کد خبر: ۱۹۴۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
ورود سازمان بازرسی کل کشور به موضوع احتکار خودرو در انبار خودروسازی‌ها، آنها را به واکنش وادار کرده است. ایران خودرو و سایپا هر کدام وعده داده‌اند که تا پایان سال تعدادی خودرو را تکمیل و روانه بازار می‌کنند. اما وعده کاهش خودروهای ناقص عملی است؟
به گزارش تجارت‌نیوز، درپی تفهیم اتهام مدیران شرکت‌های خودروساز، به‌دلیل احتکار منجر به اخلال در رقابت توسط سازمان بازرسی کل کشور، خودروسازان وعده دادند که تا پایان سال بخشی از خودروهای ناقص را تکمیل و به بازار عرضه کنند. مطالعه بیشتر: ماجرای احتکار خودروسازان چیست؟ / فساد در خودروسازی دولتیشرکت خودروسازی سایپا  اعلام کرد که با وجود ۷۲ هزار خودروی ناقص، تا پایان سال این عدد را به ۲۰ هزار دستگاه می‌رساند.همچنین ایران‌خودرو وعده داد که ۹۵ هزار خودروی ناقص در پارکینگ‌های خود دارد که تا پایان سال ۱۴۰۰ این عدد را به ۴۵ هزار دستگاه می‌رساند. مشکل کمبود قطعه بود؟مرتضی مصطفوی، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در مورد خودروهای ناقص چند بحث مطرح است که به دلیل پیچیدگی فرایند تولید خودرو به راحتی نمی‌توان قضاوت کرد. عامل اول مشکل کمبود قطعه در جهان است. برخی قطعات حساس خودرو که تنها چند برند در دنیا آن را تولید می‌کنند و خودروسازها نیز از آن برند خریداری می‌کنند به مشکل خورده است. لذا شرکت‌های خودروسازی در دنیا مانند ایران‌خودرو و سایپا نیز در تامین قطعات خود به مشکل خورده‌اند.او افزود: عامل دوم، مشکلات تحریم است. در برخی موارد خودروساز قطعات را خریداری کرده است اما نمی‌تواند آن را وارد کشور کند. مشکل دیگری که خودروسازان با آن درگیر هستند گروکشی‌هایی بین قطعه‌سازان و خودروسازان است. در برخی مواقع دیده شده که قطعه‌سازان در پشت پرده با لابی‌ به منظور تعطیل شدن خط تولید، قطعه به خودروساز نمی‌دهند. تشخیص عامل اصلی خودروهای ناقص در این مورد بسیار دشوار است و تنها کسی می‌تواند نظر بدهد که در جریان تولیدات باشد.ادامه بازی‌های سیاسی صنعت در دولت جدیداین کارشناس خودرو توضیح داد: بر اساس شواهد به نظر می‌رسد مدیرعاملان شرکت‌های خودروسازی عوض خواهند شد. علت اصلی آن نیز فشارهایی بود که برای خودروهای ناقص به وزیر وارد شده است.او ادامه داد: ساختار سیاسی حاکم بر صنعت خودروسازی که در دولت قبل نیز بود در دولت جدید نیز مشاهده می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که با جایگزینی مدیرعامل مشکلی برطرف نخواهد شد. این اتفاقات نشان می‌دهد که هیج رشدی در صنعت خودرو نخواهیم داشت.مصطفوی با اشاره به بازی‌های سیاسی دولت در صنعت معتقد است که وزارت صمت تنها با افزایش تولید در خودروسازی ادعا می‌کند که دستاوردی در این صنعت بدست آورده‌اند، اما در واقع هیچ توسعه‌ای اتفاق نمی‌افتد.تولید در شرایط کمبود قطعهاو در ادامه توضیح داد: خودروسازها در شرایطی که با کمبود قطعه مواجه بودند خودرو تولید می‌کردند و بر خودروهای ناقص خود می‌افزودند. در افکار عمومی این نظر وجود دارد که افزایش تولید، نشان‌دهنده عملکرد موفق وزیر است. دولت نیز بدون توجه به شرایط موجود، برای تحقق اهداف خود در بین نمایندگان دستور افزایش تولید را به خودروسازان می‌دهد. خودروساز نیز برای نگه داشتن جایگاه خود به دستور افزایش تولید عمل می‌کند.مصطفوی در مورد وعده خودروسازان بر کاهش خودروهای ناقص خود گفت: خودروسازان تحت فشار دستگاه‌های سیاسی، امنیتی و دولتی این وعده را دادند و در واقعیت این وعده عملی نمی‌شود. فشاخودرو نباید تولید شوداین کارشناس خودرو افزود: با در نظر گرفتن شاخص‌های اقتصادی و صنعتی خودروسازان با وجود زیان‌ انباشته خود نباید خودرو تولید کنند.آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار