در‌های پژوهشگاه را روی دانشگاه‌ها باز کرده‌ایم تا حضوری فعال داشته باشند و نیاز‌های صنعت را به ایده‌های فناورانه تبدیل کنند.
 
وی با تأکید بر اینکه به‌دنبال توسعه همکاری‌ها با دانشگاه‌ها هستیم، تصریح کرد: همواره به‌دنبال رقابت‌های سازنده هستیم و چنانچه ظرفیتی را در دانشگاه تشخیص دهیم، به‌دنبال ارائه پرپوزال مشترک هستیم تا بتوانیم یکی از مشکلات صنعت را با همکاری یکدیگر برطرف کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار