کد خبر: ۱۹۶۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
در نشست «تفحص عدالت در بودجه» عنوان شد؛
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد را عرضه و تقاضا را تشکیل می‌دهند و در سال‌های اخیر سیاست‌های ما عموماً با اصلاح نرخ و قیمت‌درمانی منعطف به طرف تقاضا بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روح‌الله ایزدخواه نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی «تفحص عدالت در بودجه ۱۴۰۱» با بیان اینکه هدف این نشست سیاسی نیست و بررسی کارشناسی است، گفت: برخی موارد در بودجه ۱۴۰۱ همخوانی با آرمان‌های انقلاب ندارد و انتقاداتی هم از سوی کارشناسان و اندیشمندان مطرح شده و لازم دیدیم قبل از نهایی شدن بودجه، این انتقادات را به گوش مسئولین برسانیم.

وی افزود: در بودجه ۱۴۰۱ اولین و مهمترین دیدگاه بحث حذف ارز ترجیحی است که به نوعی منجر به آزادسازی قیمت‌ها می‌شود و تأثیر منفی و شکننده‌ای در اقتصاد کشور خواهد داشت؛ این اقدام کشور را دلاریزه می‌کند و یک آسیب جدی به اقتصاد می‌زند. همچنین بهترین راهکار نیست و راهکارهای بهتری وجود دارد که ظاهراً دوستان کمیسیون تلفیق هم به دنبال این راهکارها هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که در اقتصاد رانت وجود داشته باشد، مشکل را نمی‌توان با فشار بر مردم حل کرد. وقتی فشار کسری بودجه بر دولت وجود دارد، چرا باید از سر سفره مردم کم شود؟ آیا اصلاحات ساختاری اقتصاد اولویت ندارد؟

ایزدخواه اظهار کرد: اقتصاد را عرضه و تقاضا تشکیل می‌دهد و در سال‌های اخیر سیاست‌های ما عموماً با اصلاح نرخ و قیمت‌درمانی منعطف به طرف تقاضا بوده درحالی‌که طرف عرضه یعنی حوزه تولید، اشتغال، گسترش صادرات و مشاغل غیررسمی اهمیت کمتری از طرف تقاضا ندارد. به اعتقاد ما این رویکرد تکنوکرات‌ها است.

وی در پایان تأکید کرد: تجربه نشان داده که پرداخت یارانه نقدی و آزادسازی قیمت‌ها، راهکار خوب و باثباتی نیست و قدرت خرید مردم اساساً ذبح می‌شود. مسأله ساختار تورم زای اقتصاد کشور، حاشیه نشینی تولید، شکاف طبقاتی از اولویت‌های ما است و با پیش فرض‌های نئوکلاسیک نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار