کد خبر: ۱۹۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی جانشین عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و نماینده پیشین ولی فقیه در نیروی قدس، اخیرا در کتابی با عنوان «حاج قاسمی که من می‌شناسم» خاطرات چهل ساله خود از سردار سپهبد قاسم سلیمانی را روایت کرده است.

رهبر معظم انقلاب روز گذشته در دیدار با خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از کتابی سخن گفتند که در حال مطالعه آن هستند و مربوط به زندگی سردار سلیمانی است. ایشان بیان کردند: دارم کتابی می‌خوانم در شرح زندگی شهید، که یکی از دوستان قدیمی ایشان نوشته است، با عنوانی شبیه به "سلیمانی که من می‌شناسم"

حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: چیزهای جالبی در این کتاب است، نویسنده کتاب می‌گوید: نوه یکی از دوستان شهید حاج قاسم را می‌خواستند عمل جراحی کنند، حاج قاسم رفت بیمارستان ایستاد تا عمل انجام شود، مادر آن بچه گفت عمل تمام شد حاج آقا برید به کارتون برسید حاج قاسم گفت نه پدر بزرگ این بچه به جای من رفت شهید شد منم به جای او اینجا می‌ایستم؛ آنقدر ایستاد تا بچه بهوش آمد وقتی خیالش جمع شد، رفت.

رهبر انقلاب در زمان تعریف بخشی از این کتاب با لحنی بغض آلود ماجرا را روایت می‌کنند و حضار در جلسه از جمله همسر شهید سلیمانی هم می‌گریند.

کتاب "حاج قاسمی که من می‌شناسم" اثری از حجت الاسلام و المسلمین علی شیرازی، جانشین رییس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نماینده پیشین ولی فقیه در نیروی قدس سپاه است که خاطرات ۴۰ ساله خود از سردار سلیمانی را از سال ۶۱ تا لحظه شهادت ایشان نقل می‌کند. این کتاب حدود دو هفته پیش به مناسبت دومین سالگرد شهادت شهید سلیمانی منتشر شد و در آن خاطراتی از حضور حاج قاسم در کرمان، جبهه جنوب شرق، لبنان، سوریه، عراق و آخرین روزهای زندگی حاج قاسم به تصویر کشیده شده است.

حجت‌الاسلام علی شیرازی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با تشریح ویژگی‌ها و ابعاد شخصیتی سردار سلیمانی و نقش ایشان در خاموش کردن فتنه داعش در منطقه گفت: قرآن می‌گوید اگر بر خدا توکل کنید خدا دشمن را شکست می‌دهد و باطل رفتنی است. سردار سلیمانی همواره با تمام وجود به خدا توکل و وعده خدا را باور داشت و می‌دانست دشمن شکست می‌خورد.

نماینده پیشین ولی فقیه در سپاه قدس و قرارگاه ثارالله اضافه کرد: حاج قاسم پیوندی عمیق با ولایت داشت. رهبر معظم انقلاب در آغاز جنگ در سوریه فرمودند که سوریه نباید سقوط کند و سقوط هم نمی‌کند، حاج قاسم این فرمایش رهبری را باور کرده بود زیرا سال‌ها با ولایت کار کرده و تدابیر ایشان را دیده بود و این تدابیر انسان عادی نبود بلکه تدبیر انسان الهی بود.

جانشین رییس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: قرآن می‌فرماید ما به متقین، قدرت تشخیص حق و باطل را می‌دهیم، وقتی کسی به خدا وصل می‌شود می‌تواند حق و باطل را بشناسند و خدا را باور کند، اینها سخنان شخص معمولی نیست.

شیرازی خاطرنشان کرد: امام راحل(ره) هم شخصیتی الهی بود. وقتی با قاطعیت می‌گفت پهلوی شکست می‌خورد و ملت ایران پیروز می‌شود دیدیم که این اتفاق افتاد و حاج‌قاسم این را هم دیده بود.

وی یادآور شد:‌ حاج قاسم توان نیروهایی که برای رضای خدا می‌آمدند و در سوریه علیه تروریست‌ها می‌جنگیدند را دیده بود و دیده بود که اینها از هستی خود برای دفاع از ارزش‌ها، دفاع از حرم حضرت زینب(س) و دفاع از آرمان‌ها و انقلاب اسلامی می‌گذرند و در هر میدانی وارد می‌شوند، دشمن را شکست می‌دهند.

جانشین رییس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با اشاره به اشراف حاج قاسم بر میدان اظهار کرد: سردار سلیمانی همواره درون میدان بود، جلوتر از نیروها حرکت می‌کرد، برای شناسایی به خط مقدم می‌رفت و حتی جلوتر از خط مقدم حضور پیدا می‌کرد. حاج‌قاسم با بالگرد به مناطق تحت محاصره دشمن می‌رفت و در میان نیروهایی که در محاصره بودند حاضر می‌شد.

وی عنوان کرد: شهید سلیمانی از توان نیروهای دشمن و نیروهای خودی و نیت نیروهایی که برای رضای خدا در میدان بودند مطلع بود و به حمایت خدا از نیروهای جبهه حق و مقاومت باور داشت، با چنین نگاهی بود که گفت سه ماه دیگر داعش شکست خواهد خورد و به لطف الهی این اتفاق هم افتاد.

نماینده پیشین ولی فقیه در سپاه قدس و قرارگاه ثارالله درباره ارتباط  ترور سردار سلیمانی با ختم غائله داعش در منطقه اظهار کرد: یک وجه از ماجرای ترور سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی همین موضوع است. آمریکایی‌ها اذعان کردند که هر اقدامی می‌خواستند در منطقه انجام دهند، جمهوری اسلامی اجازه نداد. فراتر از آن، آمریکایی‌ها می‌خواستند اقداماتی در دنیا انجام دهند که جمهوری اسلامی مانع بود. آنها خود را کدخدای دهکده جهانی می‌دانستند و به ‌دنبال نابودی افغانستان، عراق، سوریه و شکستن حزب‌الله لبنان بودند که نتیجه نداد.

وی تصریح کرد: شکستن قدرت جمهوری اسلامی در راس برنامه ها و آمریکایی‌ها قرار داشت اما موفق نشدند و همه اقدامات آنها با شکست مواجه می‌شد. زمانی در انتخابات عراق، آمریکایی‌ها عنوان کردند قاسم سلیمانی سه بر صفر بر ما پیروز شد زیرا نخست وزیر، رییس مجلس، رییس‌جمهور عراق همسو با نگاه آنها نبود.

شیرازی خاطرنشان کرد: زمانی که آنها نتوانستند در هیچ میدانی به اهداف خود برسند شاید چنین تصور کردند با رفتن حاج قاسم مسائل تمام می‌شود که این هم از جهل آمریکایی‌ها و ترامپ بود. در واقع عدم شناخت نسبت به شهید و شهادت و یاری خدا دشمن را وارد این گود کرد که حاج‌قاسم را ترور کنند و به زعم آنها غائله تمام شود اما در حقیقت خون شهید سلیمانی راهی را ترسیم کرد که آنها مجبور شدند خاک عراق و افغانستان را ترک کنند. آمریکایی‌ها در سوریه هم توانی ندارند ومطمئن باشند انتهای این حرکت سقوط استکبار است. این وعده الهی است و دیر یا زود اتفاق می‌افتد.

جانشین رییس عقیدتی سیاسی وزارت دفاع گفت: همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند جوانان امروز سقوط آمریکا را می‌بینند و خون شهدای مدافع حرم و در راس آنها خون شهید سلیمانی، ابومهدی المهندس و یاران همراه این دو بزرگوار دشمن را سرکوب و منکوب می‌کند.

شیرازی همچنین درخصوص ظهور مجدد داعش در مرزهای شرقی کشور گفت: این داعش، داعش قبل نیست بلکه داعش شکست خورده و متفرق شده است، داعش عراق و سوریه از کشورهای مختلف بودند که بسیاری  از اعضای آن به کشورهای خود برگشتند و تعدادی هم از افغانستان بودند که به این کشور بازگشتند که مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه آمریکا دیگر نمی‌تواند داعش قبل را ایجاد کند، گفت: آنها زمانی که در افغانستان حضور نظامی داشتند، نتوانستند موفق به انجام این کار شوند و اکنون که در آنجا حضور هم ندارد، بقایای داعش با وحدت نیروهای مقاومت شکست خواهند خورد.

جانشین رییس عقیدتی و سیاسی وزارت دفاع درباره نحوه آشنایی خود با سردار سلیمانی اظهار کرد: در دوران جنگ از سال ۶۱ در لشکر ثارالله بودم که در آن زمان به نام تیپ ثارالله بود و سال ۶۵ تبدیل به لشکر شد. اولین بار فروردین سال ۶۰ به جبهه رفتم و در اواخر فروردین سال ۱۳۶۱ با حاج قاسم آشنا شدم و بعد از عملیات فتح‌المبین یا اواسط این عملیات به تیپ ثارالله رفتم.

شیرازی ادامه داد: در بیشتر عملیات‌ها در لشکر ثارالله بودم، از سال ۶۵ که در اهواز مستقر شدم، مسئول تبلیغات حاج‌قاسم شدم و تا پایان جنگ در همه عملیات‌ها حضور داشتم، بعد از جنگ هم به نیروی دریایی آمدم اما ارتباط من با شهید سلیمانی تا سال ۹۰ برقرار بود. در سال ۹۰ به عنوان مسئول نمایندگی نیروی قدس معرفی شدم و تا لحظه شهادت حاج قاسم حدود هشت سال و نیم توفیق داشتم در کنار ایشان به عنوان سربازی در نیروی قدس خدمت کنم.

وی با ذکر خاطره‌ای از سردار سلیمانی عنوان کرد: حاج‌قاسم نیروی فرهنگی بود و از دوران جنگ تا پایان عمر به بعد معنوی توجه خاص داشت. در دوران جنگ و زمانی که جنگ تقریبا تمام شده بود اولین کسی که به فکر دوره‌های بصیرت برای فرماندهان افتاد، حاج قاسم بود.

جانشین رییس عقیدتی سیاسی وزارت دفاع ادامه داد: زمانی که در اهواز حضور داشتیم به من گفت به قم بروم، در قم مکانی را مشخص کنیم و همه فرماندهان لشکر ثارالله را به آنجا بیاوریم و دوره‌های اعتقادی، معنوی و بصیرتی برای آنها برگزار کنیم.

شیرازی با ذکر خاطره ای از عملیات کربلای یک گفت: وقتی قرار بود عملیات کربلای یک انجام شود دشمن قلاویزان را تصرف کرده بود و بنا بود تپه‌های قلاویزان آزاد شود. دشمن روی قلاویزان مستقر بود و از آنجا بر دشت تسلط داشت.

وی خاطرنشان کرد: قرارگاه ثارالله دنبال نیروهای با روحیه‌ای می‌گشت که بروند و قلاویزان را تصرف کنند. حاج‌قاسم عنوان کرد: ما دو گردان داریم که توانایی تصرف قلاویزان را دارند، زمانی که از وی سوال کردند به چه دلیل این توانایی را در این دو گردان می‌بیند او پاسخ داد که آنها خوب اشک می‌ریزند و اهل نماز شب و توسل هستند.

شیرازی ادامه داد: حاج‌قاسم همین نگاه را در جبهه لبنان، سوریه و عراق و سایر جاها داشت و باب ویژه‌ای در بعد معنویت باز کرده بود و همین نگاه را در خانه خود هم داشت. عصر جمعه هر هفته به همراه همسر و فرزندانش در خانه می‌نشست، یک روحانی می‌آمد مباحث اعتقادی و احکام شرعی را بیان می‌کرد، از مداحی هم دعوت می‌کرد که عزاداری و مداحی کند. این نشانه توجه شهید بزرگوار به بعد روحانی نیروها و فرزندانش بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار