کد خبر: ۱۹۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
نکته مثبت بعدی در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ این است که دولت تلاش می‌کند تا یک رشد اقتصادی هشت‌درصدی در سال آینده اتفاق بیفتد؛ اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد به ریل مناسبی بازگردد.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روز گذشته لایحه بودجه۱۴۰۱ تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. این لایحه که نخستین سند مالی تنظیم‌شده در دولت جدید است، به گفته مقامات دولت بر مبنای محورهایی همچون شفافیت، عدالت و اصلاح ساختار بودجه تدوین شده است. لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ از حیث منابع و مصارف ۳۶۳۱هزار میلیارد تومان بوده که سهم منابع عمومی ۱۳۷۲هزار میلیارد تومان، درآمد اختصاصی دستگاه‌ها ۱۳۳هزار میلیارد تومان و بودجه شرکت‌های دولتی ۲۲۳۱هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. همچنین دولت ارز ۴۲۰۰تومانی برای کالاهای اساسی را در لایحه بودجه سال آینده حذف کرده و بیش از ۱۰۰هزار میلیارد تومان برای جبران هزینه‌ اصلاح نرخ کالاهای اساسی، دارو، خرید تضمینی گندم و یارانه نان اختصاص داده است.

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

رشد اقتصادی ۸درصدی، از شاخصه‌های بودجه ۱۴۰۱ است

- درمجموع به نظر می‌رسد که دولت تلاش کرده است که کاری انجام دهد تا کسری بودجه در سال آینده کاهش پیدا کند که این نکته مثبتی تلقی می‌شود. دولت تلاش می‌کند تا استقراض از بانک مرکزی و چاپ اوراق قرضه کاهش پیدا کند و این ارزشمند و موثر در آینده کشور است.

- نکته مثبت بعدی در لایحه بودجه سال۱۴۰۱ این است که دولت تلاش می‌کند تا یک رشد اقتصادی هشت‌درصدی در سال آینده اتفاق بیفتد؛ اگر این اتفاق بیفتد، می‌توان امیدوار بود که اقتصاد به ریل مناسبی بازگردد. رشد اقتصادی ۸درصدی، از شاخصه‌های بودجه ۱۴۰۱ است

- متاسفانه در سال‌های گذشته، هم تورم بسیار بالا بوده است و هم میزان بیکاری بالا رفته است. امیدواریم با رشد هشت درصدی برخی از مشکلات حل شود.

دولت می‌خواهد نقدینگی را کنترل کند

- تلاش دولت این است که نقدینگی کنترل‌ شده و تورم کاهش پیدا کند. دولت گذشته از جیب دولت فعلی خورده است؛ یعنی چندین سال جلوتر پول دولت فعلی را خورده است. بدهی‌های دولت گذشته درخصوص انتشار اوراق تا سال۱۴۰۳ باید بازپرداخت شود.

 - کاری که دولت سیزدهم انجام می‌دهد این است که می‌خواهد این روال را تغییر ‌دهد؛ یعنی در طول ۱۰سال گذشته مداوم انتشار اوراق نسبت‌به گذشته افزایش داشته است و درحال‌حاضر جلوی این مسیر گرفته شده است. میزانی که دولت باید در سال آینده پرداخت کند بیشتر از میزانی است که دولت می‌خرد و مفهوم آن این است که دولت دارد تلاش می‌کند بدهی‌هایی از این نوع را کاهش دهد.

- از طرف دیگر ان‌شاءالله در سال آینده استقراض از بانک مرکزی نیز اتفاق نخواهد افتاد. وقتی این فاکتورها با هم جمع می‌شود منظور این است که نقدینگی کنترل خواهد شد و ان‌شاءالله در ادامه این مسیر تورم کاهش پیدا خواهد کرد.

دولت تلاش می‌کند عدالت در پرداخت اتفاق بیفتد

- به دو شکل باید راجع به نظام پرداخت‌ها صحبت کرد؛ یکی اینکه آیا عدالت در پرداخت حقوق کارکنان مختلف ایجاد شده است یا خیر؟ و یا دولت در این زمینه حرکتی انجام داده است که این عدالت انجام بشود؟

- افزایش حقوق افراد با هم متفاوت است و همه به یک میزان حقوق‌شان رشد پیدا نخواهد کرد. برخی از افراد حقوق‌شان بیشتر است و به برخی دیگر کمتر؛ این رویه حرکت به سمت ایجاد عدالت تلقی می‌شود و عدالت این نیست که همه به یک شکل دریافتی داشته باشند.

- برخی افراد توانایی‌های خاصی دارند و باید برای آن‌ها استثنائاتی قائل شد. نخبگان و افراد زبردست در صنایع مختلف باید حقوق‌شان متفاوت باشد اما به‌طورکلی روند خوبی حاکم است و دولت تلاش می‌کند که عدالت در پرداخت اتفاق بیفتد. 

- پرداخت به ذینفع نهایی در قانون بودجه سال۱۴۰۰ و الان هم وجود دارد و امیدواریم زیرساخت‌های آن کم‌کم ایجاد شده، تا نهایی شود. امسال هم به‌طور کامل اجرایی نشده است علی‌رغم اینکه باید اجرایی می‌شده است. امیدواریم در سال جاری و سال آینده زیرساخت‌ها فراهم شود تا این موضوع اجرایی شود.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار