کد خبر: ۱۹۴۹۹
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
وزیر آموزش و پرورش، ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه و تمرکز زدایی را ۵ سیاست اصلی آموزش و پرورش عنوان کرد.
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از مهر، علی اصغر فانی در همایش سند تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت در دولت تدبیر و امید که در سالن اندیشه برگزار شد، تاکید کرد: رهبری آموزشی باید جایگزین مدیریت آموزشی شود.
 
 وی افزود: نقش اصلی رهبران آموزشی تربیت است و لازمه تربیت نفوذ است و لازمه نفوذ جلب اعتماد است.
 
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید بین ادراکات و واقعیت فاصله را کم کنیم تا به عنوان رهبران آموزشی وارد کار شویم.
 
فانی تصریح کرد: باید در مدارس اعتماد دانش آموزان، اولیا دانش آموزان و همکاران را به خود جلب نماییم تا بتوانیم در مدرسه ارزیابی صحیح داشته باشیم.
 
وی با اشاره به مدرسه محوری عنوان کرد: مدرسه جایی است که تربیت در آن شکل می گیرد بنابراین تفویض اختیار، مشارکت جویی و مشارکت طلبی با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی شکل گیرد.
 
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توانمندسازی مدیران بیان کرد: مدیران در توانمند سازی منتظر آموزش و پرورش نباشند، آموزش و پرورش اقدامات لازم برای آموزش را انجام می دهد اما مدیران باید به دنبال افزایش توانمندی باشند و در راس توانمندی ها افزایش تقوای الهی است.
 
فانی تصریح کرد: مدرسه که کانون تربیت قرار می گیرد باید پژوهش محور باشد از دوران ابتدایی باید به پژوهش اهمیت دهیم.
 
وی ادامه داد: مسئولیت پذیری خلائی که در سطح زندگی دانش آموزان مشاهده می کنیم و آنان حتی برای خرید یک نان هم به حرف پدر خود گوش نمی دهند که باید مسئولیت پذیری تقویت شود.
 
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه شورای معلمان جای ندارد تاکید کرد: هنگامی که در مدارس شورای معلمان برگزار می شود به دلیل کم محتوا بودن این شورا معلمان به بهانه های مختلف شرکت نمی کنند.
 
فانی با بیان اینکه مدارس باید کانون تربیت محله باشد گفت: طی مذاکراتی با شهرداری این پیشنهاد را داده بودیم تا بعد از ظهرها در مدارس برای بازی دانش آموزان باز شود چراکه از امکانات ملی مدارس دانش آموزان باید استفاده کنند.
 
وی در واکنش به تجمع و اعتراضات فرهنگیان خاطرنشان کرد: تجمع فرهنگیان از قبل از انقلاب به دلیل وضعیت معیشتی وجود داشت اما در دولت تدبیر و امید فضا برای اعتراف باز شد و فضای امنیتی حاکم نیست لذا باید قدر این فضا را بشناسیم و دولت هم برای بهبود وضعیت معلمان تلاش می کند.
 
وزیر آموزش و پرورش افزود: سهم بودجه آموزش و پرورش از کل بودجه دولت در گذشته حدود ۱۵ درصد بود و در دولت نهم به ۹.۱ رسید که توانستیم در دولت یازدهم به ۱۱ درصد برسانیم و در تدوین برنامه ششم توسعه در نظر داریم تا این اعتبار افزایش یابد.
 
به گفته فانی، ساماندهی نیروی انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، عملیاتی کردن بودجه تمرکز زدایی ۵ سیاست اصلی آموزش و پرورش است.
 
وی در پاسخ به پیشنهاد یک مدیر مدرسه غیر دولتی مبنی بر اینکه دستورالعمل ثبت نام باید اسفند ماه ابلاغ شود گفت: بله درست است دستورالعمل ثبت نام به دلیل متقاضیان زیاد زودتر باید ابلاغ شود.
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر: