کد خبر: ۱۹۵۵۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
میزگرد اقتصادی با موضوع بررسی آثار تورمی لایحه بودجه ۱۴۰۱ و رویکرد مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میزگرد مشترک با رادیو گفتگو با موضوع بررسی آثار تورمی لایحه بودجه 1401 و رویکرد مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری تسنیم آغاز شد. این میزگرد به شکل صوتی و تصویری پخش مستقیم می شود.

در این میزگرد آقایان مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه و کمیسیون عمران مجلس  و موسی الرضا ثروتی، عضو سابق کمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور دارند.

همچنین در ادامه نیز  آقایان محمد خدابخشی، نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مهدی عسگری  دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه و همچنین عضو کمیسیون صنایع مجلس نکات خود را در خصوص ابعاد مختلف لایحه بودجه 1401 و نگاه مجلس شورای اسلامی را در این خصوص  تبیین خواهند کرد.

گفتنی است، طبق بررسیها لایحه بودجه 1401 از چند مجرا دامن زننده به تورم  و نه کاهنده آن است. بر این اساس اولا افزایش نرخ تسعیر ارز دلارهای نفتی دولت به 23 هزار تومان و تاثیر آن بر رشد پایه پولی (از مجرای NFA) از یک سو و از طرف دیگر  افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرک از 4200 به ETS  به خودی خود تشدید کننده تورم خواهند بود. همچنین گران کردن نرخ ارز کالای اساسی از 4200 به نیمایی و تاثیر آن بر تورم مستقیم، غیرمستقیم و انتظاری- در کنار افزایش نرخ ارز تسعیر دارایی شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ بورسی از 15900 به معادل 90درصد نیمایی  آثار تورمی جدی در اقتصاد به همراه خواهد داشت.  در مجموع این چهار محور منشا شکل دهی تورم در اقتصاد ایران خواهند بود، حالا باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص چه تدابیری را در کمیسیون تلفیق و مقطع تصویب لایحه در صحن علنی لحاظ خواهند کرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار