کد خبر: ۱۹۲۶۹۹
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۳
واشنگتن پست خبر داد؛
جمعی از سناتورهای آمریکایی از کاخ سفید خواسته اند در همکاری با دولت جدید برلین مانع از عملیاتی شدن پروژه گازی نورد استریم ۲ شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شد که سناتورهای آمریکایی به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا فشار می آورند تا با دولت جدید برلین درباره اعمال محدودیت بر پروژه انتقال گاز نورد استریم ۲ صحبت کند.

گفته می شود که سناتور دموکرات «جین شاهین» و سناتور جمهوریخواه «راب پورتمن»، که در همراهی با یک جمع ۲۰ نفره تماسی تصویری با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین داشته اند، روسیه را متهم کرده اند که از انرژی به عنوان ابزاری علیه اروپا استفاده می کند.

در همین راستا، آنها مدعی هستند که واشنگتن باید در همکاری نزدیک با دولت جدید برلین، مانع از عملیاتی شدن پروژه نورد استریم ۲ شود که قرار است گاز طبیعی روسیه را از بستر دریای بالتیک به آلمان و از آنجا به سایر کشورهای قاره سبز منتقل کند. این سناتورها همچنین خواستار اعمال تحریم های واشنگتن بر این پروژه گازی هستند.

نورد استریم ۲ پاییز امسال به اتمام رسید اما روند اعطای مجوز برای عملیاتی شدن آن از سوی آلمان متوقف شده و بعید است تا اواسط ۲۰۲۲ گشایشی در این زمینه حاصل شود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه دیروز جمعه تلاش ها در راستای مانع تراشی در خط لوله نورد استریم ۲ را احمقانه توصیف کرد چراکه این اقدام قیمت گاز را افزایش خواهد داد.

این در حالی است که «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه دولت جدید برلین چندی پیش تهدید کرده بود که در صورت تشدید هرگونه درگیری در اوکراین، پروژه خط لوله نورد استریم ۲ عملیاتی نخواهد شد.

«اولاف شولتز» صدراعظم جدید آلمان هم به رغم حمایت های پیشین حزب «سوسیال دموکرات» از پروژه نورد استریم ۲، مدعی شده بود «اشتباه بزرگی است که تصور کنید نقض مرزهای یک کشور اروپایی بدون عواقب خواهد بود».

پروژه نورد استریم ۲ در دولت آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان هم محل اختلاف میان واشنگتن-برلین بود چراکه دولت آمریکا آن را مایه تضعیف جایگاه سیاسی-اقتصادی اوکراین می داند که با روسیه درگیر تنش های ارضی است.

با این حال، مرکل با رویکرد اقتصاد محوری که در تعامل با روسیه پیشه کرده بود؛ هرگز به لغو این پروژه تن نداد اما اعلام کرد اجازه نخواهد داد که این مسئله به اهرمی علیه کی یف تبدیل شود.

لهستان و اوکراین نگران هستند مبادا با عملیاتی شد نورد استریم ۲، عواید حاصل از عبور گاز روسیه از خاک خود را از دست بدهند. این در حالی است که مسکو می گوید علاوه بر بستر دریای بالتیک، همچنان به انتقال گاز از مسیر لهستان و اوکراین متعهد است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار