کد خبر: ۱۹۲۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
وزیر نفت از صادرات میعانات گازی ذخیره شده بر روی آب به عنوان یک دستاورد و موفقیت بزرگ یاد کرد و گفت: در طرح اختصاص بنزین به افراد به جای خودرو، هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جواد اوجی وزیر نفت در حاشیه بازدید از نمایشگاه دستاوردهای جهاد دانشگاهی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز از مجموعه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی بازدید کردم و قراردادها و تفاهمنامه‌هایی نیز در حاشیه این بازدید به امضا رسید تا بیش از پیش از ظرفیت‌های این مجموعه توانمند در صنعت نفت کشور استفاده کنیم.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه وزارت نفت به دنبال حمایت از ساخت داخل است گفت: امروزه بالغ بر 5 هزار و 500 حلقه چاه در میادین نفتی و گازی داریم که نزدیک به 700 حلقه کم‌بازده شده‌اند و به دنبال این هستیم که با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی این 700 حلقه چاه کم بازده را ارتقاء توان دهیم و با افزایش تولید از این چاه‌ها بدون سرمایه‌گذاری هنگفتی که برای حفر چاه‌های جدید نیاز است می‌توانیم افزایش تولید قابل توجهی در میادین نفتی و گازی داشته باشیم.

اوجی درخصوص تامین سوخت زمستانی گفت: ما موفق شدیم در روزهای پایانی آذرماه و روزهای ابتدایی دی‌ماه رکورد تولید گاز از پارس جنوبی را بشکنیم به طوریکه به رقم بی‌سابقه برداشت روزانه 705 میلیون متر مکعب گاز از میدان گازی پارس جنوبی دست یافتیم و این کار با حفاری چاه‌های جدید و انجام تعمیرات اساسی بر روی سکوها رقم خورد.

وی افزود: در سه ماه پاییز امسال به طور متوسط روزانه 20 میلیون متر مکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته داده‌ایم که این موضوع به کاهش مصرف فرآورده‌های نفتی و کاهش آلایندگی هوا منجر شد.

وزیر نفت با اشاره به اینکه ابتدای پاییز امسال دغدغه بزرگی در خصوص میعانات گازی داشتیم گفت: بالغ بر حجم زیادی میعانات گازی روی آب شناور داشتیم که از آنجایی که به همراه تولید گاز، میعانات گازی نیز تولید می‌شود حجم بالای ذخیره میعنات گازی موجب دغدغه شده بود که در این سه ماه گذشته موفق شدیم با ابتکارات کم‌نظیری که انجام شد هم در زمینه مصرف میعانات گازی در داخل کشور و هم در زمینه صادرات آن دستاورد بزرگی رقم بزنیم و با تحقق این دستاورد و موفقیت بزرگ میعنات گازی ذخیره شده به صورت شناور روی آب به کشورهای دیگر صادر شد.

اوجی از افزایش ارزآوری صنعت نفت، گاز،‌پالایش و پتروشیمی کشور در 9 ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد و گفت: هم در زمینه صادرات نفت و هم در زمینه صادرات گاز و هم در زمینه صادرات فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی در 9 ماهه ابتدایی امسال بیش از چند برابر سال گذشته رشد داشتیم و اتفاقات خوبی نیز در وصول مطالبات ارزی رخ داد.

وی در خصوص طرح جدید دولت برای توزیع بنزین گفت: در این طرح هیچ گونه تصمیمی دولت سیزدهم برای افزایش قیمت بنزین ندارد بلکه دولت مصمم است یارانه‌ای که امروز به خودروها می‌دهیم را به صورت عادلانه بین همه مردم اعم از کسانی که خودرو دارند و کسانی که خودرو ندارند تقسیم کند.

وزیر نفت ادامه داد: هم اکنون 27 میلیون کارت سوخت فعال در کشور داریم و مردمی که خودرو دارند در قالب کارت سوخت از یارانه سوخت بهره‌مند می‌شوند اما مردمی که خودرو ندارند از این یارانه بی‌بهره هستند و دولت بنا دارد با این طرح که در حال حاضر کار کارشناسی روی آن صورت می‌گیرد توزیع بنزین و یارانه آن را عادلانه کند.

اوجی با اشاره به آغاز آزمایشی طرح تخصیص بنزین به افراد به جای خودروها در جزیره کیش و قشم گفت: در این طرح که به صورت آزمایشی شروع شده بنزین با همان نرخ‌های 1500 تومانی یارانه‌ای و 3 هزار تومانی آزاد عرضه می‌شود و می‌بینیم که هیچ تغییری در قیمت‌ها صورت نگرفته است.

وی افزود: در این طرح بر اساس داشتن کارت ملی برای کسانی که حداقل یک سال در ایران اقامت داشته باشند به هر فرد 15 لیتر بنزین 1500 تومانی تعلق می‌گیرد که هر فرد دریافت‌کننده می‌تواند بنزین یارانه‌ای خود را به مصرف برساند و یا آن را در سامانه‌های مربوطه که اطلاع‌رسانی خواهد شد بفروشد.

وزیر نفت با بیان اینکه این طرح هم اکنون در مرحله آزمایشی و تکمیل کارهای کارشناسی است، گفت: به محض اینکه مرحله آزمایشی و انجام مطالعات کارشناسی تکمیل شود اجرای این طرح در سراسر کشور آغاز خواهد شد.

اوجی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم توسعه مقرر شده بود تولید گاز شیرین کشور حداقل به یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب در روز برسد گفت: به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته هم اکنون تولید گاز شیرین کشور که به شبکه تزریق می‌شود بالغ بر 840 میلیون متر مکعب است.

وی افزود: در زمینه افزایش ظرفیت تولید گاز، برنامه‌ریزی خوبی صورت گرفته و بنا داریم بر روی توسعه پارس شمالی، تکمیل فاز 11 پارس جنوبی و فعال‌سازی پروژه‌ها بر روی میادین مشترک نفتی و گازی اقدامات موثری صورت دهیم.

وزیر نفت خاطر نشان کرد: در حالیکه سردترین روزهای سال را سپری می‌کنیم در هیچ نقطه کشور نه در بخش خانگی و نه در بخش صنعت و نیروگاهی مشکل تامین سوخت نداریم و در هیچ نقطه کشور گاز با افت فشار یا قطعی مواجه نبوده است.

اوجی افزود: با شروع دولت شاهد بودیم که ذخایر سوخت مایع نیروگاه‌ها 25 درصد کمتر از زمان مشابه سال قبل بود اما امروز نسبت به روز مشابه سال گذشته یک میلیارد لیتر بیشتر سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها ذخیره شده است.

وی از آغاز عملیات سوآپ گاز بین ترکمنستان و آذربایجان در هفته آینده خبر داد و گفت: همکاران ما در ایستگاه میترینگ ترکمنستان مستقر و در حال انجام مقدمات آغاز این سوآپ گازی هستند.

وزیر نفت با بیان اینکه وزارت نفت در سفرهای استانی رئیس جمهور تعهدات خوبی را در زمینه انجام مسئولیت‌های اجتماعی پذیرفته، تصریح کرد: در چند ماه اخیر رقم خوبی از اعتبارات نفت برای انجام پروژه‌های مسئولیت‌های اجتماعی تخصیص پیدا کرده که در تاریخ نفت کم‌سابقه بوده است.

اوجی با بیان اینکه ما هیچ کاری را در نفت معطل انجام مذاکرات با دیگر کشورها نگذاشته‌ایم گفت: شاهد هستیم که هم در فروش نفت خام و هم در فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی توفیقات خوبی حاصل شده است و منتظر نتیجه مذاکرات نبوده‌ایم.

وی ادامه داد: در هیچ حوزه‌ای مثل نفت طرح‌های زودبازده، کم‌ریسک و با اقتصاد بالا وجود ندارد و ما بسته‌های سرمایه‌گذاری متنوعی را برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی آماده خواهیم کرد.

وزیر نفت در خصوص ظرفیت‌های اشتغالزایی در طرح‌های نفتی گفت: قانون بودجه 1400 در تبصره 18 ظرفیت‌های خوبی را در اختیار ما گذاشته که هم از این محل و هم از محل تسهیلاتی بالغ بر 12هزار میلیارد تومان که به صورت تسهیلات کم بهره و از طریق بانک‌های تجاری طرف قرارداد پرداخت خواهد شد بتوانیم حمایت خوبی از شرکت‌های مختلف بویژه شرکت‌های دانش بنیان و به خصوص شرکت‌هایی که خواهان فعالیت در مناطق محروم هستند انجام دهیم تا طرح‌های متعددی را در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی که به زودی فراخوان آن زده خواهد شد فعالیت کنند و به طور حتم آغاز این فعالیت‌های گسترده اشتغالزایی‌های خوبی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار