کد خبر: ۱۹۴۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا اعلام کرد
دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در تشریح آخرین وضعیت انتشار سویه امیکرون کرونا در کشور، گفت: باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون در کشور باشیم.

پیک اُمیکرون در ایران تا چند هفته آتی

دبیر کمیته علمی کشوری کووید۱۹ در تشریح آخرین وضعیت انتشار سویه امیکرون کرونا در کشور، گفت: باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون در کشور باشیم.

دکتر حمیدرضا جماعتی در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا با اشاره به مصوبات جلسه امروز، گفت: جلسه امروز کمیته علمی درباره بحث واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی بود. همچنین آخرین اطلاعاتی که درباره امیکرون وجود دارد، مورد ارزیابی قرار گرفت. باید توجه کرد که باتوجه به شیوع امیکرون در کشورهای جهان و در کشورهای اطراف ما از جمله در بحرین و کویت، به نظر می‌رسد که ما در چند هفته آینده شاهد پیکی از امیکرون باشیم.

وی افزود: بر همین اساس باتوجه به بحث امیکرون که در کشور وجود دارد و در چند هفته آتی شاهد پیک جدیدی هستیم، توصیه اعضای کمیته به صورت مصوب این بود که حتما بر تزریق دز سوم تاکید شود و این اقدام صورت گیرد. باتوجه به اینکه اکنون حدود ۹ میلیون نفر در کشور ما دز سوم را تزریق کردند، نیاز است که ۴۰ تا ۵۰ میلیون نفر دیگر وارد تزریق دز سوم شوند و حتما دز سوم را تزریق کنند.

جماعتی ادامه داد: همچنین بر روی واکسیناسیون در افراد تا ۱۸ سال تاکید شد، افرادی که دو دز را تزریق کردند، حتما دز سوم را در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق کنند. باتوجه به اینکه شیوع امیکرون در افراد جوان‌تر بیشتر است. بنابراین واکسیناسیون آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی گفت: در عین حال در جلسه امروز بر واکسیناسیون سنین ۵ تا ۱۱ سال هم تاکید شد. مجددا موضوع در کمیته علمی بررسی شد و لزوم واکسیناسیون در کودکان ۵ تا ۱۱ سال به چند دلیل مشخص شد؛ یکی اینکه در دنیا واکسیناسیون علیه کرونا را روی این سنین انجام دادند، همچنین بر اساس مطالعات کارایی واکسیناسیون در این سنین و ضرورت آن مشخص شده و عوارض بسیار کمی هم داشته است. بنابراین باتوجه به اینکه عوارض جدی نداشته، به نظر می‌رسد که این واکسیناسیون می‌تواند موثر باشد.

وی گفت: نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه حدود ۱۰ درصد جامعه ما در سن ۵ تا ۱۱ سال هستند، خود واکسیناسیون این افراد می‌تواند از ایجاد پیک و چرخش ویروس در جامعه جلوگیری کند. نکته دیگر هم این است که باتوجه به اینکه بحث بازگشایی مدارس مطرح است، بنابراین انجام واکسیناسیون یکی از ضرورت‌هایی است که حتما باید انجام شود. باتوجه به اینکه اگر مدارس باز شده اما کودکان واکسینه نباشند، باتوجه به اوج امیکرونی که در سنین کودکان بیشتر دیده می‌شود، می‌تواند خودش یک بحث بسیار موثری را به وجود آورد که باعث به وجود آمدن بیماری در بین اطفال باشد.

جماعتی گفت: مطالعات کشورهای دیگر هم نشان داده که اطفال حدود ۳۰ درصد بر اثر امیکرون گرفتار شدند و یک‌سوم این‌ها در بیمارستان‌ها بستری شدند. باتوجه به محدودیت تخت‌های ای سی یو در کشور ما برای اطفال، این موضوع یکی از مواردی است که اگر مدارس باز شوند اما واکسن در این سنین تزریق نشود و این افراد گرفتار شده و خدایی نکرده نیاز به ای سی یو داشته باشند، در کل کشور می‌تواند یک بحران را ایجاد کند. به همین دلیل ضرورت واکسیناسیون ۵ تا ۱۱ سال باز هم مورد تاکید کمیته علمی قرار گرفت.

وی گفت: نکته دیگر این است که باتوجه به اینکه امیکرون در کشورمان تقریبا دارد شیوع پیدا می‌کند و در دو تا سه هفته آینده به احتمال زیاد به پیک خودش می‌رسد، کمیته علمی در نظر گرفت که حتما بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها به تعویق بیفتد و این بازگشایی انجام نشود تا دو سه هفته آینده مشخص شود که در کجای کار هستیم. پیش‌بینی‌های متخصصین اپیدمیولوژی و آمار و اعضای کمیته علمی این است که طی دو سه هفته آینده با پیک امیکرون در کشور مواجه خواهیم شد. بنابراین به نظر نمیرسد که بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها کار معقولی باشد. باید احتیاطات  لازم را داشته باشیم.

وی درباره تعداد مبتلایان به امیکرون در کشور تا کنون نیز گفت: طبق گزارش ها بر اساس آزمایش های انجام شده  حدود ۵۰۰ بیمار را گزارش کردند که بر اساس آزمایش‌هایی است که در آزمایشگاه های ما است که تقریبا ۲۷ درصد از کل تست‌هایی که انجام شده در هفته گذشته، مربوط به امیکرون بوده است که نشان می‌دهد که در عرض یک هفته اینقدر افزایش یافته که می‌تواند در چند هفته دیگر به پیک خودش برسد.

جماعتی با تاکید بر لزوم واکسیناسیون آنفلوآنزا نیز گفت: یکی از مواردی که کمیته علمی روی آن تاکید دارد، این است که حتما واکسن آنفلوآنزا در افراد پرخطر تزریق شود. زیرا اکنون تعدادی از افرادی که در بیمارستان‌ها با عنوان امیکرون بستری شدند و حتی در ای سی یو بودند، مبتلا به آنفلوآنزا بودند. بنابراین لزوم تزریق واکسن آنفلوآنزا هم مورد تاکید کمیته علمی قرار گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار