کد خبر: ۱۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: مچ‌گیری و برخورد با مدیران در دیوان محاسبات مطرح نیست و ما به عنوان مشاوران امین بازوی دستگاه‌های اجرایی هستیم و چنانچه ایراداتی وجود داشته باشد در جهت رفع آنها گام برمی‌داریم.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  فارس، رحیمی در هفتمین اجلاس سراسری مدیران ارشد سازمان بیمه سلامت ایران، که صبح امروز در مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش برگزار شد، اظهار داشت: در فصلی قرار داریم که بخشنامه بودجه به زودی ابلاغ می‌شود و دستگاه‌های اجرایی بایستی پیشنهادات خود را راجع به بودجه ارائه کنند.
 
 وی تصریح کرد: سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده که وابستگی بودجه به نفت را کاهش دهد و واقعیت این است که از زمانی که نفت منبع درآمد شده وابستگی بودجه به نفت نیز بیشتر شده است و نتیجه آن را در بحث تحریم‌ها و افت قیمت نفت شاهد بودیم.
 
رحیمی گفت: بر اساس گزارشات، در سال اول برنامه پنجم توسعه (1390) بودجه عمومی دولت 48 درصد به نفت وابسته بود که این میزان در سال 93، به 35 درصد کاهش پیدا کرده است. و پیش‌بینی می‌شود در سال 94، که در نیمه آن قرار داریم 23 درصد از بودجه عمومی کشور از محل فروش نفت تامین شود.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن تقدیر از عملکرد دولت یازدهم خاطر نشان کرد: خوشبختانه دولت به سمت قطع وابستگی بودجه به نفت حرکت می‌کند که البته باید ملاحظات در این مسیر رعایت شوند و در پساتحریم که فروش نفت بیشتر می‌شود مراقبت کنیم که این درآمدها بودجه عمومی نیاید.
 
وی در ادامه به بودجه جاری کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه طی سال‌های برنامه پنجم توسعه رشد بی‌رویه‌ای را در این بخش داشته‌ایم که بعنوان مثال در سال 90 بودجه جاری که مربوط به حقوق دستمزد و مزایا است 80 هزار میلیارد تومان، سال 91، 90 هزار میلیار دتومان، 92، 120 هزار میلیارد تومان، 93، 149 هزار میلیارد تومان و در سال 94، 173 هزار میلیارد تومان در بخش بودجه جاری هزینه داشته باشیم.
 
وی با بیان اینکه این ارقام بسیار وحشتناک است،‌گفت: اگر هزینه‌های جاری را اینگونه خرج کنیم چیزی برای عمران و آبادانی باقی نخواهد ماند و پژوهش‌ها نشان می‌داد در آینده نه چندان دور از جمعیت جوان ما کاسته و به جمعیت سالمندان ما افزوده می‌شود و در این میان بحث سلامت حائز اهمیت است.
 
رحیمی اضافه کرد: طرح تحول سلامت علیرغم اینکه طرح خوب و کارآمدی است اما اگر از طریق نظام بیمه‌ای عمل نشود و از طریق تزریق بودجه هدایت شود قطعاً دوام نخواهد آورد.
 
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: بیمه سلامت تا رسیدن به اهداف برنامه پنجم فاصله دارد اما کار در این زمینه شروع شده است ضمن اینکه این سازمان، نهادی نوپا است و بایستی با همکاری سازمان‌های بیمه‌گر حرکت کند و اگر در ساز و کارهای بیمه‌ای حرکت نکند موفق نخواهد بود.
 
وی با اشاره به فعالیت دیوان محاسبات کشور، گفت: نتیجه کار ما بایستی توسعه کشور باشد نه کشف تخلف و برخورد مدیران و بایستی از وقوع تخلف پیشگیری کنیم تا دستگاه‌ها به اهداف سازمانی خود دست پیدا کنند.
 
وی با بیان اینکه بحث ما مچ‌گیری و برخورد با مدیران نیست، گفت: این روال در دیوان محاسبات مطرح نیست و ما به عنوان مشاور امین بازوی دستگاه‌های اجرایی هستیم و چنانچه ایراداتی مطرح شود آنها را برطرف خواهیم کرد.
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: