به گزارش تجارت آنلاين به نقل از ایسنا، مصطفی افضلی فرد گفت: تثبیت تعرفه واردات خودرو از 45 درصد به 90 درصد برای حمایت از خودروسازان صورت گرفت.
نماینده مردم اردبیل در ارزیابی از واکنش خودروسازان نسبت به قانون ارتقاء کیفیت و ایمنی خودرو گفت: این قانون 32 شاخص را برای ارتقاء کیفیت خودروهای ایرانی به تصویب رسانده است ولی این قانون بر اساس بررسی تا قبل از سال 1392 مبنای عمل صنعت خودروسازی کشور قرار نگرفت. البته از سال 92 به این طرف، شرکت ایران خودرو در این جهت گامهایی برداشته است که نیازمند همراهی و جدیت فراگیر خودروسازان است.
به گفتهی افضلیفرد، فاصلهی زیادی بین عملکرد خودروسازان و قانون ارتقاء کیفیت و ایمنی خودرو وجود دارد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 قانون اساسی با اشاره به استفاده خودروسازان ایرانی از لوازم یدکی فاقد کیفیت چینی، گفت: متاسفانه برخی وارد کنندگان لوازم یدکی برای افزایش سود هنگفت واردات، اقدام به واردات لوازم و قطعات بی کیفیت چینی کرده و این لوازم به صورت فراگیر در خودروهای ایرانی به کار گرفته شده است.
نماینده مردم اردبیل در مجلس بخش بازرسی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ناظران خودروسازان داخلی را مسئول اقدام مغایر قانون وارد کنندگان لوازم یدکی چینی و تولید کنندگان خودروهای ایرانی دانست.
وی ابراز تاسف کرد: قصور ناظران و بازرسان یکی از عوامل واردات و بکارگیری لوازم یدکی فاقد کیفیت چینی است. به دلیل بی توجهی و بی مسئولیت ناظران اجرای قانون، شاهد فراگیر شدن استفاده از لوازم یدکی در صنعت خودروسازی کشور هستیم. این مساله باعث افت شدید کیفیت و ایمنی خودروهای نو شده است، به همین دلیل مردم ترجیح دادند خودروهای دست دوم با کیفیت بهتر را خریداری کنند.
دبیر کمیسیون اصل 90 قانون اساسی قانون ارتقاء کیفیت و ایمنی خودرو را متضمن افزایش کیفیت لوازم یدکی داخلی و واردات با کیفیت لوازم یدکی خارجی دانست.
افضلی فرد گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور را در دستور کار قوه قضاییه دانست و افزود: پرونده تخلفات صورت گرفته در صنعت خودروسازی کشور در قوه قضاییه همچنان مفتوح است. کمیسیون اصل 90 قانون اساسی نیز بازخورد این گزارش را رصد میکند، در صورت کم کاری و نیاز وارد کار میشود.