کد خبر: ۱۹۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۱
یک فعال دانشجویی گفت: متأسفانه انجمن‌ها و اتحادیه‌های علمی دانشجویی با تمام ظرفیت‌هایی که دارند به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها رو به افول بوده و تنها تغییر رویکرد مجموعه وزارت علوم و در رأس آن شخص وزیر علوم می‌تواند مانع این فاجعه شود.

مهرزاد امیدوار دبیر سابق اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی روانشناسی مشاوره و علوم تربیتی ایران در گفت وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: بی تردید دانشگاه مبدأ تحولات و تحرکات آرمان گرایانه در مسیر رشد و توسعه همه جانبه کشور محسوب می‌شود و در این میان، دانشجویان در پرتو مشعل فروزان امید به آینده در جهت پی ریزی توسعه دانش بنیان و تقویت پایه های زندگی سعادت بخش برای همه گام برداشته و نقش می آفرینند.

این کارشناس ارشد روانشناسی از دانشگاه گیلان ادامه داد: دانشجویان امروز با درک صحیح از ابعاد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جامعه با ایجاد پیوندی میان علم، ایمان و عمل، به نماد روشنی از خودباوری در مسیر دانش و بکارگیری آن تبدیل شده‌اند و برای ایرانی آبادتر و فردایی بهتر، اندیشمندانه و هوشمندانه می کوشند تا میهن خویش را به جایگاه واقعی در سطوح بین‌المللی برسانند.

وی تاکید کرد:‌ دانشجو، نمادی از عدالت‌خواهی، روشنفکری، پویایی و مطالبه گری بوده و آینده و پیشرفت کشور مرهون تلاش و پشتکار دانشجویان است. در فضای دانشگاهی مجموعه های دانشجویی مختلفی با کارکردهای مجزا جهت آزمون و خطا و کسب تجربه دانشجویان در امور مختلف، تمرین مدیریت و کار گروهی، یادگیری بهره گیری حداکثری از کمترین امکانات موجود، پرورش خلاقیت و در نهایت تربیت مدیران انقلابی آینده برای ایران اسلامی وجود دارد که انجمن های علمی دانشجویی و ایضا اتحادیه های علمی را با توجه به ظرفیت ممتازی که در عین بی توجهی‌های مرسوم دارند می توان جزو شاخص ترین این مجموعه های دانشجویی نام برد.

عضو سابق شورای حمایت و نظارت بر انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی کشور در وزارت علوم یادآور شد: در چند سال اخیر، جنس نگاه و میزان حمایت از بزرگترین جریان دانشجویی در سطح دانشگاه‌های کشور، همواره ناعادلانه، غیرمنطقی و البته ناجوانمردانه نسبت به سایر تشکل‌های دانشجویی بوده است.

وی گفت: دولت های پیشین به جهت تثبیت موقعیت سیاسی خود در دانشگاه و کسب محبوبیت به منظور بهره برداری های انتخاباتی، همواره نگاه ویژه‌ای به تشکل‌های اسلامی سیاسی دانشگاه‌ها داشته و متأسفانه بدین ترتیب انجمن‌های علمی دچار محجوریت شده و در حاشیه دانشگاه مانده اند.

امیدوار تاکید کرد: مگر غیر از این است که برای نیل به توسعه و اعتلای کشور، نیاز مبرم به ارتباط فی مابین جامعه و فضای آکادمیک دانشگاهی است؟ مگر می توان با بی توجهی به کلیدی ترین مجموعه و نهاد علمی در دانشگاه، به این مهم رسید؟  دانشجویان و فعالین علمی بدون جهت‌گیری سیاسی و سیاسی‌بازی، با همت بلند سعی در توسعه و اعتلای رشته و دانشگاه خود دارند و در نهایت در مسیر توسعه استان و کشور گام برمی‌دارند اما بی توجهی به این ظرفیت، در خور و زیبنده این مجموعه نبوده و نگران کننده است.

این فعال دانشجویی گفت: توسعه ایران اسلامی ابعاد مختلفی دارد که فعالین علمی دانشجویی کشور توجه و تمرکز خود را در بُعد علمی فرهنگی متمرکز کرده و با نگاهی مستقل، منطقی و علم محور بدور از جهت گیری های سیاسی فعالیت می کنند که اغلب با بی مهری دولت‌ها، حقوق حقه آنان مغفول واقع شده است.

وی در ادامه با انتقاد از بی‌توجهی وزارت علوم به اتحادیه‌های علمی دانشجویی گفت: با تغییرات صورت گرفته در وزارت علوم در دولت سیزدهم انتظار داشتیم که روند نامناسب گذشته تغییر کند اما دیدیم در در روز دانشجو هیچ جایگاهی برای فعالین علمی دانشجویی کشور قائل نبودند.

این فعال دانشجویی افزود: از دکتر زلفی گل که از بدنه انجمن‌های علمی کشور هستند و از ظرفیت‌های مجموعه های علمی آگاهی کامل دارند انتظار می رفت که تغییر رویه ای نسبت به اسلاف خود به این نهاد داشته باشند که متأسفانه تاکنون این مهم محقق نشده و رویه بی توجهی به انجمن های علمی دانشجویی کشور کما فی السابق ادامه دارد.

وی افزود: نگرانی بزرگ خانواده علمی دانشجویی کشور این است که موج دو قطبی سازی ساخته شده بین مجموعه های دانشجویی توسط وزرای پیشین علوم باعث دلسردی اعضای این خانواده بزرگ شده و شوق فعالیت در مجموعه نامبرده در چند سال اخیر به سردی گراییده و رو به خاموشی است.

وی تاکیدد کرد: نمی توان صرفا همه‌گیری بیماری کرونا را عامل عدم فعالیت این دانشجویان در مقطع فعلی دانست چون اساساً فلسفه وجودی نهاد مذکور این است که در محدودترین شرایط می توان بهترین عملکرد را داشت؛ فلسفه وجودی انجمن های علمی این است که با توجه به شرایط و محدودیت های موجود راهکار ارائه دهد اما این موج ناامیدی در چند سال اخیر بقدری زیاد بوده که باعث نگرانی اعضا و فعالین فعلی و سابق آن شده است. باید خاطر نشان کرد که این موج یأس و ناامیدی مشخصاً از بی توجهی وزارت علوم و در رأس آن شخص وزیر علوم در طول ادوار دولت ها ناشی شده است.

وی گفت: متأسفانه انجمن ها و اتحادیه های علمی دانشجویی با تمام ظرفیت های آن رو به افول بوده و تنها تغییر رویکرد مجموعه وزارت علوم و در رأس آن شخص وزیر علوم می‌تواند مانع این فاجعه گردد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت: برای جلوگیری از بین رفتن این مجموعه کلیدی که سهم بسزایی در تربیت نخبگان دانشگاهی و همچنین فراهم آوری بستری جهت ایفای نقش موثر نخبگان در محیط دانشگاهی و در شاخص بزرگتر، تأثیر شگرفی در ایجاد تعامل و هم افزایی در مسیر شکوفایی، توسعه و پیشرفت میهن عزیزمان دارد، اقدام عاجل شخص وزیر علوم جناب آقای زلفی گل مورد انتظار است. باشد که این مهم هر چه سریع تر محقق گردد. ان شاءالله.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار