به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی طبق برنامه ای که از قبل اعلام کرده بود کالاهای تحت اختیار خود را با بهره گیری از سامانه www.haraj.tamliki.ir به فروش رساند.
متقاضیان شرکت در نخستین حراج اموال تملیکی می توانستند طبق برنامه اعلام شده به صورت الکترونیک از شنبه مورخ 11/10/1400 الی 14/10/1400 از ساعت 9 الی 14 از کالاهای مطرح شده در حراج، بازدید کنند و تاریخ چوب زنی (برگزاری) روز چهارشنبه مورخ 15/10/1400 ساعت 10 صبح بود که برگزار شد.
همانطور که گفته شده بود به منظورشرکت در حراجهای سامانه و ثبت پیشنهاد باید با ورود به سامانه حراج آنلاین سازمان ثبت نام کنید و درحساب کاربری خود، کیف پول فعال و دارای موجودی داشته باشید. بنابراین پس از ثبت نام و ایجاد حساب کاربری لازم است حداقل یک کیف پول الکترونیکی به سامانه معرفی کنید.
لازم به ذکر است، در اولین حراج مجازی سازمان اموال تملیکی تنها برخی کالاها از استان تهران به حراج گذاشته شد. به گفته میرمعینی معاون جمعآوری و فروش سازمان اموال تملیکی در صورتی که نتایج مطلوبی از این حراج به دست بیاید در خصوص اموال سایر استانها نیز حراج آنلاین برگزار خواهد شد. در نتیجه در حال حاضر امکان شرکت در حراج از تمام نقاط کشور وجود دارد اما کالاها صرفا محدود به استان تهران است.
در این حراج 10 پارتی(مجموعه کالا) شامل منسوجات، لوازم الکتریکی و الکترونیکی، صوتی و تصویری، انواع ظروف، کامپیوتر و ماشینهای داری و قطعات به فروش گذاشته خواهد شد.
طبق صحبت کارشناسان و افرادی که در این حراج شرکت کرده بودند، اولین حراج الکترونیکی اموال تملیکی دارای نقاط قوت و ضعفی بود که در حراج های بعدی باید به آن ها دقت شود.
اولین نکته ای که در نگاه اول در این حراج به چشم می خورد، استقبال پایین عموم مردم بود به صورتی که در بعضی کالاها شاهد این بودیم که حتی تعداد افراد شرکت کننده کمتر از 10 نفر بودند و به طور میانگین هم تعداد افراد شرکت کننده در حراج های مختلف حدود 15 نفر بودند که این امر حاکی از آن است که حراج اموال تملیکی حداقل برای عموم مردم فعلا موضوع جا افتاده ای نیست و آن طور که باید مورد استقبال عموم قرار نگرفت، شاید عمده ترین دلیل این امر عدم اطلاع رسانی درست در رابطه با حراج الکترونیکی اموال تملیکی باشد.
نکته ی بعدی، اختلاف زیاد قیمت کالاهای موجود در این حراج با قیمت این کالاها در بازار بود و به همین دلیل رقابتی که روی این کالاها صورت می گرفت قیمت این کالاها را بالا می آورد و به قیمت های بازاری این کالاها نزدیک میکرد.
مورد بعدی که شرکت کنندگان در این حراج را به مشکل انداخت ، قطع شدن سامانه معاملات بود که تقریبا در طول زمان حراج دو سه باری سامانه معاملات از دسترس خارج شد که البته به نظر می رسد این مشکل در حراج های بعدی به طور کامل رفع شود.
انتهای پیام/