کد خبر: ۱۹۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به پیش بینی بارش برف و باران به کشاورزان و عشایر توصیه می شود که هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند.

مسعود حقیقت مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی درگفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی امروز و فردا در اکثر مناطق کشور جوی آرام و پایدار داریم. روز جمعه با ورود سامانه بارشی از غرب کشور در مناطق غرب، شمال غرب و راستای البرز و زاگرس بارش برف و باران انتظار می رود‌.

حقیقت ادامه داد: سامانه بارشی تا یکشنبه هفته آینده در اکثر مناطق کشور ادامه دارد .

مدیر کل پایش هواشناسی در توصیه ای به عشایر گفت: با توجه به شرایط جوی، احتمال آبگرفتگی و خطر در مناطق راستای زاگرس وجود دارد که با این وجود عشایر از رفتن به حاشیه رودخانه و ارتفاعات اجتناب کنند.

به گفته وی، با توجه به بارش های شدید زنبورداران شمال شرق و شمال غرب مراقب آبگرفتگی کندوها باشند و همواره به کندوها شیب دهند تا آسیبی نبینند.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی در توصیه ای دیگر به کشاورزان گفت: کشاورزان مناطق جنوب و جنوب غرب هر چه سریع تر نسبت به کشت جو و تریتیکاله اقدام کنند تا بتوانند از سامانه بارشی بهره مند شوند.

به گفته حقیقت، پرورش دهندگان میگو در جنوب کشور، شخم مزارع را در دستور کارشان قرار دهند چرا که شرایط کاملا به نفعشان است.

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به سرمای هوا، تولیدکنندگان مناطق شمال شرق به رادیاتور تراکتورها ضدیخ اضافه کنند.

وی درباره آخرین وضعیت بارش گفت: از ابتدای سال زراعی تاکنون بارش ها نسبت به دوره بلندمدت و مدت مشابه سال قبل همچنان کمتر از نرمال است، اما در دی ماه بارش در اکثر نقاط نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود.

حقیقت ادامه داد: مدل های اقلیمی نشان می دهد که با بهبود شرایط بارش از اول دی، وضعیت بارش بهتر از پاییز خواهد بود، به طوریکه در فصل زمستان بارش ها نرمال و فراتر از نرمال خواهد بود.

مدیرکل پایش هواشناسی کشاورزی گفت: بنابر آمار استان های ایلام، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، بوشهر، خوزستان، کردستان، چهارمحال و بختیاری و فارس بیشترین میزان کم بارشی را دارند.

وی در پایان گفت: میزان بارش استان های البرز، مرکزی، یزد، قم، مازندران و گیلان در سال زراعی جاری بالاتر از نرمال است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار