کد خبر: ۱۹۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۰
تازه‌ترین اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که لیست مورد نظر منتشر و تمامی مالکان واحدهای مسکونی می­‌توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن اقدام کنند.

لیست خانه‌های خالی منتشر شد + نحوه استعلام با کد ملی

در حالیکه قانون مالیات‌های خانه خالی از زمان تصویب در آذرماه سال گذشته تاکنون در پیچ و تاب اجرا قرار داشت و وزارت راه و شهرسازی براساس آخرین رایزنی‌ها باید تا اواخر این ماه لیسن نهایی اطلاعات خانه‌های خالی را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌داد ، تازه‌ترین اعلام سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که لیست مورد نظر منتشر و تمامی مالکان واحدهای مسکونی می­‌توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون مالیات خانه‌های خالی مصوب آذرماه سال گذشته، اگر واحد مسکونی در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر بیش از ۱۲۰ روز خالی از سکنه باشد،  مشمول مالیات می‌شود و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور،  ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره به شرح ضرایب سال اول معادل شش برابر مالیات متعلقه، سال دوم معادل ۱۲ برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد معادل ۱۸ برابر مالیات متعلقه خواهد شد.  

در این بین، وظیفه شناسایی خانه‌های خالی را برعهده وزارت راه و شهرسازی از طریق سامانه املاک و اسکان گذاشته شده است.

در این زمینه، وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌کند که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی ارسال کرده است اما این سازمان اعلام کرد که فقط اطلاعات حدود ۱۲ هزار واحد مسکونی خالی را دریافت کرده و عمده اطلاعات به دلیل نقص اطلاعات لازم مالیاتی قابل اتکا برای اخذ مالیات نیستند. 

در نهایت، قرار شد تا وزارت راه و شهرسازی تا پایان دی ماه به راستی آزمایی اطلاعات خانه‌های خالی بپردازد و لیست نهایی را به سازمان امور مالیاتی اعلام کند که اطلاعیه سازمان مالیاتی حاکی از آن است که نخستین لیست این خانه‌ها منتشر شده است. 

در اطلاعیه‌ای سازمان امور مالیاتی آمده است: بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی (سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های  مستقیم) نسبت به محاسبه مالیات واحدهای مسکونی خالی موضوع ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ اقدام کرده و نتایج حاصل از آن در درگاه الکترونیکی سازمان منتشر کرده است.
کلیه مالکان واحدهای مسکونی می­‌توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR  مراجعه کنند.
حسب مقررات جزء ۲ بند ط تبصره ۶  ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، مهلت پرداخت این مالیات تا پایان بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰/۱۱/۳۰) تعیین شده و
در صورت عدم پرداخت مالیات تعیین شده در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ مطالبه اقدام خواهد شد.
ابلاغ اوراق مطالبه مالیات، اعتراض به آن و مراحل دادرسی مالیاتی تابع مقررات قانون مالیات­‌های مستقیم مصوب ۱۳۹۴/۴/۳۱ است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار