کد خبر: ۱۹۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۱
بودجه پیشنهادی سال 1401 مهمترین موضوع گفتگوی فعالان صنعتی و اقتصادی است. در تبصره 6 لایحه بودجه به عوارض و مالیات ها ، پرداخته شده است که در ذیل این عنوان می توان به مواردی چون افزایش مالیات مشترکین آب، برق و گاز و سامانه های ارتباطی به طور مستقیم و غیر مستقیم، اشاره کرد. همچنین در بخش مسکن و دخانیات نیز دولت به دنبال ساماندهی و اخذ مالیات به عناوین مختلف بوده است .

نکته قابل توجه در بودجه امسال حذف معافیت های مالیاتی موسسات کنکور و همچنین اصلاحات در معافیت های اخذ شده برای کتاب های کمک آموزشی، کالاهای صادراتی و شرکت ها و بنگاه های کوچک و متوسط یا به تعبیر جهانی SMEs است.

نکته قابل توجه این بودجه بندی در بند (ذ) تبصره 6 لایه بودجه 1401  نهفته است: «اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل گروه اول ماده (95) قانون مالیات های مستقیم مکلف اند در هر مورد که بابت خدمات دریافتی (با استثنای کارمزد پرداختنی به بورس ها ، بازارهای خارج از بورس و کارمزد معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورس ها و بازار های خارج از بورس، بانک ها، صندوق تعاون و موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز ،تسهیلات اعطایی بانک ها و تعمیرو تکمیل یک واحد مسکونی ،خدمات مشمول مالیات بر درآمد حقوق و اسناد خزانه و یا اوراق تسویه که بابت بدهی دولت به اشخاص داده می شود و همچنین سایر خدماتی که به تشخیص سازمان امور مالیاتی ظرف یک ماه پس از ابلاغ این قانون عنوان می شود) وجوهی را به هر عنوان (اعم از نقدی و غیر نقدی ) مجموعا بیش از 5میلیون ریال بابت هر خدمت پرداخت می کنند  2درصد آن را به عنوان علی الحساب مالیات موئدی (پرداخت کننده وجوه) کسر و تاپایان ماه بعد به حساب تعیین شده از طرف سازمان امور مالیاتی کشور واریز و رسید آن را به موئدی تسلیم نمایند و همچنین ظرف همین مدت مشخصات دریافت کنندگان شامل نام ، شماره ملی  یا شناسه ملی حسب مورد و نشانی آنها را به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می کند به اداره امور مالیاتی ذیربط ارسال دارند.»

بنا به این تبصره به نظر می رسد که خدمات و کالاهای شرکت ها و صنایع دانش بنیان و کوچک مقیاس مشمول بار مالیاتی بیشتر می شوند و ارائه دهندگان این خدمات موظف به اخذ مالیات بیشتر از مشتریان خود می شوند. این موضوع می تواند متعاقبا از حجم تقاضای محصولات و خدمات این شرکت ها بکاهد و SMEs ها را به چالش هایی جدی روبرو کند.

به هر روی یکی از راه های تحقق کاهش وابستگی بودجه به درآمد نفت، افزایش درآمدهای مالیاتی خواهد بود، بنابراین اصل افزایش درآمد مالیاتی تا حدود زیادی منطقی است به شرط این که این افزایش درآمد مالیاتی از منابع درآمدی جدید حاصل شود از جمله اخذ مالیات از مالیات‌گریزان یا اخذ مالیات از اشخاص حقیقی و حقوقی که کتمان درآمد داشته‎اند یا از صنوف و واحدهای تجاری و مستغلات که تاکنون مالیات پرداخت نمی‎کرده‎اند، اما با تمرکز بر این بند می توان دریافت چالش جدید و جدی پیش روی تولید کنندگان و فراهم کنندگان خرد کالا و خدمات قرار خواهد گرفت.

افزایش نجومی 62 درصدی درآمدهای مالیاتی با رقم ۵۲۷ هزار میلیارد تومان در حالی که پایه های جدید مالیاتی قابل وصول تعریف نشده، علاوه بر فشار بیش از اندازه به مالیات دهندگان فعلی، موجب مالیات گریزی می شود و در نهایت به کسری بودجه دامن می زند.

 رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان سیستم‎های تهویه مطبوع ایران

223223

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار