کد خبر: ۱۹۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
تشدید بیماری در مدارس و احتمال شروع پیک کرونایی

سلامت نیوز:کنترل کرونا در کشور با واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی جواب داده است اما نگرانی از شیوع امیکرون در کشور وجود دارد. این در شرایطی است که تمهیدات زیادی برای جلوگیری از ورود یا شیوع امیکرون صورت گرفته است. باوجوداین بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درس محل بروز و ظهور دوباره کرونا شده است؛ به‌نحوی‌که دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در برخی مدارس خبر داده است که می‌تواند خطرساز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، شیوع سویه امیکرون کرونا در کشورهای مختلف جهان این مساله را اثبات کرده است که سرایت‌پذیری بالایی وجود دارد اما ظاهرا قدرت کشتار آن کم است. اما این حدسیات نمی‌تواند اساسی درست برای کنترل وضعیت جامعه باشد. براساس آنچه دیروز وزیر کشور گفته است، تلاش می‌شود با تقویت امکانات بهداشتی در مرزهای کشور و پایش و رصد ورودی مرزها، مانع ورود ویروس جدید کرونا به کشور شد.

احمد وحیدی روز سه‌شنبه در بیست‌ونهمین نشست قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا که با حضور نمایندگان دستگاه‌ها در محل وزارت کشور برگزار شد با بیان اینکه مهم‌ترین نگرانی در شرایط کنونی جلوگیری از ورود سویه جدید امیکرون کرونا به کشور است، گفت: باید با تمام ظرفیت‌ها به‌خصوص در قسمت مبادی مرزهای کشور نظارت‌های لازم را داشته باشیم. وزیر کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: براساس برخی گزارش‌‌ها سویه امیکرون در کشورهای همسایه مشاهده و برای همین باید مراتب دقت و حساسیت را در این زمینه داشته باشیم.

چرا واکسن ضروری است؟
وزیر کشور افزود: تلاش داریم با تقویت امکانات بهداشتی در استان‌های مرزی، به نحو موثر و مطلوب‌تری ورود سویه جدید بیماری را به کشور کنترل کنیم. موضوع تزریق واکسن از دیگر محورهای مورداشاره وحیدی بود و در این خصوص گفت: کمیته اطلاع‌رسانی باید مفهوم ضرورت تزریق واکسن را به‌صورت دقیق برای مردم روشن کند و اینکه این کار با هدف حفظ سلامت عمومی مردم عزیز کشورمان صورت گیرد. وی در این خصوص گفت: همه ما تابع مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا هستیم و باید با تزریق به‌موقع واکسن و رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی به مهار کامل بیماری در کشور کمک کنیم.

احتمال آغاز پیک جدید از مدارس
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا هم دیروز با اشاره به اینکه این کمیته در زمینه بازگشایی مدارس و رعایت پروتکل‌ها فقط نقش پیشنهادی دارد، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پیگیری رعایت پروتکل‌ها برعهده وزارت آموزش‌وپرورش است که اقدامات لازم را جهت اجرای پروتکل‌های بهداشتی انجام دهد. دکتر حمیدرضا جماعتی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، گفت: با این‌کار شاید بازگشایی مدارس خیلی سبب ایجاد ضرر و مشکل در ایجاد پاندمی نشود ولی متاسفانه در خیلی از مناطق پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود و این می‌تواند سبب بروز زمینه‌ای برای پیک‌های جدید در کشور شود. وی درباره برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان در دی‌ماه،‌ تصریح کرد: توصیه ما رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی در این ایام در مدارس و همچنین دانشگاه‌هاست و پیگیری رعایت پروتکل‌ها حتما باید انجام شود.

تاثیر مثبت واکسیناسیون در کاهش مرگ‌ومیر
یکی دیگر از اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا هم کاهش تلفات روزانه کرونا را نتیجه پوشش خوب واکسیناسیون در کشور و رویکرد واکسیناسیون حداکثری دانست. مسعود مردانی افزود: دانشمندان دنیا به این اتفاق‌نظر رسیده‌اند که پوشش بالای واکسیناسیون موارد مرگ‌ومیر کرونا را کاهش می‌دهد و البته تا وقتی که ۸۰ تا ۸۵ درصد جمعیت جهان در برابر این بیماری واکسینه نشوند، کرونا همچنان وجود دارد. به گفته مردانی، برخی افراد با تزریق دوز اول دچار عوارضی مانند تب و لرز و غیره شدند و تزریق دوز دوم را انجام ندادند، درحالی‌که آنتی‌بادی ایجادشده با دریافت دوز اول سریع از بین می‌رود.

از آن‌ها درخواست می‌شود نسبت‌به تزریق دوز دوم اقدام کنند. این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: افرادی که از دریافت واکسن به‌واسطه برخی شایعات خودداری می‌کنند سخت در اشتباه هستند؛ زیرا واکسن بهترین راه مقابله با کرونا و امیکرون بوده و این ویروس نیز همانند کروناست و اگر مردم واکسن‌های خود را به‌موقع زده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند هیچ جای نگرانی نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار