کد خبر: ۱۹۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۴
پادشاه عربستان متعهد به يافتن دلايل سقوط جرثقيل در مسجد الحرام شد
يك كميته بررسي به سرعت درحال تحقيق درباره اين حادثه هستند و پيمانكار مسئول گسترش مسجد الحرام مجبور به اعمال امنيت ديگر جرثقيل ها در اين مكان شده است.
روزنامه تجارت-فاطمه مهتدي ؛ عربستان سعودی تحقیقات درباره علت حادثه سقوط جرثقیل در محوطه مسجد الحرام را که تعداد کشته شدگان آن دست کم به ۱۰۷ نفر رسیده، آغاز کرده است.تحقیقات در این زمینه در حالی آغاز شده که انتقادات درباره وضعیت ایمنی جرثقیل سقوط کرده، رو به افزایش است.رئیس آژانس دفاع شهری عربستان سعودی، بادهای قوی و باران سنگین را علت سقوط جرثقیل عنوان کرده است. به جز حداقل ۱۰۷ کشته، دست‌کم ۲۳۰ نفر در این حادثه مجروح شده‌اند.این حادثه در شرایطی روی داده که شهر مکه آماده پذیرایی از بيش از دوميليون زائر برای مراسم سالیانه حج می‌شود. بر طبق گزارش ها كشته شدگان اين حادثه مليت اندونزيايي، ايراني ، ترك ، افغاني و مصري داشته اند.علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، اعلام كرده است اجساد ۴ ایرانی دیگر در سردخانه شناسایی شده است. بر این اساس تعداد کشته‌شدگان ایرانی در اثر این حادثه به پنج نفر رسیده است.خبرگزاری ایرنا، به نقل از آقای مرعشی گزارش داده است که از وضعیت ۷ زائر ایرانی نیز خبری در دسترس نیست.تصاویری که از این حادثه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده اجساد خون‌آلود قربانیان را در مسجدالحرام نشان می‌دهد. يك روز پس از حادثه سقوط جرثقيل در مسجدالحرام ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، از محل حادثه بازدید و همچنین با تعدادی از مجروحان این حادثه در بیمارستان دیدار کرد. به گزارش عصام الغاب خبرنگار ساكن جده ، جرثقيل از حلقه بيروني مسجد بزرگ بيرون افتاده و باعث سوراخ شدن سقف و فروريختن چندين تن سيمان برروي مردم نمازگزار شد. انتظار مي رود بيش از دو ميليون نفربراي مراسم حج از سراسر جهان به مكه بيايند. به گفته عرفان العلوي از بنياد تحقيقات ميراث اسلامي دراين كشور درحال حاضر 15 جرثقيل در مسجد بزرگ قرار گرفتند تا مراحل بازسازي گسترده اين مكان را انجام دهند. اين فرد در گفتگو با خبرگزاري فرانسه گفت: عربستان سعودي بايد دوباره به استراتژي امنيت و سلامت اين عمليات بي انديشد و درجريان اين حادثه 800 هزار نفر در منطقه مسجد الحرام حضور داشتند كه با اين حادثه امنيتشان به خطر افتاده است.  اين فرد كه يكي از منتقدان رويكردساخت و ساز در مسجدالحرام مي باشد معتقد است« مدرن كردن و توسعه اين مكان مقدس مسلمانان جهان، مشتركات پيامبر اسلام حضرت محمد(ص) را از بين مي برد. آنها به ميراث اهميت نمي دهند آنها به امنيت و سلامت اهميت نمي دهند».
ردپاي خاندان بن لادن در حادثه
 ساخت و ساز در محوطه مسجدالحرام برای توسعه فضای آن در چند سال گذشته در جریان بوده تا گنجايش اين مسجد براي حضور 2.2 ميليون نفر در يك زمان كافي باشد. درعين حال مسئول توسعه اين محل از گروه بن لادن سعودي به خبرگزاري فرانسه اعلام كرد جرثقيل كاملا حرفه اي نصب شده بوده و سقوط آن به دلايل فني نبوده است. شركت Saudi Binladin Group متعلق به خاندان رهبر سابق القاعده اوساما بن لادن است. همزماني تاريخ اين حادثه با چهاردهمين سالگرد حمله به برج هاي دوقلو در نيويورك در يازده سپتامبر باعث افزايش تئوريهاي مختلفي درباره دلايل حادثه سقوط جرثقيل شده است. خالد الفيصل فرماندار مكه دستور تحقيقات درباره اين حادثه را داده است كه احتمالا بر چرايي سقوط جرثقيل تمركز خواهد داشت كه درمقابل بادهاي شديد مقاوم نبوده اند به گزارش روزنامه تلگراف به دليل مخفي كاري هاي گذشته اين كشور اين نوع تحقيقات به ندرت رخ مي دهد و نتايج تحقيقات رسمي كمتر در عربستان سعودي براي عموم اعلام مي شود. پروژه گسترش مسجد الحرام 14 ميليارد پوند بوده است كه توسط شركت بن لادن انجام شده بنيان گذار اين شركت پدر اوسامه بن لادن است. دركنار مسجدالحرام يك هتل بزرگ به شكل مجتمع درحال ساخت است كه داراي 45 طبقه و ده هزار اتاق مي باشد كه تنها پنج طبقه از آن مخصوص خاندان سلطنتي آل سعود است اين هتل كه يكي از بزرگترين هتل هاي جهان است سال آينده بازگشايي خواهد شد.
حوادث گذشته مسجد الحرام
حضور زائران در مسجد الحرام و در روز جمعه بيشتر از روزهاي ديگر است . اين اولين تراژدي براي زائران مكه نبوده است درگذشته نيز زائران با حوادثي دراين مكان روبرو شدند ازجمله آتش سوزي و له شدن زير دست و پا ، يكي از بدترين حوادث در سال 1990 رخ داد كه 1.400 نفر زير دست وپا جان باختند. به گزارش الجزيره در سال 2006 چند صد نفر درجريان مراسم رمي جمرات فوت كردند. از آن زمان مقامات سعودي تلاش كردند تا با هزينه ميلياردها دلار مكانهاي اصلي حج و سيستم حمل و نقل مكه را بهبود بخشند. شيخ احمد الجمدي  رئيس پليس سابق مكه به خبرگزاري فرانسه گفت «حادثه سقوط جرثقيل آزمايش خدا بوده است و بايد آنچه رخ داده را بپذيريم» وي درعين حال خواستار تحقيق و بررسي اين حادثه شد. به دنبال اين حادثه بخش‌هايي  از مسجدالحرام بسته شده است. با اين حال زيارت كنندگان به حركت خود ادامه مي دهند و با گوشي هاي خود از محل حادثه عكس مي گيرند. ملك سلمان پادشاه عربستان به خانواده هاي كشته شدگان حادثه تسليت گفت و از محل نگهداري زخمي شدگان ديدار كرد. يك كميته بررسي به سرعت درحال تحقيق درباره اين حادثه هستند و پيمانكار مسئول گسترش مسجد الحرام مجبور به اعمال امنيت ديگر جرثقيل ها در اين مكان شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: