کد خبر: ۱۹۶۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره‌ به پیش بینی افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات در ‌سال آینده گفت: در حوزه صادرات افغانستان با مشکلاتی روبه رو‌ بوده ایم ولی در حال حاضر این مشکلات در حال حل شدن است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، علیرضا پیمان پاک در نشست خبری صبح امروز در خصوص تبیین سیاست های تجارت خارجی کشور، اظهار داشت: در 9 ماه ابتدایی سال جاری شاهد افزایش حجم صادرات غیرنفتی و رشد خوب این بخش بوده ایم و توجه ویژه مسئولان به توسعه صادرات ‌برای رفع مشکلات تجار ‌و صادرکنندگان به این رشد کمک کرده است.

وی با اشاره به اینکه بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی تصمیمی گرفته نشده است ‌‌همیشه تلاش شده نظرات قسمت های مختلف بخش خصوصی را دریافت کنیم، ادامه داد: این اقدامات باعث‌شده تجار حس خوبی به دولت سیزدهم داشته باشند و‌با کمک مدیران ارشد روند توسعه صادرات، چشم گیر تر خواهد بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت، با اشاره‌ به پیش بینی افزایش 5 میلیارد دلاری صادرات در ‌سال آینده ، تصریح کرد: ‌تا پایان سال صادرات ما به بیش از 45 میلیارد دلار خواهد رسید و همه این اتفاقات در حالی رخ داده است که در حوزه صادرات افغانستان با مشکلاتی روبه رو‌ بوده ایم ولی در حال حاضر این مشکلات در حال حل شدن است و‌ روال در این کشور‌ در حالا عادی شدن است.

پیمان پاک افزود: کاهش ارزش لیر نیز باعث‌شده بود تراز تجاری تغییر کند ولی با همه این وضعیت، با هماهنگی که بین‌دولت و صادرکنندگان بود، روند مثبت است ‌امیدواریم سرعت رشد صادرات را افزایش دهیم.

وی در خصوص توسعه روابط ایران و روسیه و‌ چین گفت: تاکید رئیس جمهور توسعه تجارت همه جانبه با همه کشور هاست. روسیه هم یکی از اینهاست، در سفر اخیر رئیس جمهور، هدف گذاری صادرات 7/5 میلیارد دلاری را دیده بودیم، که این برنامه یک پیش بینی حداقلی است  حداقلی که میتواند محقق شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: واردات روسیه سالانه 250 تا 300 میلیارد دلار است ‌ولی همیشه سهم‌ما کمتر از 500 میلیون‌دلار است و‌امسال انشاء الله به 700 میلیون‌دلار خواهد رسید. نکته ای که وجود دارد این است که ظرفیت های صادراتی به روسیه بسیار زیاد است ولی باید در توسعه بازار ، ایجاد مراکز تجاری، رایزن های تجاری، همکاری های اتاق های مشترک و‌حضور‌ شرکتهای تجاری که گام اول در‌ توسعه‌تجارت است مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: توسعه تجارت اوراسیا یک اقدام مهم است که ‌به صورت جدی پیگیر هستیم و‌چندین ‌نشست مختلف با نمایندگان‌5 کشور اورآسیا داشتیم. در یک سال آینده امیدواریم به تجارت آزاد اواسیا بپیوندیم. و بعد از آن، موضوع اصلی ‌توسعه زیر ساخت هاست که باید پیگیری شود.

معاون‌وزیر صمت با اشاره به برنامه های بلند مدت ‌و کوتاه مدت مشخص برای توسعه تجارت اوراسیا گفت: روز‌گذشته نخستین‌جلسه با وزیر صمت در خصوص توسعه روابط با امریکای لاتین داشتیم که تکالیفی برای دستگاه های مختلف تعیین شد تا از این طریق بتوانیم به نتیجه ای که در‌نظر گرفته ایم، برسیم.

به گفته وی، موضوع برگشت ارز نیز مسئله دیگری است که در حال پیگیری هستیم تا با استفاده از سیستم جایگزین بانکی مثل تهاتر و رمز ارزها و … به تجار برای یک انتخاب بهتر در مسیر صادراتی کمک کنیم.
انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار