کد خبر: ۱۹۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به کنگره درباره وضعیت استقرار نظامیان آمریکایی در سراسر جهان تصریح کرده است که حضور نیروهای مسلح آمریکا در عربستان با هدف مقابله با اقدامات ایران صورت گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) در نامه‌ای به کنگره، حضور نظامی واشنگتن در عربستان سعودی را به ایران مرتبط کرد.

وبگاه اطلاع‌رسانی کاخ سفید در این خصوص گزارش کرد که بایدن در نامه‌ای به کنگره، گزارشی از وضعیت حضور نظامیان آمریکا در جهان ارائه کرد و مدعی شد که حضور نظامیان آمریکایی در عربستان برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهور ایالات متحده در آغاز این نامه تأکید کرده بود که این گزارش تلفیقی تکمیلی را که مطابق با قطعنامه‌ اختیارات جنگی تهیه کرده، بعنوان بخشی از تلاش‌هایش برای اطلاع‌رسانی به کنگره درباره وضعیت استقرار نیروهای مسلح آمریکا در مناطق مختلف جهان محسوب می‌شود.

رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص وضعیت استقرار نظامیان آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه، منطقه شبه جزیره عربستان، اردن، لبنان، ترکیه، منطقه شرق آفریقا، کوبا و فیلیپین و دیگر نقاط جهان توضیح داده بود.

علی رغم آن که بایدن در اوایل روزهای ریاست‌جمهوری خود وعده داده بود که همکاری با ائتلاف تحت رهبری ریاض در یمن را قطع کند، اما در گزارش خود نوشته بود: «شمار اندکی از نیروهای نظامی ایالات متحده برای عملیات علیه گروه القاعده در شبه‌جزیره عربستان و داعش به یمن اعزام شده‌اند. ارتش ایالات متحده به همکاری نزدیک با دولت جمهوری یمن و نیروهای شرکای منطقه‌ای برای کاهش تهدیدات تروریستی این گروهها ادامه می‌دهد».

رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه تداوم حمایت واشنگتن از عربستان گفت: « همانطور که قبلاً گزارش شد، من دستور پایان حمایت ایالات متحده از عملیات نظامی تهاجمی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها (انصارالله) در یمن را صادر کردم. نیروهای مسلح ایالات متحده در نقشی غیر رزمی به ارائه مشاوره نظامی و اطلاعات محدود به نیروهای منطقه برای مقاصد دفاعی و آموزشی تنها در رابطه با عملیات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌ها در یمن ادامه می‌دهند».

رئیس‌جمهور ایالات متحده در ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عربستان سعودی نوشت: «نیروهای مسلح ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی مستقر شده‌اند تا از نیروها و منافع ایالات متحده در منطقه در برابر اقدامات خصمانه ایران و گروه های مورد حمایت این کشور محافظت کنند».

بایدن در ادامه افزود: « این نیروها با هماهنگی دولت پادشاهی عربستان سعودی، قابلیت‌های دفاع هوایی و موشکی را فراهم کرده و از عملیات جنگنده‌های ایالات متحده پشتیبانی می‌کنند. تعداد کل نیروهای ایالات متحده در پادشاهی عربستان سعودی تقریباً دو هزار و ۱۲۰ نفر است».

جو بایدن درباره حضور نظامیان آمریکایی در عراق و سوریه گفت: «بعنوان بخشی از راهبرد جامع برای شکست داعش، نیروهای مسلح آمریکا به عنوان بخشی از یک راهبرد جامع برای شکست داعش با شرکای محلی در انجام حملات هوایی و سایر عملیات‌های ضروری علیه نیروهای داعش در عراق و سوریه و علیه القاعده در سوریه همکاری می‌کنند».

وی ادامه داد: « حضور اندکی از نیروهای مسلح ایالات متحده در مکان‌های استراتژیک مهم در سوریه همچنان حفظ شده تا عملیاتی را با مشارکت نیروهای زمینی بومی انجام دهند تا تهدیدات تروریستی مستمر در سوریه را برطرف کنند».

بایدن در ارتباط با حضور نظامیان آمریکا در عراق گفت: «نیروهای مسلح ایالات متحده همچنان به مشاوره، کمک و توانمندسازی عناصر منتخب نیروهای امنیتی عراق از جمله نیروهای امنیتی کرد عراق ادامه می‌دهند و نیروهای مسلح ایالات متحده همچنین به طور محدود از مأموریت ناتو در عراق حمایت می‌کند که البته اقدامات در عراق در هماهنگی با دولت عراق و دولت منطقه‌ای کردستان و در همکاری با شرکای ائتلاف است».

بایدن در بخش مرتبط با حضور نظامیان آمریکایی در عراق نوشت: همانطور که در بیانیه مشترک ۲۶ ژوئیه ۲۰۲۱ در مورد گفت‌گوی راهبردی ایالات متحده و عراق اشاره شد، روابط امنیتی ایالات متحده با عراق به طور کامل به نقش آموزشی، مشاوره، کمک و اشتراک‌گذاری اطلاعات تبدیل خواهد شد و پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (۱۰ دی ماه) هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی وجود نخواهد داشت».

پس از شهادت سلیمانی و المهندس، پارلمان عراق، مصوبه اخراج نظامیان آمریکا را تصویب کرد، ولی به خاطر فشارهای واشنگتن بر گروههای سیاسی، هنوز این مصوبه اجرایی نشده است.

انتهای پیام/ص

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار