کد خبر: ۱۹۰۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۴
معاون وزیر صمت خبر داد؛
معاون وزیر صمت از آغاز تخصیص و پرداخت منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای صادرات و برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از منابع ارزی این صندوق در قالب اعتبار خریدار و فروشنده در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سازمان توسعه تجارت ایران، علیرضا پیمان پاک از آغاز تخصیص و پرداخت منابع ریالی صندوق توسعه ملی در قالب سرمایه در گردش صادراتی و همچنین برنامه ریزی جهت استفاده بهینه از منابع ارزی این صندوق در قالب اعتبار خریدار و فروشنده در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: فرآیند پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش ریالی بر اساس بسته حمایت از صادرات غیرنفتی و ضوابط موجود یک فرآیند مستمر و لاینقطع بوده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با همکاری صندوق توسعه ملی، بانکهای عامل که از منابع ریالی صندوق در سال ۱۳۹۹ استفاده کرده بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند که نتایج ارزیابی های انجام شده مبنای تخصیص اعتبارات ریالی در سال جاری به بانکهای عامل است.

وی خاطر نشان کرد: عملکرد بانکهای عامل بر اساس شاخص‌ها و مولفه های اثرگذار ارزیابی و رتبه بندی شده و این رتبه بندی مبنای تخصیص منابع ریالی سال‌جاری خواهد بود. همچنین بانکهای عامل موظفند بر اساس شاخص‌های اعلامی سازمان توسعه تجارت ایران و اولویتهای کالایی و خدماتی معرفی شده منابع را اختصاص داده و صرفا پس از احراز اهلیت صادراتی صادرکنندگان، نسبت به احراز اهلیت اعتباری و با نگاه تسهیلگری اقدام و در نهایت اعتبارات لازم را پرداخت کنند.

پیمان پاک ادامه داد: منابع تخصیصی سال‌ جاری صندوق توسعه ملی ۲۰۰۰ میلیارد تومان بوده که با احتساب منابع بانکی اختصاص یافته از سوی بانکهای عامل، در مجموع ۴۰۰۰ میلیارد تومان به صادرکنندگان اختصاص خواهد یافت ضمن آنکه با توجه به سپرده گذاری دو ساله صندوق توسعه ملی در بانکهای عامل، مجموعه بانکی قادر خواهد بود منابع بیشتری را به صادر کنندگان اختصاص دهد.

وی استفاده از منابع ارزی صندوق توسعه ملی در شرایط فعلی را با اهمیت توصیف کرد و با توجه به منابع پیش بینی شده در بسته حمایت از صادرات غیرنفتی، اضافه کرد: تلاش می شود تخصیص این منابع با همکاری صندوق توسعه ملی و بانکهای عامل در سال جاری صورت پذیرفته و بتوان با ابزارهای پیش رو از این اعتبارات به نحو بهینه استفاده کرد.

معاون وزیر صمت یادآور شد: ضوابط و فرآیندهای پرداخت این تسهیلات، به صورت رسمی به بانکهای عامل ابلاغ خواهد و تلاش خواهد شد از این منابع به نحو بهینه استفاده شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار