کد خبر: ۱۹۳۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۴
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس، با بیان اینکه طرح برخورد با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق به زودی اجرایی خواهد شد، گفت: قرار است که در چهار گروه کالایی پوشاک، دخانیات، لوازم خانگی و دارو با قاچاق کالا در سطح عرضه برخورد شود.

دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس، با بیان اینکه طرح برخورد با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق به زودی اجرایی خواهد شد، گفت: قرار است که در چهار گروه کالایی پوشاک، دخانیات، لوازم خانگی و دارو با قاچاق کالا در سطح عرضه برخورد شود.
به گزارش تسنیم، موضوع برخور‌د با قاچاق کالا در سطح خرده‌فروشی و جلوگیری از عرضه آن در سطح مغازه‌ها و انبار‌های تجاری، قرار است وارد فاز جدیدی شود. به همین مناسبت، کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس در ۶ دی‌ماه همایشی با حضور استاندار فارس، مسئولان دستگاه‌های ذی‌صلاح در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و همچنین اعضای اتحادیه‌ها و اصناف گروه‌های کالایی برگزار کرد. به نظر می‌رسد که بعد از مدت‌ها سکوت، فرآیند مقابله با قاچاق کالا در سطح عرضه آغاز خواهد شد. گفتنی است طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بسیاری از کالا‌های وارداتی و تولیدی براساس شناسه و کد رهگیری مورد ارزیابی قرار گرفته و اگر کالایی چنین شناسه‌ای نداشته باشد، قاچاق محسوب و جمع‌آوری خواهد شد.

برخورد با عرضه‌کنندگان پوشاک، دخانیات، دارو و لوازم خانگی قاچاق
از همین رو، سیداحمد احمدی‌زاده، دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس، در گفتگو با تسنیم با اشاره به طرح جدید برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه گفت: در جلسه اخیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا در استان فارس، مقابله با چهار گروه کالایی قاچاق مورد تأکید قرار گرفت. این کالا‌ها شامل گروه کالایی پوشاک، دخانیات، لوازم خانگی و کالا‌های سلامت محور است. در این جلسه تمامی دستگاه‌های ذی‌صلاح در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین اصناف و اتحادیه‌های این گروه‌های کالایی حضور داشتند. ابتدا نمایندگان دستگاه‌های متولی در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نظرات و پیشنهادات خود را در زمینه نحوه تشدید مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه با هدف حمایت از تولیدات داخلی بیان کردند.

رویکرد سامانه محور در مبارزه با قاچاق
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس ادامه داد: سعی شده است تا مسائل و ابهامات فعالان صنفی و اتحادیه‌ها در زمینه عرضه و فروش کالای قاچاق روشن شود و از ضرر و زیان فروشندگان به علت ناآگاهی در مورد طرح برخورد با عرضه‌کنندگان کالای قاچاق جلوگیری گردد.
وی افزود: فرآیند شناسه‌دار کردن کالا‌ها به صورت کامل برای اتحادیه‌های استان فارس توضیح داده شد و قرار براین است که در چهار گروه کالایی پوشاک، دخانیات، لوازم خانگی و دارو با قاچاق کالا در سطح عرضه برخورد شود.
احمدی‌زاده در ادامه اظهار داشت: با یکپارچه شدن سامانه‌ها و دسترسی به همه اطلاعات دستگاه‌های دخیل در حوزه مبارزه با قاچاق کالا می‌توان با متخلفانی که اقدام به عرضه کالا‌های قاچاق می‌کنند، برخورد کرد.

اصناف و فروشندگان قانون‌مدار نگران نباشند
احمدی‌زاده با بیان اینکه موفقیت طرح مبارزه با قاچاق کالا مشروط به همکاری فروشندگان و اتحادیه‌هاست، اظهار داشت: استان فارس در برخورد با قاچاق در سطح عرضه پیشرو خواهد بود، البته طوری برنامه‌ریزی شده است که در طی انجام این طرح آسیبی به اصناف قانون‌مدار وارد نشود.
وی با اشاره به تمایز طرح جدید برخورد با قاچاق کالا در سطح عرضه گفت: در این طرح با استفاده از شناسه کالا می‌توان کالای‌های قاچاق را شناسایی کرد و تمامی فرآیند دریافت این شناسه و بررسی آن براساس سامانه جامع تجارت خواهد بود. تفاوت این طرح با دیگر طرح‌های مبارزه با قاچاق این است که شناسایی کالای قاچاق سامانه محور و هوشمند انجام خواهد شد.

پوشاک و لوازم خانگی رکورد‍‌دار حجم قاچاق به کشور
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان فارس افزود: البته در این طرح چهار گروه کالایی براساس میزان حجم قاچاق آن‌ها اولویت‌بندی شده است. براساس آمار ارائه شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۷، حدود ۱۲ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد شده که از این میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار مربوط به گروه کالایی پوشاک و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار نیز مربوط به لوازم خانگی بوده است.
احمدی‌زاده در پایان گفت: به جهت تعیین تکلیف کالا‌های فاقد شناسه کالا موجود در بازار و انبارها، به دستگاه‌های ذی ربط و مشمولین دریافت شناسه‌کالا اعم از واردکنندگان و تولیدکنندگان اطلاع‌رسانی شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار