کد خبر: ۱۹۴۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۰
چاپ بیست و یکم از کتاب «همپای صاعقه»، به قلم گلعلی بابایی و حسین بهزاد، توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، کتاب «همپای صاعقه»، نوشته حسین بهزاد و گلعلی بابایی، کارنامه‌ای تاریخی و مستند از شکل‌گیری لشکر 27 محمد رسول الله (ص) است که روایتی از یک مقطع زمانی شش‌ماهه از جنگ تحمیلی، یعنی از ابتدای دی ماه 1360 تا اواخر تیرماه گرم سال 1361 را بازگو می‌کند.

موضوع اصلی این کتاب شرح مستند مراحل آغازین تأسیس تیپ نظامی محمد رسول‌الله(ص) است و نقش این تیپ را در دو عملیات بزرگ فتح‌المبین، بیت‌المقدس و لبنان بیان می‌کند. انتشار کتاب «همپای صاعقه» با استقبال خوبی از سوی پژوهشگران حوزه دفاع مقدس مواجه شد؛ این اثر در ششمین دوره جشنواره کتاب کتاب دفاع مقدس در رشته پژوهش به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم:

... اطراف بنی‌صدر را مشاورینی گرفته بودند که به جز(ادعای داشتن) تخصص و یک مقدار آگاهی‌های تئوریک، از علم نظامی چیزی سرشان نمی‌شد... (اینان) بنی‌صدر را امیدوار کرده بودند که به زودی حساب دشمن را می‌رسیم. با همان روحیه ناسیونالیستی، وطن‌پرستی و میهن‌پرستی که از (دوران رژیم) سابق (در ارتش) مانده بود، به او نوید داده بودند. حتی در اتاق‌های جنگ، خیلی راحت، طرح نابودی یگان‌های دشمن را نشان می‌دادند. فِلِش‌های روی نقشه،‌ نشان‌دهنده این بود که دشمن دور می‌خورد و منهدم می‌شود.

بنی‌صدر هم گمان می‌کرد آن فِلِش‌ها که روی نقشه کشیده شده، در روی زمین هم راحت اجرا می‌شود. در دوران فرماندهی کل قوای بنی‌صدر، دو سه تا تک هم انجام دادند که یک مقدار در اول کار گرفت، ولی زود خنثی شد: حمله اول؛ تکی بود از اهواز، در محور جاده خرمشهر- در منطقه دبِّ حَردان- که هرچند تک‌ خوبی بود و شاید 800 تا هم اسیر گرفتند،‌ ولی آقایان صدایش را در نیاوردند که بعد، چه بر سرمان آمد و در پاتکی که دشمن زد، چگونه عقب زده شدیم. ...

در تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب آمده است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

این یک کتاب منبع بسیار غنی و ارزشمند است که از آن می‌توان ده‌ها کتاب و فیلمنامه و زندگینامه استخراج کرد. لحظات و حالات ثبت شده در سراسر این کتاب، همان ظرافت‌های حیرت‌انگیزی است که از مجموع آن، تابلوی پرشکوه و باعظمت عملیاتی چون فتح‌المبین و بیت‌المقدس پدید آمده و برترین‌های هنر جهاد و ایثار و شجاعت و ابتکار را در مجموعه‌ی نمایشگاه بی‌نظیر هنرهای انقلاب اسلامی، نشان می‌دهد.

این مردان بزرگی که نام آن‌ها بسی آسان بر زبان و دل غافل ما می‌گذرد، از جنس همان اخوان صفا و فرسان هیجائند که سید شهیدان سلام‌الله‌علیه آن‌ها را با عظمت و سوز و مهر، مخاطب ساخت و از فقدان آنان غمگین بود. سلام خدا و بندگان برگزیده و فرشتگان و رسولان او نثار روح مطهر آنان باد.

در روز و شب‌هایی از آبان و آذر 86 صفحه به صفحه و سطر به سطر مطالعه و نیوشیده شد.

چاپ بیست و یکم کتاب «همپای صاعقه» اخیراً توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار