کد خبر: ۱۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲
سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود سخنانی را بیان کرد و سیگنال‌هایی را به اقتصاد داد. اما این سیگنال‌ها چیست؟
به گزارش تجارت آنلاين به نقل از  اقتصادنیوز،محمدباقر نوبخت در نشست خبری اخیر خود از پیگیری برنامه خوش‌بینانه برای ادامه مسیر اقتصاد یاد کرد و گفت: پیش از این، هر وقت صحبت از برنامه می‌شد از سه برنامه یاد می‌کردم؛ ادامه روند موجود، شرایط خوش بینانه، شرایط بدبینانه. اکنون با توجه به حل مساله هسته‌ای در برنامه ششم توسعه برنامه‌ خوشبینانه را در پی خواهیم گرفت. سخنی که نشان می‌دهد دولتمردان معتقد به بهبود شرایط هستند و سناریوهای بدبینانه برای اداره کشور را کنار گذاشته‌اند.  
 
 مساله دیگری که نوبخت به آن اشاره کرد رویکرد جدید دولت برای سرمایه‌گذاری در امور مختلف است. رویکرد جدید دولت را در دو بخش می‌توان پیگیری کرد؛ یکی در مورد نحوه استفاده از منابع آزاد شده و دیگری رویکرد مواجهه با سرمایه‌گذارانی که به ایران می‌آیند. از اظهارات دولتمردان و از جمله نوبخت می‌توان به این نتیجه رسید که دولت نگاه هزینه‌ای به این منابع ندارد و به این منابع به عنوان فضایی جدید برای سرمایه‌گذاری نگاه می‌کند. نوبخت هم در این مورد گفته است: با فرض این که چند صد میلیارد دلار منابع آزاد شده داشته باشیم آیا توسعه خواهیم داشت، یا این که دولت باید خودش اقدام کند یا بستری برای سرمایه‌گذاری بخش داخلی و خارجی فراهم کند‌؟
 
همچنین وی در ادامه همین سیاست و با اشاره به سفر مقامات خارجی به ایران گفت: تعدد سفر مقامات خارجی به ایران نشانگر این است که فرصتی برای ما فراهم خواهد شد و البته باید از این فرصت به نحو مقتضی استفاده کنیم. ما بعد از لغو تحریم‌ها می‌توانیم از فضای مناسب و بهبود کسب‌و‌کار استفاده کنیم، هم شرکت‌های خارجی در داخل کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری کنند و هم منابعی که در بخش غیر دولتی ایرانی وجود دارد، می‌توانند به کار گرفته شوند.
 
اما وی بیان کرده است: باید در این همکاری‌ها ایران منافع خود را دنبال کند و ما باید بدانیم منافع مان چیست. رشد هشت درصدی سالانه در اقتصاد کشور منابعی را لازم دارد. ما در این مذاکرات می‌توانیم از این منابع به نحو مقتضی استفاده کنیم.  
 
همچنین پیگیری دیگر اظهارات نوبخت نشان از آن دارد که دولت در نظر ندارد منابع را مستقیما به صورت فاینانس استفاده کند و گرایش دولت بیشتر سرمایه‌گذاری خارجی است. چون وی در این مورد گفت: ما خاطرات خوبی در استفاده از منابع مالی نداریم به همین جهت اعتقاد داریم که اگر سرمایه گذاری خارجی صورت بگیرد بهتر است بجای استفاده از فاینانس و تامین مالی صرف از خارج، تلاش کنیم سرمایه گذاری مستقیم خارجی را در ایران داشته باشیم. بر این اساس به نظر می‌رسد دولت در صدد جذب و افزایش سرمایه‌گذاری خارجی است و به ورودهیات های تجاری به ایران چراغ سبز نشان می‌دهد. اگرچه معتقدند که همه دستاوردها هم صرفا از طریق سرمایه‌گذاری خارجی حل نمی‌شود و در جایی تایید کرد: در کنار این، ما نیازمند به یک رشد اقتصادی درون زا هستیم و این رشد با فناوری های جدید می‌تواند ایجاد شود، بهره‌وری با دانش و دانش بنیان بودن اقتصاد حاصل می‌شود.
برچسب ها: سیگنال ، اقتصادی ، نوبخت
نام:
ایمیل:
* نظر: