مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در واکنش به انتقاد تند رئیس پلیس راهور از خودروسازان مبنی براینکه ارابه مرگ در ایران تولید میشود و در حادثه تصادف بهبهان ایربگ هیچ خودرویی باز نشده است، گفت: اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را به ما ارائه کند، از مراجع قضایی پیگیری میکنیم.
پیمان پیرایش در گفتگو با تسنیم، درخصوص اظهارات اخیر رئیس پلیس راهور مبنی بر اینکه در حادثه تصادف بهبهان ایربگ هیچ خودرویی بازنشده است، اظهار داشت: تمام خودروهای تولیدی از سال ۱۳۸۹ مشمول استانداردهای اجباری هستند و باید آزمونهای لازم را انجام دهند. وی با بیان اینکه حتی برخی از آزمونها در خارج از کشور روی محصولات اعمال میشود، افزود: تازمانی که این آزمونها انجام نشود گواهی لازم برای اخذ مجوز شمارهگذاری صادر نخواهد شد. براساس همین مطلب اینکه محصولی از شرکت خودروساز بدون لحاظ استانداردها خارج شود غیرممکن است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید براینکه در آزمونها برخورد از روبهرو، عقب و سمت راست و چپ خودرو انجام میشود، گفت: این آزمونها نشان میدهد که در نهایت محصول امکان شماره گذاری دارد یا خیر. پیرایش با ارائه توضیحاتی درمورد حادثه بهبهان گفت: باید در این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگهای سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر! چراکه امکان قفل شدن ایربگ وجود دارد، شاید در این حادثه برخی از خودروها ایربگ سمت سرنشین را قفل کرده باشند. وی اضافه کرد: البته باید دقت کرد خودروهای حادثه دیده قبل از سال ۸۹ تولید شدهاند یا خیر، زیرا نصب ایربگ از سال ۹۲ اجباری شده و از سال ۸۹ استانداردهای اجباری برای شماره گذاری خودرو مورد تصویب قرار گرفته است. مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی با اعلام اینکه باید توجه کنید که این حادثه بسیار شدید بوده است، گفت: پلیس راهور مورد به مورد اگر گزارشی مبنی بر تخلف خودروساز در این حادثه دارد به ما اعلام کند که ما از مراجع قضایی پیگیری کنیم. به عنوان نمونه اگر برخورد از روبهرو صورت گرفته و ایربگ باز نشد و پشت و سقف خودرو سالم است تخلف انجام شده و باید پیگیری لازم صورت گیرد.