کد خبر: ۱۹۱۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
مسکن وعده همه کاندیدا‌های ریاست جمهوری دوره سیزدهم در میان وعده‌های ریز و درشت انتخاباتی بود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای رئیسی رئیس‌جمهور هم در شعار انتخاباتی خود بار‌ها به لزوم ساخت ۴ میلیون مسکن در طول ۴ سال تاکید کرد.

وی گفت:کف ساخت وساز در ۴ سال دوره سیزدهم ریاست جمهوری ۴ میلیون مسکن خواهد بود.

همزمان با شروع به کار دولت، قانون جهش تولید مسکن با هدف ساخت یک میلیون مسکن در سال، هفدهم مرداد امسال در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

در قانون جهش تولید مسکن ۴ رکن مهم وجود دارد، این ارکان در واقع راهکاری برای چالش‌های پیش‌روی ساخت و تولید مسکن است. رئیس کل بانک مرکزی درباره رکن اول آن یعنی تامین منابع مالی می‌گوید: بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات خود را به حوزه مسکن تخصیص دهند.

علی صالح آبادی افزود: سهمیه ۲۷ بانک به تفکیک مشخص شده است که سهم بانک مسکن بیشتر از سایر بانک‌هاست.
البته برای پرداخت یارانه و کمک به کسانی که در دهک‌های پایین درامدی قرار دارند صندوق ملی مسکن تشکیل شد.

عضو صندوق ملی مسکن و نماینده مجلس شورای اسلامی می‌گوید: این صندوق با استفاده از منابعی که دراختیار دارد و منابعی که بانک‌ها از ۲۰ درصد تسهیلات پرداخت می‌کنند نرخ سود را برای دهک‌های اول تا سوم بین ۴ تا ۱۲ درصد پایین می‌آورد.

اقبال شاکری گفت: حتی ممکن است این تسهیلات برای برخی افراد کم درامد بلاعوض شود.
هفتاد درصد تولید مسکن متعلق به مصالح ساختمانی است و فقط سی درصد دیگر مربوط به دستمزد است. حالا که قرار است تعداد زیادی واحد مسکونی در فاصله زمانی کوتاه ساخته شود دولت چه تصمیمی گرفته است؟

وزیر صمت می‌گوید: تامین مصالح ساختمانی، مدیریت جریان نقدینگی و تامین مالی زنجیره‌ای از جمله اقدامات این وزارتخانه است.

سید رضا فاطمی امین افزود: این اقدامات موجب می‌شود ساخت با کیفیت مناسب‌تر و در زمان دقیق‌تر انجام شود.
کمبود زمین مشکلی است که در اغلب شهر‌ها برای ساخت و ساز‌های جدید وجود دارد. در این زمینه وزیر راه و شهرسازی در دومین جلسه شورای عالی مسکن گفته بود: زمین برای ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ واحد مسکونی مهیا شده است.

رستم قاسمی افزود: قرار است در فاز اول، ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی شروع شود. براساس قانون جهش تولید، خدمات ساختمانی از جمله انشعاب آب و برق وگ از در نظر گرفته شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: برای ارائه خدمات فنی و مهندسی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخفیف داده می‌شود.

محمود محمودزاده افزود: برای گروه‌های کم درامد تخفیف ۱۰۰ درصدی و برای سایر گروه‌ها تخفیف ۵۰ درصدی درنظر گرفته شده است.

اولین اقدام عملی دولت برای ساخت انبوه مسکن، ثبت نام بیش از ۲ میلیون متقاضی از طریق سامانه بود که قرار است در دی ماه نتایج پالایش آن اعلام شود.

همزمان با ثبت‌نام متقاضیان، طرح اقدام ملی مسکن هم با طرح نهضت ملی مسکن یکی شد و در برخی شهرستان‌ها عملیات اجرایی ساخت مسکن نیز شروع شده است.

وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: ساخت ۷۰۰ هزار واحد مسکونی از طرح نهضت ملی مسکن آغاز شده است.

در دومین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس جمهور و چند وزیر و دستگاه مرتبط با ساخت وساز، قرارداد‌هایی نیز برای کمک به ساخت مسکن بسته شد.

رئیس بنیاد مستضعفان می‌گوید: از بین سه قرارداد منعقد شده با وزیر راه وشهر سازی اهدای ۹۰۰ هکتار زمین به طور رایگان در سراسر کشور به طرح نهضت ملی مسکن، مهم‌ترین قرارداد ما بوده است.

پرویز فتاح افزود: ۳۱ قطعه زمین در این قالب به وزارت راه وشهرسازی اهدا کردیم که براساس قانون ۵۰ درصد ساخت و ساز‌ها متعلق به بنیاد مستضعفان است که آن‌را نیز به طرح نهضت ملی مسکن می‌دهیم.

چند طرح مسکن مهر، اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن، همه برای صاحب خانه کردن متقاضیان بی‌مسکن است، نام طرح مهم نیست مهم این است که کدام طرح بیشتر به نیاز مردم پاسخ می‌دهد.

در ۱۰۰ روز گذشته قدم‌هایی برای وعده مهم رئیس جمهور برداشته شد,، اما این قدم‌ها باید پیوسته و محکم برداشته شود تا هم وعده‌ها محقق شود و هم کیفیت فدای کمیت نشود.

گزارش از: معصومه مرزبند - خبرنگار اقتصادی خبرگزاری صداوسیما

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار