در این مطلب قصد داريم هفت راهکار کمهزینه اما بسیار اثرگذار را در حوزه بازاریابی معرفی کنم که به کسبوکارها در پیدا کردن مشتری و ایجاد فروش کمک میکند.
1- در تبلیغات از شرکتهای بزرگ تقلید نکنید
شرکتهای بزرگ بهمنظور ایجاد شناخت نام تجاری و برند و همچنین فروشهای آینده دست به تبلیغات میزنند. اما یک کسبوکار کوچک قادر به انجام دادن آن نیست. در عوض، تبلیغات خودتان را بهگونهای برنامهریزی کنید که هماکنون برای شما کسب و درآمد کند. یکی از راههای دستیابی به این مقصود گنجاندن یک پیشنهاد در تمامی تبلیغات خودتان است – – که البته راهی آُسان برای مشتریان بالقوه جهت پاسخگویی به درخواست شمارا هم ارائه میکند.
2- یک نسخه ارزان را پیشنهاد دهید
برخی از مشتریان بالقوه تمایل به پرداخت قیمت پیشنهادی شما برای دریافت محصول یا خدمت معرفیشده ندارند و بیشتر تمایل به پرداخت قیمتی پایینتر بجای دریافت محصول یا خدمت شما باکیفیت عالی دارند. شما میتوانید با ارائه محصول یا خدمت خودتان در اندازهای کوچکتر یا باکیفیت پایینتر فرصت کسب درآمد از این دسته از مشتریان را از دست ندهید.
3- یک نسخه بهتر و بالاتر را پیشنهاد دهید
همه مشتریانی که به شما مراجعه میکنند خواهان بهرهمندی از یک قیمت پایین و ارزان نیستند. بلکه برخی برای به دست آوردن یک محصول یا خدمت باکیفیت بهتر تمایل به پرداخت هزینه بالاتری هم دارند. شما میتوانید اندازه معمول فروش محصولات خود و میزان مجموع درآمد خودتان را با پیشنهاد یک محصول یا خدمت بهتر و جامعتر افزایش دهید . . . یا حتی از طریق ترکیب کردن چندین محصول یا خدمت مختلف با یکدیگر و ارائه آنها رد یک بسته ویژه بهعنوان پیشنهاد ویژه و البته باقیمتی بالاتر، همیشه که نباید پیشنهاد ویژه قیمتی نازلتر پیشنهادهای قبلی شما داشته باشد!!!!! حتی میتوانید با یکی از رقبای خود ائتلاف کنید و دو محصول مکمل را در پیشنهاد ویژه عرضه کنید.
4- از برخی روشهای غیرمعمول بازاریابی استفاده کنید
به دنبال استفاده از برخی از روشهای غیرمعمول بازاریابی که از دید رقبای شما بازماندهاست باشید. دراینبین راه و روشهای بسیاری زیادی را میتوانید پیدا کنید که در عین ایجاد درآمد قابلتوجه برای شما امکان رقابت کردن با رقبا با شما در آن موارد وجود نداشته باشد. بهعنوانمثال میتوانید تبلیغات خود را بر روی یک کارتپستال چاپ کنید و آن را برای مشتریان بالقوه خود در بازار هدف تعیینشده ارسال کنید. توجه داشته باشید که بر اساس اطلاعاتی که بر روی این کارت درج میکنید با هزینهای اندک قادر به جذب حجم بسیار بالایی از مشتریان به سمت خود یا حجم بالایی از بازدیدکننده به وبسایت خودتان هستید.
5- تبلیغات خودتان را به بهترین شکل دربیاورید
اندازه تبلیغات خود را کوچکتر کنید، درنتیجه قادر به انتشار تعداد تبلیغات بیشتر با همان هزینه هستید. البته ممکن است با خواندن این نکته در اینجا دیگر از تعداد بالای مشتریانی که تبلیغات کوچکتر شما در حجم بالاتر نسبت به تبلیغات بزرگتر برای شما ایجاد میکند متعجب نشوید.
6- میتوانید تبلیغات مشترک با دیگر کسبوکارهای کوچک داشته باشید
با برخی از کسبوکارهای کوچک غیر رقیب که بازار مشترکی با بازار هدف شما دارند تماس بگیرید و بگوئید در صورت تبلیغ و معرفی محصول و خدمات شما در بازار هدف خودشان شما هم حاضر به چنین کاری در بین مشتریان خودتان هستید. این کار چون تائید یک برند دیگر را در نزد مشتری به همراه دارد، از هر تبلیغ دیگری برای شما سودمندتر بوده فروش بسیار بالایی را با هزینهای اندک برای شما ایجاد میکند.
7- از مشتریان خود سود ببرید
مشتریان شما مطمئنا با شما آشنایی داشته و به شما اعتماد دارند. کسب سود از این مشتریها نسبت به مشتری جدید بسیار ارزانتر تمام میشود. پس محصول یا خدمت جدید خودتان را پیش از هر گروه دیگری حتی باقیمتی ارزانتر به این گروه از مشتریان معرفی کنید که خودشان بهعنوان تبلیغی برای شما عمل میکنند.
حتی میتوانید از آنها بخواهید بهعنوان نماینده شما به معرفی محصولات شما بپردازند. اما دراینبین باید به فکر تعیین تشویقی برای آنها باشید. فقط نکتهای که دراینبین وجود دارد، این است که این تشویق که به ازاء معرفی مشتری فلان قدر تخفیف بگیرید، دیگر نخنما شده، باید به دنبال خلاقیت باشید. پیشنهاد شما برای این نوع تشویق چیست؟