کد خبر: ۱۹۱۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تا کنون شاهد بازداشت این تعداد از خبرنگاران زن در جهان نبوده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز از زندانی شدن 488 خبرنگار و کشته شدن 46 نفر در سال 2021 خبر داد.

به گزارش عصرایران به نقل از سازمان گزارشگران بدون مرز، در حال حاضر 488 متخصص رسانه در سراسر جهان زندانی هستند.

سازمان غیر دولتی گزارشگران بدون مرز می‌گوید آمار سال 2021 بالاترین شمار خبرنگاران زندانی از زمان فعالیت این سازمان در 25 سال اخیر است.

خبرگزاری فرانسه نوشت: در سال میلادی جاری 46 خبرنگار نیز کشته شده‌اند. این آمار کمترین میزان مرگ و میر خبرنگاران در دوران فعالیت سازمان گزارشگران بدون مرز محسوب می‌شود. دلیل این کاهش، تثبیت نسبی شرایط و کاهش درگیری ها در خاور میانه عنوان شده است.

این سازمان غیر دولتی که برای آزادی مطبوعات مبارزه می‌کند، در بیانیه‌ای گفت: "از زمان انتشار آمار سالانه سازمان  گزارشگران بدون مرز در باره شرایط خبرنگاران،  تعداد خبرنگارانی که به دلایل شغلی زندانی (بازداشت) شده اند هرگز تا این حد نبوده است".

گروهی در هنگ کنگ در حمایت از یک خبرنگار در خارج از جلسه دادگاه او تجمع کردند- 10 نوامبر 2020/ عکس: AP

رکورد جدید در بازداشت خبرنگاران جهان/ 488 زندانی و 46 کشته

شمار خبرنگاران زندانی در سال 2021 به دلیل سرکوب رسانه ها در میانمار، بلاروس و هنگ کنگ حدود 20 درصد افزایش یافته است.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید هرگز ندیده است که شمار خبرنگاران بازداشتی زن تا این حد زیاد باشد.

در حال حاضرحدود 60 نفر خبرنگار زن در بازداشت و زندان هستند که یک سوم بیشتر از سال 2020 محسوب می شود.

چین با زندانی کردن 127 خبرنگار پیشتاز است. اسن کشور با تحمیل قانون امنیت ملی بر هنگ کنگ بسیاری از آزادی‌های دموکراتیک و دیرینه را تضعیف کرد.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تا کنون شاهد بازداشت این تعداد از خبرنگاران زن در جهان نبوده است/ عکس: خبرگزاری فرانسه

رکورد جدید در بازداشت خبرنگاران جهان/ 488 زندانی و 46 کشته

 

دیوان مردمی

میانمار یا زندانی کردن 53 خبرنگار در جایگاه دوم قرار گرفت و ویتنام (43)، بلاروس (32)، عربستان سعودی (31) در رده‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه نوشت: شمار خبرنگار کشته شده سال 2021 از سال 2016 بسیار کمتر شده است.

سال 2016 بیشترین شمار خبرنگاران در جهان کشته شدند.کاهش شمار خبرنگاران کشته شده بیشتر به خاطر کاهش درگیری در سوریه، عراق و یمن است.

براساس گزارش‌ها، بیشتر خبرنگاران کشته شده در سال 2021 ترور شده‌اند. حدود 65 درصد کشته شدگان عمدا مورد هدف قرار گرفته و از بین رفته اند".

مکزیک با مرگ 7 خبرنگار و افغانستان با مرگ 6 خبرنگار بار دیگر خطرناک ترین کشورها برای رسانه‌ای‌ها شناخته شدند. در سال گذشته  4 خبرنگار در هر یک از کشورهای یمن و هند جان باختند.

سازمان گزارشگران بدون مرز به گرونگان بودن 65 خبرنگار و همکاران آنها در سال 2021 اشاره کرد.

این سازمان اعلام کرد به جز "اولیویه دوبوا" خبرنگار فرانسوی که در آوریل (فروردین) گذشته در مالی بازداشت شد بقیه 44 روزنامه‌نگار در خاور میانه به عنوان گروگان گرفته شدند. 11 نفر در عراق و 9 نفر در یمن.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید تا کنون شاهد بازداشت این تعداد از خبرنگاران زن در جهان نبوده است/ Wikimedia Commons

رکورد جدید در بازداشت خبرنگاران جهان/ 488 زندانی و 46 کشته

یک "دیوان مردمی" در ماه گذشته برای تحقق عدالت روزنامه نگاران کشته شده در لاهه افتتاح شد تا از آزادی رسانه‌ها در عصر افزایش استبداد و پوپولیسم دفاع کند.

این جلسات از سوی ائتلاف سازمان‌های آزادی مطبوعات تشکیل شده است و به مدت 6 ماه برای روی پرونده‌های حل نشده 3 روزنامه نگار کشته شده در مکزیک، سریلانکا و سوریه متمرکز خواهد شد.

این دیوان هیچ اختیار قانونی برای محکوم کردن کسی ندارد و هدف آن افزایش آگاهی و ایجاد فشار بر دولت‌ها و جمع آوری شواهد برای ایجاد عدالت بیشتر است.

این دادگاه از سوی کمیته غیرانتفاعی حفاظت از خبرنگاران (CPJ) و مطبوعات آزاد نامحدود (FPU) و گزارشگران بدون مرز ساماندهی و مدیریت شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار