کد خبر: ۱۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰
نگراني از وضعيت اقتصادي چين در بازارهاي آسيا ادامه دارد
بازارهاي بورس سهام كالا در آمريكا روز گذشته وضعيت بهتري نسبت به بازارهاي آسيايي داشت‌ اين درحالي بود كه بازارهاي بورس اروپايي سعي كردند تا درمقابل رويكرد نوسانات ثابت و محكم بمانند.
روزنامه تجارت- فاطمه مهتدي؛‌  با توجه به نگراني از سلامت اقتصاد چين ، سرمايه گذاران به طرف خريد امن ترين سهام‌ها يعني سهام قرضه دولتي روي آوردند. فعاليت در بخش بورس انرژي باتوجه به تغييرات چشمگير در قيمت نفت پرخطر تلقي شد. در بازار وال استريت شركت اس اند پي پيش بيني كرد با وجود 58 واحد افت در معمالات روز سه شنبه ، بازارها در روزهاي بعد بهبود خواهند داشت. روز گذشته سهام ني كي ژاپن 225 واحد افت داشت و به 3.8 درصد كاهش رسيد. بازار بورس هنگ كنگ با 1.2 درصد و بورس شانگهاي كامپوزيت 0.4 درصد كاهش نشان داد كه نشانگر بهبودي از سقوط 4.7 درصدي روزهاي گذشته بورس چين بود. تاثير آمار توليد چين باعث افزايش تقاضا منابع‌اين كشور شد كه تاثير آن در استراليا به طور قابل توجهي حس شد به طوريكه ارزش دلار استراليا به پايين ترين سطح خود در شش سال گذشته رسيد. قيمت نفت نيز با توجه به نگراني از تامين تقاضا كاهش داشت نفت برنت سه شنبه با كاهشي 8.8 درصدي و ديروز 1.5 درصد كاهش به 48.81 درصد رسيد. با توجه به نگراني تمامي‌كشور به كاهش رشد اقتصاد جهاني در بازارها هنوز فدرال رزرو آمريكا سياستگذاريهاي خود درباره افزايش نرخ سود بانكي را اعلام نكرده است.موضوعي كه سرمايه گذاران را به عقب رانده است.ارزش دلار افزايش 0.3 درصدي داشت درمقابل يورو كاهش 0.6 درصدي داشت.

كاهش نرخ بيكاري منطقه يورو
با وجود نوسانات بازارهاي جهاني نرخ بيكاري در منطقه پولي يورو به پايين ترين سطح خود در سه سال گذشته رسيده است. به گزارش فايننشال تايمز در ماه جولاي نرخ بيكاري به 10.9 درصد رسيده است كه حاكي از گزارشات اميدواركننده از روند بازاركار در كشورهايي چون‌ايتاليا است كه پيشتر در جريان بحران اقتصادي بيشترين خسارت را ديد. آمار بيكاري در منطقه پولي يورو با كاهش 213 هزار نفر به 17.5 ميليون نفر رسيده است كه پايينترين رقم از فوريه 2012 بوده است. در اسپانيا آمار بيكاري از 24.3 درصد به 22 درصد رسيد.‌اين آمار در كشورهاي يونان، پرتغال و‌ايرلند كه از بسته‌هاي كمك‌هاي مالي بهره بردند در سال گذشته با افزايش بيكاري به ترتيب 25 درصد، 12.1 درصد و 9.5 درصد روبرو شدند. بيكاري در‌ايتاليا به طورغيرمنتظره‌اي كاهش داشت و به 12 درصد رسيد كه مي‌تواند باعث تقويت سياسي متئو رنزي نخست وزير‌اين كشور شد كه با كاهش طرفداري حزب چپ ميانه و نگراني از كاهش سرعت بهبود اقتصادي روبرو شده بود. آمار اخير براي سياستگذاران بروكسل و فرانكفورت خبر خوبي است. درعين حال صندوق بين‌المللي پول هشدار داده است كه فقدان رشد كافي باعث شده تا بازگشت نرخ بيكاري به دوران پيش از بحران 20 سال طول بكشد. كشور آلمان با 4.7 درصد و جمهوري چك و مالتا 5.1 درصد پايين ترين نرخ بيكاري در منطقه يورو را داشتند.

تثبیت تورم 0.2 درصدی حوزه یورو و
اداره آمار اتحادیه اروپا (یوروستات) اعلام کرد: نرخ میانگین تورم حوزه یورو در ماه آگوست 2015 بدون تغییر نسبت به مدت ماه گذشته، در سطح 0.2 درصد ثابت مانده است. کاهش جدی قیمت‌ انرژی باعث شده تا افزایش هزینه‌های مواد غذایی و نوشیدنی‌ها، تنباکو، خدمات و برخی محصولات صنعتی هم نتواند به افزایش نرخ تورم کمک کند. نرخ تورم حوزه یورو همچنان پایین‌تر از نرخ تورم هدف اتحادیه اروپا، یعنی نرخ هدف حدود دو درصد است.«ماریو دراگی»، رییس بانک مرکزی اروپا، تصریح کرده که همچنان برنامه انبساطی این نهاد که با تخصیص اعتبار یک میلیارد و 100 میلیون یورویی (یک میلیارد و 200 میلیون دلاری)، که از ماه مارس آغاز شده را تا زمانی‌که نرخ تورم به سطح معقولی برسد، ادامه خواهد یافت. اتحادیه اروپا، تورم 2 درصدی را برای کمک به افزایش رشد اقتصادی در این قاره به‌عنوان نرخ تورم هدف، تعیین کرده که بانک مرکزی این اتحادیه نیز با همین هدف، ماهانه 60 میلیارد یورو (68 میلیارد دلار)، از طریق خرید اوراق قرضه دولتی، به نظام مالی کشورهای حوزه یورو تزریق می‌کند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار