کد خبر: ۱۹۶۹۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
مدیرکل مخاطرات زمین‌‎شناسی زیست‌محیطی کشور:
اصفهان-مدیرکل مخاطرات زمین‌‎شناسی زیست‌محیطی کشور گفت: سرطان زمین در کنار مخاطرات دیگر و زمین‌لرزه خاموش که فشردگی و مرگ آبخوان را به همراه دارد، حساسیت بالاتری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، رضا شهبازی پیش از ظهر دوشنبه در چهارمین کنسرسیوم مراکز علمی پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان تحت عنوان فرونشست زمین چالش‌ها و راهکارها اظهار داشت: سازوکاری که در رابطه با چاله‌ها و فروریزش‌ها عمل می‌کند لزوماً با راهکار فرونشست یکسان نیست و در جزئیات باهم متفاوت و در کلیات شباهت دارند.

وی افزود: تغییر اقلیم‌ها زمان‌بر است و یکی از پیامدهای سو مدیریت مسئله آب و کاهش آب فرونشست زمین است و اتفاقی که در زیر زمین می‌افتد سال‌ها طول می‌کشد که در سطح زمین رخ دهد.

مدیرکل مخاطرات زمین‎شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: مطالعات دشت‌های مهم استان اصفهان به لحاظ فرونشست و عامل‌ها انجام شده اما به عنوان سرطان زمین که از آن یاد می‌شود در کنار مخاطرات دیگر و زمین‌لرزه خاموش که فشردگی و مرگ آبخوان به همراه دارد، حساسیت آن بالاتر است و سازه‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

ریسک بالای فرونشست در دشت‌های میانکوهی

وی با بیان اینکه مرگ دشت‌ها و مهاجرت‌ها با هم ایجاد می‌شود، گفت: در دنیا و سایر کشورها مانند آمریکا چنین رخدادهایی را شاهد بودیم و در اصفهان نیز به دلیل حذف زاینده‌رود با چنین معضلی مواجه هستیم.

شهبازی خاطر نشان کرد: فرونشست در دشت‌های تهران، جنوب کشور، البرز و … بیشتر و زودتر از اصفهان ایجاد شد و هنوز به ریسک خطر فرونشست در اصفهان نرسیده بودیم اما اکنون تقریباً در همه کلان‌شهرها وجود دارد و دشت‌های میان‌کوهی به شدت درگیر شدند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۵ یک نقشه ملی در رابطه با نرخ فرونشست تهیه شد، تصریح کرد: به صورت میانگین سالانه پنج سانتی‌متر فرونشست در دشت‌های اصفهان ایجاد می‌شود که حدوداً ۲۵۰ میلیون متر مکعب را در دشت‌های اصفهان زیر زمین از دست می‌دهیم و جدای از مسائل مرتبط با آب و فرونشست زمین، سالیانه اندازه یک سد امیرکبیر فضای ذخیره آب در زیر زمین از بین می‌رود که خطر ارقام ضرر و زیان‌های اقتصادی را دوچندان می‌کند.

درک مناسبی از فرونشست وجود ندارد

مدیرکل مخاطرات زمین‎شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: با وجود مطالعه این موضوع در کشور و ۲۰ ساله در ادبیات اداری و رسمی کشور ورود پیدا کرده است اما درک مناسبی از فرونشست زمین وجود ندارد.

وی این موضوع را عاملی برای تأخیر و دست دست کردن چاره اندیشی و اقدام عملی دانست و افزود: فرصت‌ها را باید مغتنم شمرد و فرونشست امروزه به سطح زمین هجرت کرده و نرخ آن در زیر زمین کمتر شده زیرا آبی دیگر باقی نمانده است.

شهبازی با بیان اینکه در حال حاضر مدیریت آب و منابع آبی مطرح است و در آینده مدیریت مخاطرات فرونشست، گفت: این امر با مدیریت منابع آبی باید بررسی شود و اصفهان در این زمینه ریسک بالاتری دارد زیرا در منطقه کویری و بیابانی پررونق قرار گرفته است.

کاهش برف تجمیعی کوهرنگ و منابع آبی

وی خاطر نشان کرد: در چندین سال گذشته اصفهان میزان بارندگی کمتری داشته و حتی برف تجمیعی منبع کوهرنگ نیز کاهشی شده در حالی که باید نزدیک به ۱۰ متر برف تجمیعی وجود داشته باشد.

مدیرکل مخاطرات زمین‎شناسی، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت: تمام شهر با خطر ریزدانه‌ها مواجه هستند که با خاک‌های شور و سدیم‌دار در ارتباطیم و این موضوع دلیل مضاعفی بر فرونشست زمین است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار