کد خبر: ۱۹۰۹۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۴
همزمان با عادی شدن فعالیت سینماها و در آستانه اکران فیلم سینمایی «مرد نقره‎ای» آخرین ساخته محمدحسین لطیفی، شب گذشته (16 آذرماه) این اثر هنری با حضور کارگردان و برخی عوامل فیلم و جمعی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرهنگسرای رسانه اکران خصوصی شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در این نشست، علی‌اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، حجت‌الاسلام مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها، غلامرضا منتظری نماینده گرگان  و نایب رئیس کمیسیون فرهنگی، عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی، احمد امیرآبادی نماینده مردم قم و عضو کمیسیون اقتصادی و حجت‌الاسلام حسین میرزایی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس حضور داشتند.

«مرد نقره‎ای» به تهیه‌کنندگی پرویز امیری و کارگردانی محمدحسین لطیفی و با نقش‌آفرینی نادر سلیمانی، مهدی سلطانی، ایرج نوذری و هنرپیشگان نوجوان، در ایران و ترکیه تصویربرداری شده و در ژانری متفاوت از سایر آثار لطیفی ساخته شده و مخاطبی غیر از مخاطبان همیشگی او دارد.

لطیفی در این فیلم به موضوع «غرور» و «هویت ملی» ایرانی پرداخته و «پرچم» را به ‎مثابه نماد این احساس ملی، محور قرار داده است؛ محور و مخاطب اصلی این اثر نیز نوجوانان هستند تا به گفته مجری طرح، در زمانه‎ای که همه محتواهای رسانه‎ای در راستای تهی‎ کردن انسان از آرمان‎ها و باورهای بنیادین و اصیل ارائه می‌شود، عشق به میهن و «هویت ملی» را از نوجوانی در فرزندان این سرزمین نهادینه کند.

کارگردان البته در این فیلم پیام‎های دیگری نیز برای مخاطب دارد و آن ارائه تصویری انسانی، اخلاق‎مدار و متعهد از یک ایرانی است که در عین بهره‌مندی از روحیه سلحشوری و حماسی، تمام تلاش خود را برای صیانت از صلح و آرامش و سلامت هم‎نوعانش بکار می‌گیرد.

اکران این اثر هنری، به ویژه سکانس‌های پایانی آن و نمایش پرچم سه رنگ کشورمان همراه با نغمه حماسی محمد اصفهانی، با تشویق و استقبال میهمانان این نشست همراه بود، به طوری که همزمان با خواندن این نغمه حماسی و بالا رفتن پرچم ایرانی در سکانس پایانی همه حضار پی در پی به تشویق پرداخته و هیجان زیادی در سالن برپا شد که برگرفته از حس غرور و هویتی بود که با دیدن فیلم «مرد نقره‌ای» در دل تماشاچیان حاضر در سالن ایجاد شده بود.

مجری طرح: همه به کمک بیایند

در ابتدای این نشست، علی عبدی ده‌سرخ مجری طرح «مرده نقره‌ای» و ایده پرداز قهرمانان کوچک و مرد نقره ای با اشاره به اهمیت رسانه و سینما در دنیای امروز و جایگاه آن در جریان‎سازی برای تحقق و جهانی‎سازی سیاست‎ها و اهداف قدرت‎های بزرگ، به تشریح دغدغه‎های خود و همکارانش در راستای پر کردن خلأ فرهنگیِ تبیین سینمایی ایده‎هایی مثل «تولید ملی» و «اقتصاد مقاومتی» و نیز دلایل روی آوردن به ساخت اثری با این محتوا پرداخت.

وی با اشاره به موانع، هشدارها و یأس‎آفرینی‎هایی که در جریان ساخت اثر قبلی این تیم یعنی «قهرمانان کوچک» با این نگاه که «نمی‎توانید یک شعار را تبدیل به فیلم کنید» رخ داده بود، از جریان سیاه‎نمایانه سینمای ایران که نه‎تنها امیددهنده به نسل جوان نیست، بلکه تولیداتش در راستای القای یأس و سرخوردگی به جامعه است انتقاد کرد و خواستار حمایت بیشتر افراد تأثیرگذار و نهادهای حاکمیتی به ویژه آموزش و پرورش از کارهایی شد که با هدف رقابت با تولیدات هالیوودی گام در عرصه ساخت آثار دغدغه‎مند برای نوجوانان گذاشته‌اند.

پس از اکران فیلم، برخی میهمانان حاضر در جلسه به تشریح دیدگاه‎های خود درخصوص «مرد نقره ای» پرداختند.

مرد نقره ای

صالحی: «مرد نقره‌ای» شکرگزاری نعمت «اسلام و ایران» را یادآوری می‌کند

علی‎اکبر صالحی قائم مقام فرهنگستان علوم و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی، ضمن تقدیر از دست‎اندرکاران ساخت مجموعه، بر لزوم شکرگزاری نعمت‌هایی تأکید کرد که با دیدن این اثر سینمایی یادآوری می‌شود.

وی گفت: شکرگزاری نخست به جهت آن‎که ایرانی هستیم و این سرزمین با 3 هزار سال تاریخ مکتوب علی‎رغم همه فراز و نشیب‎ها همچنان به عنوان یک ملت باقی مانده است. دوم به سبب مسلمان بودن و اینکه در بستر اسلام به ایرانی بودن خود افتخار می‎کنیم. سوم به سبب اینکه فرصت خدمت‎گذاری به مردم ایران جای شکر دارد و ما نیازمند چنین فیلم‎هایی هستیم که بتوانیم به واسطه آن‎ها، سه وجه شکرگزاری را تصویرسازی کنیم.

صالحی همچنین با بیان این‎که انقلاب اسلامی حرکتی بود که قدرت‌های جهانی را نگران کرد و نظم مطلوب آنها را بهم ریخت، تصریح کرد: مسائلی مثل مسأله هسته‎ای یک بهانه است؛ امیدوارم از گردنه این مشکلات نیز به سلامت عبور کنیم.

مرد نقره ای 4

رستمی: «مرد نقره‌ای» همان چیزی است که سینمای امروز به آن نیاز دارد

در ادامه، حجت‎الاسلام رستمی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‎ها «مرد نقره‎ای» را فیلم ارزشمند و تأثیرگذاری دانست که برخلاف جریان رایج سینمای ایران حرکت می‌کند و تصریح کرد: در فضایی که جریان‎ سینمایی ملی‎گرا، هویت‎گرا و ارزش‎آفرین حتی در داخل کشور تضعیف شده و درعوض جریانی که تمرکزش بر برجسته‎سازی نقاط ضعف و کاستی‎هاست و به دنبال جلب رضایت جریان بدخوان نسبت به کشور هست، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، جنس کارهای آقای لطیفی و «مرد نقره‎ای» آن چیزی است که در سینما به آن نیاز داریم.

مرد نقره ای 2

نمایندگان مردم درباره «مرد نقره ای» چه گفتند؟

سپس عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اظهار داشت: این فیلم بیش از آن‎که دریچه‎ای برای سخن با جوانان ایرانی باشد، با ادبیات و زبان فیلم در عرصه بین‎الملل با دیگرانی که در فراتر از مرزهای ما زندگی می‎کنند، سخن می‎گوید و این پیام را برای آن‎ها دارد که خوی انسانی و منش و روش یک فرد ایرانی که با اندیشه اسلامی آمیخته شده، مروت و جوانمردی را در بزنگاه‎ها نشان می‎دهد و این جوهره‎ وجودی فردی است که با الگوی اسلامی ایرانی پرورش یافته است.

حجت‌الاسلام حسین میرزایی دیگر نماینده اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز عنوان داشت: تا پیش از این، گمانم این بود که مردان طلایی می‎خواهند مرد نقره‎ای را ببینند، ولی امشب و بعد از اکران، متوجه شدم که او مرد طلایی بود و ما مرد نقره‎ای هستیم.

همچنین حجت‌الاسلام محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‎شهر نیز با اشاره به هجمه‎هایی که چه در قالب رسانه و چه فرهنگ و اقتصاد در صدد خدشه‎دار کردن روحیه غیرت و حماسه و باور «ما می‎توانیم» است، وجه امتیاز این فیلم را در این دانست که این روحیه را به جوانان و نوجوانان ایرانی تزریق کرده و ابراز امیدواری کرد بیش از این شاهد اینگونه آثار فاخر در سینمای ایران باشیم.

غلامرضا منتظری نماینده گرگان و نایب‎رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز «مرد نقره‎ای» را پنجره‎ای به سوی افقی بسیار امیدوارکننده و تصویری روشن از ارزش‎های مردم ایران آن‎گونه که هستند و آن‎گونه که باید باشند، توصیف کرد.

احمد امیرآبادی نماینده قم و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز «مرد نقره‎ای» را فیلمی جذاب و حرفه‎ای توصیف کرد که هم روحیه سلحشوری و مردانگی ایرانیان را در قامت رزمندگان دوران دفاع مقدس به تصویر کشیده، هم آن‎ها را افرادی صلح‎جو معرفی کرده است و توانسته این دو مفهوم را به زیبایی در کنار هم ترسیم کند.

اسماعیل بحری زاده رئیس دانش اموزی کل کشور نیز ضمن تشکر از عوامل سازنده فیلم با اشاره به اهمیت و پیچیدگی امر تربیت، عنوان داشت: در فیلم مرد نقره ای در امر تربیت توجه خوبی شده و ایجاد تربیتی با هویت ملی و اسلامی را پیام مهم این فیلم برشمرد.

دیگر میهمان این برنامه مرتضی مرادیان سفیر سابق ایران در دانمارک و مدیرکل منابع انسانی وزارت امور خارجه بود که اظهار داشت: این فیلم خیلی راحت و دقیق مفاهیم سیاسی منطقه و به‎روز را با هنر به نمایش گذاشت و نقش ایرانی‎ها را در صلح و جلوگیری از بحران‎ها به تصویر کشید.

وی همچنین بر اهمیت صحنه پایانی فیلم یعنی «صحنه به اهتزاز درآمدن پرچم» و لزوم توجه جوانان به این امر تأکید کرد.

مرد نقره ای 3

لطیفی: تجربه 39 ساله‌ام را پای «مرد نقره ای » آوردم

محمدحسین لطیفی کارگردان مجموعه نیز با ابراز خرسندی از استقبال مهمانان بیان داشت: من تجربه 39 سال کار هنری‌ام را برای مرد نقره‌ای و نوجوان‌ها پای کار آوردم و تلاش کردم تا یک کار محتوایی و در عین حال غیرشعاری ارائه کنم.

وی با اشاره به این نکته که سینمای ما خلا در حوزه قهرمان سازی دارد، افزود: با همه سختی‌ها و تنگناها این اثر را به سرانجام رساندیم و امیدوارم شروع خوبی برای توجه به نیازهای معنوای کودکان و نوجوانان در سینما باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار